הבורסה בת"א סגרה בירידות; "יש סיבות לאופטימיות"

בנק ישראל הקפיץ את תחזית הצמיחה של המשק ל-5.2% ב-2011 ■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "אם עוברים את המשבר האירופי 'על הרגליים', נמשיך לראות שוק חיובי"

הבורסה באחד-העם נסחרה היום (ד') במגמה שלילית, התחילה את חודש יוני ברגל שמאל וקטעה את תוואי העליות שאפיין אותה בימי המסחר האחרונים. בשעה האחרונה של המסחר התחזקו הירידות, לאחר נתון ה-ADP החלש בארה"ב ומעבר של החוזים על מדדי ניו-יורק מיציבות לירידות. נציין כי מדד המעו"ף איבד 3.6% בחודש מאי, כאשר מתחילת השנה איבד המדד המוביל בתל אביב כ-6%.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "השוק התעסק בשבועיים האחרונים במשבר היווני, שם עברה כמעט שנה ודבר לא השתנה. יהיה שם הסדר מתישהו כי הם לא יוכלו לשרת את החוב בטווח הארוך. בינתיים הם כנראה מעדיפים לדחות את הקץ ולכן יעניקו להם עוד הלוואה. לדעתי יהיה בסוף הסדר רוחבי, גם על פורטוגל ואירלנד. אז בטווח הקצר יהיה אולי ראלי אבל הבעיות לא נפתרו. זה יסגר עד סוף חודש יוני".

לגבי ארה"ב אומר פגוט כי "התשואות היום על 10 שנים עומדות על כ-3%, יש ביקושים אמיתיים ואני לא רואה את התשואה מזנקת ביולי, לאחר סיום ה-QE2. כדי להגיע לאבטלה של כ-6%-7% ייקח שנתיים בתסריט האופטימי, אם ייצרו כ-200 אלף משרות כל חודש. שוק העבודה קר, שוק הנדל"ן עדיין מדרדר, והריבית במצב כזה תמשיך להיות אפסית ככל הנראה עוד הרבה מאוד זמן, בעיקר כאשר האינפלציה נמוכה".

- אז מה צפוי בשוק המניות האמריקני?

"אם עובדים את המשבר האירופאי 'על הרגליים' אז נמשיך לראות שוק מניות חיובי. בסך הכל המחירים טובים, מכפיל של כ-13.7 על הרווח הצפוי ב-2011, צפויה צמיחה של כ-10% ברווחי החברות, תשואת הדיבידנד גדלה, החברות מלאות במזומנים, יש הרבה הנפקות בקנה, העולם יצמח השנה בכ-4% כך שיש סיבות טובות להיות אופטימיים".

בנק ישראל מעלה את תחזית הצמיחה

בנק ישראל הקפיץ היום את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2011 והוריד את תחזית האבטלה. לפי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, המשק יצמח ב-5.2% בשנת 2011, לעומת 4.5% בתחזית הקודמת. מדובר בתחזית נמוכה יותר מזו של ה-OECD, שחוזה צמיחה של 5.4% בישראל השנה.

חודש יוני כבר איתנו אבל חודש "מאי השחור" לא יישכח במהרה: מנתוני בית ההשקעות מיטב עולה כי בקרנות הנאמנות המסורתיות נרשמו בחודש החולף פדיונות כבדים של כ-3.5 מיליארד שקל - הפדיון החודשי הגבוה ביותר מאז נובמבר 2008. למעשה, מניתוח הנתונים עולה כי המשקיעים בקרנות נאמנות יוצאים מנכסי סיכון ועובדים לאפיקים סולידיים יותר.

כלכלני מיטב מתייחסים לנתונים וכותבים כי אוסף של נתונים וידיעות שליליות שהתנקזו לשבוע אחד (יוון, משבר החובות האירופי, ירידות בחו"ל, זיסר ואלביט הדמיה) עם סנטימנט שלילי ממילא בקרנות ומצב גיאופוליטי לא מזהיר בישראל ובאזורנו הובילו את הפאניקה לעבוד שעות נוספות ומיותרות. "כפי שכבר הערכנו, הפאניקה (לעת עתה) מאחורינו וחשבון הנפש של המשקיעים, האם פעלו מתוך רציונל, או מתוך פחד שהשתלט עליהם, יקבע האם מגמת הפדיונות תימשך, או תתהפך לאחר כמעט שלושה חודשים רצופים של משיכת כספים", מסכמים במיטב.

