האוצר לרופאים: נוציא לכם צווי מניעה כדי שלא תשבתו

הממונה על השכר, אילן לוין: "המו"מ נמשך זמן מדי; אסור להגיע לשביתה כללית בבתיה"ח ביולי"

המדינה נערכת לקראת פנייה לבית הדין הארצי לעבודה בימים הקרובים, כדי למנוע החרפה נוספת בשיבושים שנוקטת ההסתדרות הרפואית בחודשיים האחרונים - כך הודיע היום (ב') הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין.

לדברי לוין, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, מרכז כעת את פירוט הנזקים שנובעים מעיצומי הרופאים, כדי להכין את התשתית המשפטית לעתירה. לוין מוטרד בעיקר ממה שהוא מכנה "שביתה כללית" החל מ-1 ביולי, זאת לאחר שההסתדרות הרפואית הודיעה כי החל מתאריך זה יעבדו הרופאים אך ורק על פי ההסכמים הקיבוציים כלשונם - כלומר מתמחים לא יבצעו מעל 6 תורנויות בחודש ומומחים לא יתנדבו עוד לביצוע תורנויות. "באתר האינטרנט שלהם יש כבר שעון שרץ כמו בכוכב נולד", מספר לוין. "זה חלק מהגימיקים שלהם, ואנו לא מוכנים לתת לדבר הזה יד, לא מוכנים להמשיך בקרקס הזה".

לדברי לוין, "אנו לא מוכנים להמשיך לנהל מו''מ כאשר הרופאים שמו אקדח על השולחן. אני לא ממתין עד ה-1 ביולי ושבית הדין ישאל אותי: 'איפה הייתם עד עכשיו?". זאת בדיוק השאלה שנשאל לוין על ידי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה , נילי ארד, לאחר שמשרד האוצר פנה לביה"ד רק לאחר למעלה מחודש של שביתה מצד עובדי הפרקליטות.

הממונה על השכר הבהיר במהלך התדרוך כי הוא בהחלט מודע לסיכונים הכרוכים בהליכה לביה"ד. "זה לא פשוט. אתה עלול לחטוף סתירות, כי כידוע, ביה,ד לעבודה לא ממש עובד עבור הממשלה. אבל אנו משוכנעים שהצדק איתנו". לדבריו, עומדים בפני בית הדין כמה חלופות: לגשר, להורות לצדדים להמשיך במו"מ ואולי אף להנחות שבזמן המו"מ לא ינקטו צעדים ארגוניים. "יש לביה"ד מגוון רחב של כלים. אנו נבקש ממנו שקודם כל לא תהיה השבתה של המערבת ב-1 ביולי. אחרי זה, ננסה להגיע לבוררות מהירה כמו שעשינו עם הפרקליטים. אבל אם בית המשפט ישלח אותי להמשיך את המו''מ, אקבל את זה באהבה".

לוין טוען כי אסור להעביר מסר שמי שמשתק את המערכת, מקבל תמורה. "כפי שראיתם, יש לנו יכולת עמידה. מי שמהלך עלינו אימים, לא יצליח. יש כאן פרטנר (האוצר), שגם יודע לעמוד על שלו. בסופו של דבר, אנו חייבים לתת דין וחשבון לציבור לאן הולך הכסף", סיכם לוין.

לוין ציין כי הוא זוכה לתמיכה גורפת בנושא מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא אמר לנו שמי שייתן, יקבל. הוא אסר עלינו לתת שקל בלי שינויים מבניים. אנחנו חייבים להביא הסכם שנוכל להסביר אותו, ושישפר את המערכת. אנו פונים לבית הדין בצער, אבל בסוף, שני הצדדים צריכים לראות איך ממזערים את הנזק". יצוין כי ביום רביעי מתוכננת פגישת מו"מ נוספת בין הצדדים, כך שספק אם העתיירה תוגש עוד קודם לכן.

הרופאים: לוין מודה בכישלון

מנכ"ל ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, סיפרה בשיחה עם "גלובס" כי היא כלל אינה חוששת מפנייה של המדינה לביה"ד לעבודה. "הדבר האחרון שיכול להפחיד אותנו זה פנייה לביה"ד, אנחנו לא רואים בזה איום. להיפך, בביה"ד כבר לא יהיה מקום למשחקים ולספינים של האוצר. זה מצחיק שמי שאמור לנהל איתנו מו"מ ולהביא תוצאות, מודה עכשיו שהוא לא יכול להביא תוצאות - בעיני זה כישלון של לוין. הוא אומר שהוא לא מסוגל לנהל מו"מ".

לדבריה, בהסתדרות הרפואית מקוויים שביה,ד לעבודה יתרשם שהמדינה לא זזה בעצם מעמדתה, שכוללת תוספת שכר של 1% בודד לשנה עבור כלל הרופאים, ותוספת קטנה נוספת לרופאים בפריפריה וכאלה העוסקים בתחומים שבמחסור. "אני מקווה שביה"ד לעבודה ידרוש מהאוצר לנהל איתנו מו"מ כל יום ולא כל כמה ימים, ואני מזכירה שאנחנו מוכנים לנהל מו"מ כזה ללא הפסקה".

ופנר טוענת כי עצם העובדה שלוין מגדיר את האיום החדש של הרופאים לעבוד על פי הספר כ"שביתה כללית", היא הודאה בכל הטענות של הרופאים. "זה האבסורד הכי גדול. הרי אם האוצר טוען שעבודה לפי ההסכמים הקיבוציים היא בגדר 'שביתה כללית', אז הוא מודה בעצם שהרופאים עובדים היום בהתנדבות".

אם אכן יגיעו הצדדים לפתחה של נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה נילי ארד, יהיה זה מעמד מביך למדי עבור יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. האחרון נשא נאום בסוף השבוע בפני איגודים מקצועיים מתחום הרפואה, שם הסביר להם מה הוא חושב על הנשיאה ארד: "האווירה בביה"ד השתנתה ביחס למה שהיה בעשור האחרון. הנשיא סטיב אדלר פרש, והשופטת שמחליפה אותו היא נילי ארד שחונכה בפרקליטות, והיא מצדדת במדינה כפי שהיה עם העובדים הסוציאליים".