שווייץ מאבדת מעמדה כמרכז פיננסי: האמריקנים עוזבים

אמריקנים אמידים כבר משכו את רוב כספם מבנקים פרטיים בשווייץ, והם עלולים לנטוש לחלוטין את המערכת הבנקאית הזו: סך הנכסים הצפון-אמריקניים שמוחזקים בשווייץ ירד ל-2%

אמריקנים אמידים כבר משכו את רוב כספם מבנקים פרטיים בשווייץ, והם עלולים לנטוש לחלוטין את המערכת הבנקאית הזו מאחר שהמסע הבינלאומי נגד העלמות מס וחוקי חיסיון בנקאי פוגע בשווייץ ומיטיב עם מקלטי מס יריבים, לפי דו"ח חדש.

נתונים של בוסטון קונסלטינג גרופ, BCG, מראים שלקוחות אמריקנים ערקו כמעט כליל מבנקים בשווייץ מאז 2006, במיוחד על רקע מחלוקת המס בין הרשויות בארה"ב לבנק UBS, הבנק הגדול בשווייץ.

נכסים צפון-אמריקניים שמוחזקים בבנקים שווייציים פרטיים צנחו ל-2% בלבד מהסך ב-2010 לעומת 18% בשנת 2006, הראה הדו"ח של BCG שפורסם אתמול (ג').

"ארה"ב היא עדיין המדינה הגדולה ביותר במונחי הון, אך זה כבר לא רלבנטי לגבי הבנקאות הבינלאומית בשווייץ ומרכזים בנקאיים נוספים של offshore", אמר השותף של BCG בציריך, פטר דאמיש.

דו"ח העושר העולמי של BCG ל-2011 הראה שנכסי הבנקאות השווייצית שמקורם בחו"ל כמעט לא השתנו ב-2010, בעוד שנכסי הבנקאות האירופית שמקורם בחו"ל עלו ב-6.2% ונכסי הבנקים הפרטיים בארה"ב עלו ב-8%.

התחזקות הפרנק השווייצי, שמצמצמת את שווי הנכסים בשווייץ במונחי דולר ואירו, הייתה אחראית לחלק גדול מהפער הזה. לקוחות אמריקנים ואירופים גם משכו יותר כספים מאשר הפקידו בבנקים שווייציים, וקיזזו בכך את הגידול בכניסת ההון מהשווקים המתעוררים.

"היינו מצפים שהעסקים של האמריקנים בבנקאות הפרטית בשווייץ יישחקו וכמעט ייעלמו בתוך כמה שנים", אמר דאמיש.

גם ההכנסות ושולי הרווח של הבנקים הפרטיים נקלעו ללחץ על רקע רתיעת הלקוחות מסיכונים והגבלות חדשות על ייעוץ ללקוחות ממערב אירופה, שמחזיקים 59% מסך הנכסים של הבנקאות השווייצית.

שווייץ צפויה להישאר אחד ממרכזי ניהול ההון הגדולים בעולם, אך שינויי הרגולציה בשווקים המפותחים מעתיקים את כובד המשקל לניהול הון מקומי (onshore) על חשבון ניהול הון בחו"ל (offshore).