כלכלת ישראל רותחת: בנק ישראל מקפיץ את תחזית הצמיחה למשק ל-5.2%; האבטלה תרד ל-5.8%

תחזית הצמיחה הקודמת של בנק ישראל עמדה על 4.5% בלבד ■ הסיבה להעלאה החדה: צפי לזינוק של 15.4% בהשקעות בנכסים קבועים השנה ■ התחזית לשנת 2012: האטה בצמיחה לרמה של 4.2%, התייצבות האבטלה סביב 5.8% ■ ממה חושש בנק ישראל?

בנק ישראל הקפיץ היום (ד') את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2011 והוריד את תחזית האבטלה. לפי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, המשק יצמח ב-5.2% בשנת 2011, לעומת 4.5% בתחזית הקודמת. מדובר בתחזית נמוכה יותר מזו של ה-OECD, שחוזה צמיחה של 5.4% בישראל השנה.

לצד העלאת תחזית הצמיחה, בנק ישראל, בראשות הנגיד סטנלי פישר, מוריד את תחזית האבטלה לרמה של 5.8% השנה. אם אכן תתממש התחזית, יגיע שיעור האבטלה השנה לשפל היסטורי.

העלאת תחזית הצמיחה הייתה צפויה לאור נתוני צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון, שהעידו על צמיחה של 4.8%. עם זאת, בבנק ישראל מבהירים כי בהמשך השנה צפוי קצב הצמיחה להתמתן בשל התקרבות המשק למצב של תעסוקה מלאה. בבנק צופים עלייה של 4% בצריכה הפרטית השנה (לעומת 3.7% בתחזית הקודמת שפורסמה בחודש מארס) וזינוק של 15.4% בהשקעות בנכסים קבועים (לעומת 5.4% בתחזית הקודמת) - ומכאן הסיבה להעלאת התחזיות.

אך בשנת 2012 צפוי המשק להתקרר, לפי בנק ישראל. התחזית מדברת על צמיחה של 4.2%, לצד התייצבות בשיעור האבטלה ברמה של 5.8%. הסיבה להתקררות הצפויה במשק היא האטה אותה צופה בנק ישראל בייצוא, המהווה כמעט מחצית מצמיחת התמ"ג בישראל.

ומה באשר לסיכונים? ובכן, בבנק ישראל מזכירים בראש ובראשונה את הסיכון המדיני-ביטחוני כגורם שעלול לפגוע בתחזית הצמיחה, כמו גם את החשש מהאטה בהתאוששות הכלכלית העולמית.