הנפט יפסיק לעלות? תחזית אומדן תמ"ג חיובית בסעודיה

התמ"ג הריאלי בסעודיה צפוי להגיע ל-6.5% עד סוף השנה; תחזית האינפלציה השנתית עומדת על 6% ■ "הכלכלה הסעודית תמשיך להתחזק" ■ ברקע, הנפט מתקרב לרף ה-103 ד' לחבית

הנפט ממשיך את הראלי שלו מתחילת השבוע, ועולה במתינות תוך שהוא מתקרב לרף ה-103 דולר לחבית. "הדולר נראה כמתקדם עכשיו בירידות לשפל שלא ראה מאז סוף אפריל", אמר אנליסט באתר יאהו פיננס. "אם זה המקרה, נראה את המניות ומחירי הנפט מוסיפים לעלות".

ברקע, פורסמו היום (ד') בסעודיה נתוני אומדן צמיחת התמ"ג, אשר מעדיפים על התרחבות הכלכלה, אשר ייתכן ומהווים סימן מעיד לגידול תפוקות ייצור הנפט - ולפיכך מצביעים על ירידת מחירים עתידית במסחר בזהב השחור.

התמ"ג הריאלי בסעודיה צפוי להגיע ל-6.5% עד סוף השנה. ציפיות האינפלציה עומדות על בערך 6% כנגזרת של הייצוא והייבוא המקומיים, כך על פי נתונים שנמסרו מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) אתמול.

"הכלכלה הסעודית המשיכה להתחזק ב-2010 ובתחילת 2011", אמר מסעוד אחמד, מנהל מחלקת המזה"ת ומרכז אסיה בקרן. "את הצמיחה מוביל גידול משמעותי בתמ"ג, כאשר גם ההוצאות הממשלתיות גדלו עם עליית מחירי הנפט, תוך המשך התאוששות הכלכלה מהמשבר העולמי".

התמ"ג הריאלי עלה מ-0.1% ב-2009 ל-4.1% ב-2010. "עם גידול בהוצאות הממשלתיות ובתפוקות ייצור הנפט, האינדיקטורים המובילים ימשיכו להתחזק ברבעון הראשון של שנת 2011", אמר אחמד. "במבט קדימה, אני צופה זינוק מרשים בצמיחה בכלכלה הסעודית. כנגזרת מהנתונים הפיננסיים, ניתן לחזות שהתמ"ג הריאלי יגיע ל-6.5% בסוף 2011, כאשר האינפלציה תעלה מעל 6%".

"התחזיות החזקות לתקופה הקרובה כדי להתפנות לטפל בסוגיות ארוכות טווח - ממשלת סעודיה תוכל להתרכז בהתוויית מדיניות פיננסית לשנים הקרובות", אומר אחמד. סעודיה היא הכלכלה הערבית הגדולה ביותר וחברה במועדון ה-G20 יחד עם הכלכלות החזקות בעולם. כמו כן, המדינה היא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, ומחזיקה בעתודות הנפט הגדולות ביותר.