ביה"ד סירב למדינה: לא יוצאו צווי מניעה גורפים לרופאים

(עדכון) - השופט מיכאל שפיצר קיבל את הפשרה שהציעה ההסתדרות הרפואית, לפיה הרופאים יצמצמו את היקף השיבושים וינהלו מו"מ אינטנסיבי עם האוצר למשך שבועיים

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב סירב הערב (ד') לבקשת המדינה להוציא צווי מניעה גורפים שימנעו לחלוטין את עיצומי הרופאים, ואימץ את הצעת הפשרה של ההסתדרות הרפואית לפיה הרופאים יצמצמו את היקף השיבושים. עוד נקבע כי הצדדים ינהלו משא-ומתן אינטנסיבי למשך שבועיים, כאשר בסוף פרק הזמן הזה הם ידווחו לבית הדין על התקדמותם.

גורמים בקרב שני הצדדים הביעו שביעות-רצון מההחלטה.

"אין לכם קייס"

מוקדם יותר היום ‎נשיא בית הדין, השופט מיכאל שפיצר, הטיח בנציגי משרד האוצר כי "אין להם קייס" להוצאת צווי מניעה, לאור העובדה שהרופאים לא השביתו לחלוטין את המערכת אלא נקטו בצעדים אותם הגדיר "מידתיים".

כאמור, בית הדין קיבל את פשרת הרופאים הכוללת משא-ומתן אינטנסיבי שבו ישתתף גם משקיף מטעם בית הדין, אולם זאת מבלי להפסיק את השיבושים אלא רק להקל את הצעדים המתוכננים. כך למשל, במקום שביתות כלליות שתוכננו לחלק מהימים, הציעו הרופאים לקיים שביתה עד השעה 12:00, או להשבית לחלופין רק את מרפאות החוץ.

השופט שפיצר הציע פתרון נוסף: לדון בנפרד עם כל אחד מהצדדים במקביל למשא-ומתן ביניהם, כמעין מגשר, ולהגיע לכדי החלטה או לפחות "המלצה". בנוסף, שפיצר טען כי ההסתדרות הרפואית היא זו שהציעה בתחילת הדרך ללכת לבוררות מוסכמת עוד לפני שפתחו בעיצומים, ואילו משרד האוצר הוא שסירב.

עוד ביקש השופט מבאי-כוח האוצר לנמק מדוע ההחלטה של הרופאים "לעבוד לפי הספר" החל מ-1 ביולי הקרוב נתפסת על-ידי האוצר כ"שביתה כללית".

שפיצר ביקר גם את ההסתדרות הרפואית על כך שלא עשתה די כדי לקדם את המשא-ומתן תוך שהיא נוקטת שיבושים קשים, לרבות שביתות כלליות.

‏בעתירה שגובשה במשותף על-ידי משרדי הבריאות והאוצר, והוגשה אמש (ג') באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב, נטען כי ההסתדרות הרפואית נוקטת צעדים בלתי מידתיים, זאת "בזמן שמתנהל משא-ומתן אינטנסיבי ובזמן שאלפי חולים הם בני-ערובה של אותו ארגון עובדים". המדינה ביקשה מבית הדין להוציא לרופאים לאלתר צווים שימנעו כל שיבוש של העבודה בבתי-החולים.‏‎‎‏ בקשתה זו, כאמור, נדחתה הערב.