צחי סולטן יצא גבר

דחיית הפקיעה של אופציה 7 מודיעין, והודעה שיצאה כמעט בע בעת, חורשת שמועות בשוק

משקיעי מודיעין , והחברות שמחזיקות בשטחי שרה ומירה (הכשרה אנרגיה , פרימיום ושלדיאלי ) מרוצים. לפחות כך זה נראה בימים אלה, מעיון בתגובות המשקיעים בפורומים השונים של שוק ההון.

אם לדייק, קריאות הצהלה הגיעו עם פרסום החלטת בית המשפט המחוזי בת"א, שנעתר ביום שני השבוע, לבקשת שותפות מודיעין להאריך את מועד פקיעת אופציה 7, מ-7 ביוני ל-19 בו.

מאותו רגע, לא הפסיקו המשקיעים להלל ולשבח את בית המשפט ואת בעלי השליטה ביה"ש שהתעקשו על הארכת האופציה. בית המשפט החליט להאריך את האופציה ולתת סעד זמני כפי שנתבקש, מכיוון שהמבקשים טענו שדחיית הפקיעה לא תגרום נזק למשקיעים, זאת בניגוד לטענת מחזיקי יחידות ההשתתפות - בעיקר גופים מוסדיים שאינם מחזיקים באופציות, שהתנגדו להארכת תוקפה של האופציה באסיפה כללית שקיימו, ימים אחדים קודם לכך.

המוסדיים התנגדו לדחיית הפקיעה. למה? הנה ההסבר: בעת קיום אותה אסיפה נסחרה האופציה באגורה אחת, ומחיר המימוש שלה היה 3.75 אגורות. מבחינת היחס בין שווי האופציה, לפי נוסחת B&S, לבין מחירה בבורסה, היא נסחרה "מחוץ לכסף" ולכן סביר היה לצפות שהאופציה לא תתמש במלואה. למוסדיים, שאינם מחזיקים באופציות, לא היה אינטרס להאריך את תוקפה של האופציה, שכן במקרה שהאופציה "תיכנס לכסף", ויהיה מימוש מלא שלה בפקיעה, הם ידוללו באופן משמעותי.

לא רק הארכת תוקפה של האופציה רוממה את רוח מחזיקי האופציה. בבוקר פרסום החלטת בית המשפט, פרסמה הכשרה אנרגיה הודעה, שבה הכריזה שהיא מתכוונת לפרסם תשקיף לגיוס הון.

אם נחבר את הדחייה של פקיעת אופ' 7, לדיווח של הכשרה אנרגיה בעניין הגיוס, נסיק מכך שבהנהלת השותפות יודעים הרבה יותר ממה שידוע לכל המשקיעים (מוסדיים, קטנים ומחזיקי אופציות). ואני אסביר:

מאז אוגוסט 2010, עת פורסם הדוח הראשוני שהכינה חברת צ'פמן, אותו הזמינה חברת IPC שהחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיון, כל המשקיעים במודיעין בהמתנה: מחכים לתוצאות הסקרים שהשפיעו על המניות באופן שלילי, והורידו לשפל שרדף שפל. תקוות המשקיעים היתה שבחודש מאי תפרסם מודיעין את תוצאות הסקר. והנה חודש יוני הגיע - ואף לא תוצאה אחת התפרסמה. מציאות זו, היא, מן הסתם, שהובילה לירידה בשווי האופציה למחיר אגורה אחת.

לכאורה, במצב הנוכחי, לפני פרסום הסקרים וללא קבלת התוצאות, ספק אם גיוס ההון שאותו מתכננת הכשרה, יצליח. כשאני מחברת אחד ועוד אחד: גיוס הון מתוכנן ואת התעקשות בעלי השליטה לדחות את פקיעת האופציה, זה אומר שתוצאות הסקרים של שרה ומירה, צפויות להתפרסם בכל יום.

אני קיבלתי רושם, שהתעקשות צחי סולטן, בעל השליטה ביה"ש מודיעין, להאריך את מועד פקיעת האופציה, באה לטובת בעלי המניות ובעיקר בעלי האופציות, שכבר חודשים רבים מחכים לתוצאות המתמהמהות של סקרי שרה ומירה. טובת המשקיעים הקטנים עמדה כנגד עיניו ולא טובת המוסדיים. הוא יצא גבר.

נכון לכתיבת שורות אלה אופציות מודיעין נושאות מחיר מימוש בגובה 3.8 אג' (צמוד לדולר) בעוד שהיה"ש נסחרת סביב 4.6-4.5 אג'. מה יקרה ביום המימוש? אי אפשר לדעת. תלוי במחיר המניה. אך לאור התעקשות סולטן על הדחייה, ונכונות נמרודי להוביל גיוס בהכשרה, אני משערת שיהיה מעניין ואולי חיובי למי למחזיקי האופציות.

דבי קאופמן היא מחברת הספר "חלום של שוק" שמספר את סיפור בהתנפצות בועת ההיי-טק וראה אור בשנת 2003. היא חברת הנהלה במרכז המחקר של אוניברסיטת חיפה ומשמשת דח"צית בחברה לפתוח מיסודה של הקבלנים והבונים בישראל. קאופמן סוחרת עצמאית בשוק ההון ועשויה להיות בעלת עניין במניות ובנושאים המוזכרים במאמריה. מושקעת בחלק מהמניות המוזכרות במאמר.