שטייניץ: "אני קורא לרופאים לרדת למציאות עם דרישותיהם"

שר האוצר אמר את הדברים בכנס השנתי של אגף השכר בהסכמי עבודה ■ עוד נכחו בכנס: עופר עיני ואייל שני ■ שטייניץ: "נפנה בשעות הקרובות על מנת שהתהליך יעבור לבוררות"

"יש כרגע את משא ומתן ממושך עם ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י). בניגוד למקרים אחרים, כאן לצערי, יש דרישות שלא נוכל לענות עליהן". כך הכריז שר האוצר יובל שטייניץ ותקף שוב את הרופאים בכנס השנתי של אגף השכר בהסכמי עבודה שהתקיים היום (ג') בירושלים. עם זאת, הוסיף שר האוצר כי "יחסי עבודה במדינת ישראל במגמת שיפור".

שטייניץ הוסיף לדבר על שביתת הרופאים ואמר כי "המשמעות מבחינת הרופאים היא פריצה מוחלטת של המסגרות. אני מקווה שבאמצעות בוררות נמצא את הפתרון. אני קורא כאן לרופאים לרדת מהדירשות הבלתי הגיוניות ובלתי סבירות בעליל, לרדת למציאות או לחילופין, אם אין ברירה, במקום להתווכח על גב החולים והחלשים בחברה עם העיצומים הבלתי פוסקים, לעבור לבוררות מוסכמת. זה לא נכון וזה לא ראוי. אנו נפנה בשעות הקרובות על מנת שהתהליך הזה יעבור לבוררות".

גם הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, דיבר על הקשיים בתפקיד ועל שביתת הרופאים. "אנו משלמים מחירים אישיים - זה לא צחוק", אמר לוין. "לא הייתי מודע לעד כמה אוכלים לך את הקישקה. עשיתי תפקידים אחרים וזה לא ככה".

בנושא שביתת הרופאים אמר לוין כי "אני קורא להנהגת הרופאים לבוא ולקבל החלטות. לטובת מערכת הרפואה הציבורית: להנהיג שעון נוכחות, להשקיע בפריפריה, במקצעות במחסור. הצורך בהתחדשות בשירות הציבורי הוא מובן לשני הצדדים. המו''מ לא מצליח, אולי בגלל חוסר אמון או פוליטיקות פנימיות. אין לנו את הפריבילגיה לשלם את כל מה שכולם רוצים".

עיני: "במקום לתקוף אחד את השני, שבו עד למציאת פיתרון"

יו"ר הסתדרות העובדים, עופר עיני, התייחס גם הוא בכנס לשביתת הרופאים: "הרפואה חשובה לכולנו. אני מציע שבמקום לתקוף אחד את השני כל יום בתקשורת, במקום לשבת פעם בשבוע, תשבו יום ולילה, עד שימצאו פתרון. עזבו בתי דין ובוררויות"

"הייתה תקופה שהשרים היו מתחלפים. היום זה הפקידים שמתחלפים. קראתי בעיתון שיש יוזמה לכונן רפורמה מבנית במשרד האוצר (גלובס, 25 במאי). אני חושב שיש יותר מדי מנהלים באוצר ואין בעל בית שם. קראתי שרוצים לתת יותר סמכויות למנכ''ל. אולי כדאי לעשות את זה עכשיו שהאוצר מתרוקן" טען עיני.

עיני קרא גם לסיים את הסאגה בתע''ש. "אם משהו מתכוון לקדם מהלך חד-צדדי, אז הוא יתקל בהתנגדות נחרצת. אין לי בעיה לשבת. אין דרך אחרת, חוץ ממו''מ", טען עיני.

מנכ"ל משרד האוצר, שגם כן נכח בכנס, הוסיף כי "יש מספר מהלכים שאנו מתכוונים לקדם ביחסי העבודה במגזר הציבורי לרבות בכל הקשור לגיוס ופיטורי עובדים. אנו רוצים יותר גמישות בתהליכים הפיטורים כי זה פוגע בתפקדו הארגון. אנו רוצים ליצר כלים שיעצימו את הדרג הניהולי במגזר הציבורי".

עוד הוסיף שני תקופת הצינון כי "אדם צריך לשבת שנה שלמה בלי שכר ובלי עבודה. אין שום הצדקה שאותו אדם ישב בלי משכורת שנה, גם אם אחד או שניים תפסו ג'וב חלומי".