הנגיד פישר הגדיל השמרנות במתן משכנתא במימון גבוה?

קבוצת הראל בוחנת כיום את צעדיה לגבי חברת ביטוח המשכנתאות EMI ■ מתוך דוחות הראל: "ההנחיות הביאו לשמרנות מצד הבנקים למשכנתאות"

האם המדיניות האקטיבית של בנק ישראל בשוק הנדל"ן למגורים דרך הבנקים למשכנתאות עובדת? מדוחות קבוצת הביטוח והפיננסים הראל עולה שמדיניות הבנק המרכזי בשוק המשכנתאות הביאה להגדלת השמרנות מצד הבנקים במתן משכנתאות במימון גבוה.

בעקבות כך בוחנת כיום קבוצת הראל את צעדיה לגבי חברת ביטוח המשכנתאות EMI, שאותה רכשה בסוף 2009 מקבוצת AIG העולמית. בימים הקרובים יפורסמו דוחות כל הבנקים למשכנתאות, ואז תתקבל תמונת המצב המלאה לגבי השפעות הצעדים של הנגיד פרופ' סטנלי פישר על הבנקים.

הראל מתייחסת בדוחותיה לשורת צעדים שפרסם המפקח על הבנקים בבנק ישראל, במטרה לצנן את שוק הנדל"ן למגורים. "הנחיות אלו הביאו לשמרנות מצד הבנקים למשכנתאות במתן משכנתאות במימון גבוה, ולירידה בביקוש למשכנתאות במימון גבוה. כתוצאה מכך, חלה ירידה בבקשות לביטוח משכנתאות במימון גבוה מהחציון השני של שנת 2010". בהראל מציינים כי מאז סיום הרבעון הראשון השנה ועד לימים אלה חלה ירידה נוספת בבקשות למימון גבוה המופנות ל-EMI מצד הבנקים למשכנתאות.

"הביקוש פוחת באופן דרסטי"

לצד הכתוב בדוחות הראל לרבעון הראשון, המנכ"לים המשותפים של הקבוצה - שמעון אלקבץ ומישל סיבוני - אמרו ל"גלובס" דברים שמהם עולה כי המציאות בשוק הנדל"ן במימון גבוה השתנתה מהותית בחודשים האחרונים. " EMI חברה רווחית וטובה שמושפעת באופן מוחלט מהמדיניות של בנק ישראל, כשכרגע פועל להקטנת הביקושים למשכנתאות ומחייב אותנו לשקול את צעדנו", אמר סיבוני, ואלקבץ הוסיף כי " בעקבות הוראות בנק ישראל הביקוש לשירותי EMI פוחת באופן דרסטי, כפי שכבר החל".

נציין כי משכנתא במימון גבוה היא זו שבה הבנק מעמיד ללווה הלוואה בשיעור גבוה מהנהוג ביחס לערך הדירה (שיעור המימון - LTV). בהלוואת משכנתה רגילה הבנק מעניק מימון עד 55%-65% מערך הדירה (כאשר בנק ישראל עשוי להגביל את השיעור האמור ל-60%). אם הלווה מעוניין לקחת משכנתה גבוהה משיעור זה (על פי רוב, עד 85% מערך הדירה), הבנק דורש ממנו כתנאי למימון לבטח עצמו כנגד חדלות פירעון. את הביטוח מספקת EMI. אם נוטל ההלוואה לא עומד בהחזר לבנק, חברת הביטוח משלמת לבנק. נציין כי מאז ומעולם בישראל, מרבית המשכנתאות אינן במימון גבוה.