מש' התשתיות: עדיין לא יודעים מה גרם לזיהום הדלק בנתב"ג

הוועדה לבדיקת הנושא הגישה דוח ביניים ובו המלצה לבצע בדיקה מקיפה של משטר התחזוקה והתפעול במיכלים, בצנרת ובמסננים החל מייצור הדלק הסילוני, האחסון והניפוק בצנרת

משרד התשתיות עדיין לא יודע מה גרם לזיהום בדלק הסילוני שהשבית את תנועת המטוסים בנתב"ג בחודש שעבר - כך עולה מדוח ביניים שפרסם היום (ד') מינהל הדלק במשרד התשתיות.

הדוח ממליץ לבצע בדיקה מקיפה של משטר התחזוקה והתפעול במיכלים, בצנרת ובמסננים, החל מייצור הדלק הסילוני, האחסון והניפוק בצנרת.

כזכור, הבעיה התגלתה בפתאומיות בתחילת מאי, אז הופסקו ההמראות מנתב"ג של מטוסים אשר לפי החשד תודלקו בדלק מזוהם, בעקבות תקלה במסננים בצנרת הדלק. מהדוח שפורסם היום עולה כי הבעיה התגלתה כבר שבועיים לפני כן.

ב-26 במאי החליטה הוועדה שהקים שר התשתיות עוזי לנדאו לבדיקת הנושא להעביר דגימות דס"ל ודגימת חומר מהמסננים לבדיקת מעבדה בחו"ל המתמחה בבדיקות ביודיזל. במסננים נמצאו חלקיקים מקרוניים של מתכות, סיבי זכוכית, פוליאתילן ועוד.

הבדיקה המקיפה עליה ממליצה הוועדה כוללת בדיקה תקופתית של צנרות ארציות ופנימיות בשדה-התעופה; בדיקת משטר ניקוזי המים והשיקוע של הדס"ל לפני ניפוקו; תיעוד פעולת החלפת המסננים ותדירותה; רישום פעולות אחזקה, ניקוז ושיקוע וביצוע דגימות בכל מתקני הדס"ל; וכן קביעת רמת האנליזה הנדרשת בביצוע בדיקות דס"ל בכל שלב בשרשרת ההספקה.

"משרד התשתיות הלאומיות יגביר את הפיקוח על החברות המספקות דס"ל לאורך שרשרת האספקה, כדי לוודא כי החברות עומדות בדרישות חוק התקנים ומספקות דלק תקני", נכתב בדוח הביניים.