"עידן ההנפקות הגדולות של חברות השבבים נעלם"

אלון עירוני, מנכ"ל סיאנו, בכנס המשקיעים של קרן JVP: כדי לייצר חברה שתוכל להשפיע ולהיות מובילה בתחום, צריך גם להוביל טכנולוגית וגם ליצור בידול עם המתחרות - והדבר דורש כסף רב

כשברקע גיוס של 50 מיליון דולר שהשלימה אתמול (ג') JVP לקרן חדשה, ערכה קרן ההון סיכון הירושלמית את כנס המשקיעים השנתיים שלה.

הקרן, שפעילה מאז אמצע העשור הקודם, מזוהה עם ירושלים כחלק אינטגרלי מהקיום שלה וכבר בכניסה לעיר אפשר היה להיזכר במצב הייחודי שבו נמצאת JVP כשהדרך רוצפה בשלטים הקוראים לבחירתו לראשות מפלגת העבודה של אראל מרגלית, השותף-המייסד של הקרן. עם זאת, לא נראה כי המשקיעים בקרן היו מוטרדים מדי מהכוונות של מרגלית במישור הציבורי.

הקרן קיימה אתמול ישיבות מקצועיות בנושאים שקשורים לתחומים שבהם עוסקות חברות הפורטפוליו.

וכך, התאגדו אמש כ-20 מנהלים בכירים שקיימו דיונים סביב נושא המוליכים למחצה, וכללו את החברות סיאנו, אלטייר, EPOS, סייאופטיקס, Infinite Memory ואחרות, את נציגי המשקיעים, ואנליסטים ובנקאים.

הדיון היה בעיקר סביב היכולת לפתח חברת שבבים גדולה, אתגר שעומד כיום גם מול החברות שפועלות בתחום וגם מול המשקיעים, שלא תמיד ששים להשקיע את הסכומים הנדרשים כדי להגיע לאקזיט משמעותי. "הרבה שותפים בקרנות הון סיכון שואלים אותי למה להשקיע בתחום", ציין אלון עירוני, מנכ"ל סיאנו, שהשלימה באחרונה גיוס של 20 מיליון דולר.

אצל סיאנו, חברה שפועלת בתחום הטלוויזיה הניידת והכנסותיה הן לפי ההערכות עשרות מיליוני דולרים, המצב יחסית טוב. אבל ספק אם חברות אחרות יכולות להציג את פועלן בחיוך גדול, כפי שעשה אתמול עירוני. אלא שכדי לייצר חברה שתוכל להשפיע ולהיות מובילה בתחום, צריך גם להוביל טכנולוגית וגם ליצור בידול עם המתחרות - והדבר דורש כסף רב.

"הדרך לחברת שבבים ליצור תחרות היא כמו תמיד - ירידה ברמת האנרגיה הנדרשת והקטנת הרכיב, כך שיאפשר להיכנס ליותר 'נדל"ן' בתוך מערכת השבבים הכוללת של ההתקנים האלקטרוניים", אמר עודד מלמד, מנכ"ל אלטייר. החברה שואפת לספק בדיוק את מה שהגדיר - רכיב קטן וחסכוני. גם אלטייר גייסה באחרונה סכום משמעותי, של 26 מיליון דולר.

עד כמה ההשקעה הזאת משמעותית עבור המשקיעים? אניל דורדלה, אנליסט השבבים של בנק ההשקעות ויליאם בלייר, שותפו של פועלים שוקי הון, אמר אתמול: "העידן שבו סטארט-אפים בתחום השבבים יוצאים להנפקה והופכים לחברות גדולות הולך ודועך. החברות הגדולות הולכות ונעשות גדולות יותר והופכות לאט לאט לאינטגרטוריות של טכנולוגיה, ואילו החברות הקטנות מספקות נישות טכנולוגיות ונרכשות".

לפי הניתוח של דורדלה, המספרים בהשקעות לאורך העשור האחרון מספרות את הסיפור שרואים גם בהיי-טק הישראלי לאחרונה.

"במשך העשור האחרון, ההשקעה במו"פ של החברות עלתה פי 2-2.5 ואילו ההכנסות עלו פי 1.4-1.5 - כלומר בקצב נמוך יותר", אמר דורדלה. "זה גוזר על היכולת של החברות הגדולות להשקיע במו"פ והן מחפשות להשלים את הפורטפוליו הטכנולוגי באמצעות רכישות".