הצרות ביוון רחוקות מסיום: על פי דיווח בעיתון גרמני, יוון לא תקבל החודש את תשלום הסיוע בסך 12 מיליארד אירו, שהובטח לה מקרן המטבע הבינלאומית.

סיום עונת הדוחות הנוכחית מאפשרת לנו לבחון את הרווח הנקי המצרפי של המערכת הבנקאית - בחינה המגלה כי הבנקים הרוויחו 2.2 מיליארד שקל ברבעון החולף, הטוב ביותר מאז 2007. התשואה הממוצעת על ההון עומדת על 12.7%. על אף החגיגות, יש לזכור כי חלק גדול מהשיפור ברווח נובע מההפרשות הנמוכות באופן קיצוני לחובות מסופקים. אין ויכוח שנתון כמו הפרשה של 14 מיליון שקל בבנק הפועלים או החזר הפרשות של 102 מיליון שקל בלאומי , אינו בר קיימא.

יולי עופר בוחן כניסה לרציו

פרימיום שבשליטת יולי עופר עדכנה את הבורסה כי היא בוחנת רכישת 15% ממניות השותף הכללי ברציו יהש . החברה מעדכנת כי אין שום ודאות כי עסקת הרכישה תיסגר, ובאלו תנאים אם בכלל.

טבע דיווחה אמש כי תביעת הפרת הפטנט, שמוערכת ביותר מ-1 מיליארד דולר שהגישה כנגדה פייזר, נדחתה על ידי בית המשפט הפדרלי בניו ג'רזי לאחר ששתי החברות הגיעו להסדר ביניהן. על פי הערכות, ניתן להניח שטבע תשלם סכום הנמוך מ-100 מיליון דולר. הסיכסוך בין ענקית הגנריקה הישראלית לבין חברת התרופות הגדולה בעולם קשור לתרופה Neurontin, או Gabapentin בשמה הגנרי, המיועדת למניעת פרכוסים אפילפטיים ונמכרה ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה.

ארגון הבריאות העולמי פרסם אמש כי שימוש בסלולרי עלול לגרום לסרטן במוח, אך ציין כי אין להימנע לחלוטין משימוש במכשירים הסלולריים אלא לנקוט ככל האפשר אמצעים להפחתת הקרינה. נציין את פרטנר וסלקום , וכן את בזק המחזיקה בפלאפון.

על רקע הסנטימנט השלילי באלביט הדמיה , פרסמה אתמול החברה את דוחותיה, מהם עולה כי ההפסד הצטמצם ל-41 מיליון שקל מ-63 מיליון שקל, וההכנסות עלו ב-36% ל-221 מיליון שקל. בדוח מקורות ושימושים עדכנה החברה כי בשנתיים הקרובות צפויה החברה להקטין את מצבת חובותיה בלמעלה מ-1.6 מיליארד שקל.

כלכלית ירושלים פרסמה אתמול כי הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל ברבעון הראשון ב-252% והסתכם בכ-162 מיליון שקל. הרווח הכולל המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-243 מיליון שקל לעומת כ-39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מהשכרה הסתכמו ברבעון הראשון בכ-365 מיליון שקל, לעומת 304 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אפריקה ישראל דיווחה אתמול על רווח נקי של 50 מיליון שקל לעומת 10 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה גם כן רשמו עלייה ל-1.419 מיליארד שקל לעומת 1.254 מיליארד שקל ברבעון המקביל.

גבעות פרסמה אתמול כי הפסדיה צומצמו ברבעון החולף ב-71% ל-3.52 מיליון שקל, וכי היא מכרה נפט תמורת סך של 4.6 מיליון שקל.

דלק נדל"ן עברה לרווח המיוחס לבעלי המניות של 34 מיליון שקל לעומת הפסד כולל המיוחס לבעלי המניות של 230 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ירדו ב-37% והסתכמו ב-212 מיליון שקל.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]