השופט גלעד נויטל: פסק דין הנגבי אינו תקדים מחייב או מנחה

נויטל בכנס לשכת עוה"ד: "צמצום עבירת הפרת האמונים יפגע בכוחה של החברה להגן על עצמה" ■ עו"ד שוקי למברגר: "מדובר בעבירה שאינה מוגדרת דיה, אך היא משרתת מטרה ראויה"

פסק דינו של בית משפט השלום בירושלים בפרשת המינויים הפוליטיים של השר לשעבר צחי הנגבי איננו תקדים מחייב או מנחה, והוא משקף עניין משפטי שלא התברר עד תומו - כך אמר הערב (ב') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, במסגרת מושב על עבירת מירמה והפרת אמונים בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

"למיטב זכרוני, בירור הסוגיה נעצר בשל שביתת הפרקליטים (שמנעה מהפרקליטות להגיש ערעור למחוזי, י"י), הנושאים והסוגיות שעלו לא בוררו לגופו של עניין עד תום בכמה ערכאות", אמר נויטל.

לדבריו, ההלכה שנפסקה ב-2004 בבית המשפט העליון במסגרת הדיון הנוסף בפרשת שמעון שבס היא ההלכה המשפטית המחייבת בישראל בנוגע לעבירת הפרת האמונים, ובתי המשפט מתייחסים אליה ככזו ומיישמים אותה. "כל מה שצריך זה להחליט בצורה חכמה בתיק הבא", אמר נויטל.

נויטל דחה את הביקורת לגבי עמימותה של עבירת הפרת האמונים, ואמר כי בתי המשפט חזרו על אמות-המידה שנקבעו בפרשת שבס בתיקים רבים.

"אם מישהו חשב לבטל או לצמצם את העבירה הזו", אמר נויטל, "זה יפגע בכוחה של החברה להגן על עצמה. הפתרון לשאלות לגבי העבירה הוא בתחום הפרשנות, בתחום ייעוץ משפטי למי שרוצה לדעת כדי להתנהג. ודאות גמורה ומוחלטת אף פעם לא תהיה. בסוף מגיעים לשכל ישר".

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שוקי למברגר, אמר כי היה מעדיף להותיר את נוסח סעיף העבירה של הפרת אמונים כפי שהוא ולא לתקן את החוק. ואולם לדבריו, הוא שותף מלא לתזכיר החוק שפירסם משרד המשפטים ב-2009 להגדרה מפורטת יותר של הפרת אמונים.

"המצב אחרי פסק דין שבס הוא מצב משפטי סביר", אמר למברגר. "אם זה היה תלוי בי, הייתי משאיר את המצב כפי שהוא ולא הולך לתיקון החוק. זה נכון שמדובר בעבירה שאינה מוגדרת דיה, חצי עבירת סל, אבל היא משרתת מטרה ראויה".

ביחס לפסק דין הנגבי אמר למברגר כי שני שופטי הרוב קיבלו באופן חד-משמעי את התזה של התביעה, ולפיה הנגבי ביצע עבירה של הפרת אמונים, תוך הסתמכות על אמות-המידה שנקבעו בפרשת שבס.

"עבירת הפרת האמונים היא עבירה מכבידה, שיוצרת מועקה לעובדי הציבור, עול ואי-נוחות. אבל טוב שתהיה ההכבדה הזו, כי עושים בעבירה הזו שימוש מדוד ומרוסן", אמר למברגר.