מסמך משרד התשתיות מציג את פוטנציאל הנפט של ישראל

מיוחד ל"גלובס": מפת פוטנציאל הנפט במים הכלכליים של ישראל ■ אם יתגלה נפט ב"לוויתן", הסיכוי הוא של 8% ל-1.4 מיליארד חביות, יגדלו הסיכויים לאיתורו גם בקידוחים סמוכים: פאלג'יק, "דניאל" וב"מירה" ו"שרה" ■ וגם: משרד התשתיות עצר את קידוח "לוויתן"

ישראל עשויה להפוך למעצמת נפט בעלת מאגרים רבים אם יתגלה נפט במאגר "לוויתן". כך עולה ממפה שהוצגה על-ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, במהלך הרצאה שנתן באוניברסיטה העברית בירושלים בשבוע שעבר.

המפה מתייחסת לשכבות קרקע מעידן הקרטיקון, מדובר בשכבות עמוקות מאוד, שלא נקדחו עד היום. הקידוח הראשון שאמור להגיע לשכבות אלה הוא "לוויתן 1", המיועד להגיע לעומק של 7,200 מטר. מדובר במטרת עומק העשויה להכיל 1.4 מיליארד חביות נפט, אלא שההסתברות לכך נמוכה, ועומדת על כ-8%.

נהנים מהגלישה

ואולם, אם אכן יתגלה נפט במטרת העומק, יגדלו מאוד הסיכויים למציאת נפט במבנים נוספים הנמצאים באותה שכבה - מבנים אלה מופיעים במפה שהציג מימרן.

המפה מראה כי בין הנהנים העיקריים מגילוי הנפט, עשויים להיות המיליארדר בני שטיינמץ, ושותפיו לרישיונות פלאג'יק, כיוון שמבנה הנפט בלווייתן גולש במידה משמעותית לתוך שטחי פלאג'יק.

שכבת הנפט בלווייתן משתרעת על שטח רב בהרבה משטחה של שכבת הגז הטבעי, אלא שכאמור הסיכוי למציאת נפט אינו גבוה, בעוד שגז טבעי נמצא ב"לוויתן" בוודאות.

כמו כן, יש בשטחי הרישיונות של פלאג'יק, על-פי המפה, שני מבנים קטנים יותר העשויים להכיל נפט. נהנים נוספים עשויים להיות עופר נמרודי, צחי סולטן ושותפיהם ברישיונות שרה ומירה, חיים לייבוביץ' ושותפיו לרישיון "שמן", ישראמקו, בעלת רישיונות "דניאל" ושותפתה האמריקאית ATP.

בעיות טכניות

מבנים נוספים נמצאים בשטחי רישיונות "גבריאלה" של מודיעין ואדירה ו"ים חדרה". אבל המרוויחים העיקריים מגילויי נפט יהיו כמובן קבוצת דלק של יצחק תשובה, נובל אנרג'י ושותפיהם.

המפה מראה כי בנוסף ל"לוויתן" עשויים להימצא מאגרי נפט גם בשטחי רישיונות אלון B ו-C של דלק ונובל. המאמצים למציאת נפט הוקפאו בינתיים לאחר שקידוח "לוויתן 1" הופסק עקב בעיות טכניות. הקידוח יחודש לאחר שיסתיים קידוח האימות של "לוויתן". תוצאות הקידוח צפויות להתקבל לקראת סוף השנה.

סימני נפט
 סימני נפט