חיים במציאות אחרת: עובדים רבים מייפים את קורות-החיים

חברות ההשמה כבר מכירות את הטריקים ולא קונות את המציאות המדומה ■ מיקרה קיצון: מועמד ציין בקורות-החיים כי ניהל צוות בסטארט-אפ שהתברר כי כלל לא היה קיים

מסמך קורות חיים הוא כרטיס הביקור של המועמד לתפקיד, עוד לפני שהספיק להגיע ולהציג את עצמו רשמית מול אנשי משאבי האנוש בחברה המיועדת. אף שמדובר במסמך שאמור לשקף את המציאות על חייו העסקיים של המועמד, נוטים עובדים רבים לשנות באופן ניכר את קורות חייהם, כך שהקשר בין המציאות לאותו מסמך הוא לעתים רופף.

"בעת שבוחנים מידת התאמה של מועמד לתפקיד ניהולי, שמים דגש גם על מספר העובדים שהיו תחת אחריותו. לא אחת, אנו נתקלים במקרים בהם המועמד לוקה 'בכשל זמני בתפיסה המספרית שלו', וכך ניהול צוות מצומצם של שלושה מפתחי תוכנה מוצג כניהול קבוצה המונה עשרה", אמרה עינת גז, מנכ"לית חברת רילוקיישן ג'ובס, העוסקת בהשמה ובייעוץ בתחום הרילוקיישן, בכנס האחרון של האיגוד הישראלי לרילוקיישן, שעסק בסוגיות של שקרים ומרמה בתחום.

"במקרה קיצוני שבו נתקלתי, מועמד ציין בקורות החיים כי ניהל צוות בסטארט-אפ שהתברר כי כלל לא היה קיים. הוא התבסס על ההנחה כי יש הרבה סטארט-אפים קטנים ולא מוכרים וכי קשה יהיה להתחקות אחר אותו סטארט-אפ", אומרת גז.

בלא מעט תפקידים הכוללים ניהול, שמים דגש על ניסיונו התעסוקתי של המועמד - אם הוא כולל ניהול באופן ישיר או שמא עקיף. ההבדל בין השניים יכול להיות משמעותי, שכן לרוב ניהול עקיף יכלול מספר רב יותר של עובדים מנוהלים, לעומת ניהול ישיר שכולל התעסקות ברבדים האישיים של העובד ולא רק בפן המקצועי.

"בעבר נתקלתי במקרה שבו עובד כתב בקורות חייו כי נשא באחריות להובלת אחד מפרויקטי הדגל של החברה בה עבד, תוך ניהול ישיר של עשרות עובדים, פרויקט שבסופו של דבר הוביל לעסקת מיזוג של החברה עם חברה בינלאומית גדולה.

"בבדיקה מעמיקה התברר כי מעורבות העובד הייתה אזוטרית, כמו גם מספר העובדים שניהל", אומרת גז ומוסיפה כי "רק לאחרונה נתקלתי במקרה, אחד מיני רבים, בו מנהל מחלקה בחברת סטארט-אפ הפך בהינף האצבע על המקלדת לסמנכ"ל".

לדבריה, "במקרה אחר, ראש צוות בחברה העוסקת בפיתוח מוצרים לתחום הביוטכנולוגיה, כתב בקורות חייו כי מילא תפקיד של מנהל פיתוח. במקרה זה המועמד אף העיד במהלך הראיון כי הסיבה שהוא עזב את התפקיד הייתה חילוקי דעות מקצועיים עם מנכ"ל החברה לגבי התוכנית האסטרטגית לשנים הבאות".

בניגוד לחו"ל, בישראל לא נהוג לציין תאריכי העסקה מדויקים בקורות חיים אלא פרק זמן של שנים בלבד. למשל, העסקה בין השנים 2008 עד 2009, יכולה להתפרש כהעסקה של שנה עד שנתיים, אך בפועל ייתכן כי מדובר בעבודה למשך מספר בודד של חודשים שנמשך על-פני שנים אלה. כך גם בעולם ההיי-טק, שבו לא מעט עובדים עושים עבודות כפרילנסרים, קשה לעקוב אחרי זמנים מדויקים, סדרי גודל של פרויקט, אחריות ומרווחים בין פרויקט לפרויקט.

הנטייה לשינוי המציאות לא נמצאת רק בהגדרות תפקיד או במשך הזמן, אלא גם בידע המקצועי. לדברי גז, היא נתקלת באחרונה ביותר ויותר מקרים של מועמדים שמתהדרים במיומנות פיתוח לאייפון ולאנדרואיד, אך בבדיקות שנעשות מתברר כי רמת הידע שלהם בסיסית בלבד.