הצעת חוק: "מדבקת אחריות" למוצרים במקום תעודת אחריות

יוזמי ההצעה, חה"כ דליה איציק וכרמל שאמה: מדובר בפתרון שיבטיח הגנה על הצרכן במקרה בו המוצר נמצא בתקופת האחריות, אך הצרכן לא זוכה לשירות התיקונים כי תעודת האחריות אבדה

כמה מאיתנו מחתימים את תעודת האחריות כנדרש בעת הקנייה, שומרים את התעודה ויודעים לאתר אותה בעת הצורך? סביר להניח שלא רבים מדי.

הצעת חוק חדשה, שאושרה אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה, תאפשר ליותר צרכנים לממש את זכותם לקבלת שירות תיקונים עבור מוצר אותו רכשו, בתוך תקופת האחריות הקבועה לפי דין או בחוזה.

את ההצעה הגישו חברי הכנסת דליה איציק וכרמל שאמה-הכהן בהסתמך על חוק הגנת הצרכן, שמסמיך את השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין אחריות ותעודת אחריות לטובין שונים.

בתקנות נקבעו טובין מסוימים שלגביהם חלה חובה חוקית למסור תעודת אחריות. בנוסף, עוסקים רבים נוהגים לקבוע תקופות אחריות ארוכות מאלה שקבועות בתקנות, כחלק מהשירות שלהם לצרכן.

אולם, גם כאשר המוצר הנרכש נמצא בתקופת האחריות, נטען בהסבר להצעה, תנאי לקבלת השירות הינו הצגת תעודת האחריות. מטבע הדברים, תעודות האחריות ניזוקות ואובדות, בפרט כאשר מדובר על תקופות אחריות ארוכות. אשר על כן, פעמים רבות מוצא עצמו הצרכן במצב בו המוצר שרכש נמצא בתקופת האחריות, אולם בשל אובדן תעודת אחריות הוא אינו זוכה לקבל את השירות לו הוא זכאי.

הצעת החוק מציעה פתרון פשוט לבעיה האמורה: הדבקת מדבקת אחריות. בשוק קיימות מדבקות אחריות מסוגים שונים אשר המשותף להן הוא חוזק ההדבקה, אשר מבטיח כי המדבקה תישאר על המוצר לטווח זמן ארוך, וכן חוסר היכולת להעביר את המדבקה ממוצר אחד לאחר.

כבר היום קיימות בשוק חברות שונות אשר נותנות אחריות באמצעות מדבקת אחריות; כך למשל מדבקת אחריות ניתן למצוא על אביזרי עזר לטלפונים סלולריים כגון מטענים וסוללות.

הפתרון המוצע, טוענים יוזמי ההצעה, הוא פשוט וזול מאוד ומבטיח הגנה על הצרכן במקרה בו המוצר נמצא בתקופת האחריות, אולם הצרכן לא זוכה לשירות האחריות רק בשל העובדה שתעודת האחריות אבדה.

לאור האמור מוצע לקבוע כי עוסק אשר מוסר לצרכן תעודת אחריות, ידביק על המוצר בנוסף לכך גם מדבקת אחריות, כשהצרכן לא יידרש להציג גם תעודת אחריות כתנאי לקבלת שירות האחריות.

עוד מוצע להסמיך את השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין המדבקה, לרבות לעניין סוג המדבקה, צורתה, גודלה וגודל האותיות עליה. בנוסף, מוצע להסמיך את השר לקבוע טובין עליהם לא תחול החובה להדביק מדבקת אחריות, למשל כאשר הדבקת המדבקה עשויה לפגום בהם.

לבסוף, מוצע לתקן את סעיף העונשין בחוק, המתייחס להפרת החובה למסור תעודת אחריות, ולכלול בסעיף זה גם את הפרת החובה להדביק מדבקת אחריות ואת הסעיף העוסק בפיצויים לדוגמה, שייפסקו על-ידי בית המשפט במקרה שלא הודבקה מדבקה כאמור.