חזית חדשה נגד התעשייה המזהמת: הרחקת משקיעים

המשרד להגנת הסביבה פותח חזית חדשה נגד מפעלים מזהמים - ומנסה לסגור להם את צינור הכספים ■ מחר תפורסם שורת הנחיות לניהול סיכונים סביבתיים למשקיעים מוסדיים

המשרד להגנת הסביבה פותח נגד מפעלים מזהמים חזית חדשה ומנסה לסגור להם את צינור הכספים: מחר (ה') יחשוף המשרד שורה של הנחיות חדשות לניהול סיכונים סביבתיים למשקיעים מוסדיים שאמורות להם לחשוב פעמיים אם לבצע השקעה רחבת היקף במפעל מזהם שעתיד להיות חשוף לסנקציות כלכליות קשות או להליכים משפטיים.

בשלוש השנים האחרונות התרחבה מלאכת החקיקה הסביבתית, שנועדה לצמצם באופן משמעותי את היקף פליטת המזהמים לאוויר, למקורות מים או לקרקע של מפעלי תעשייה. המשרד להגנת הסביבה מגיש מדי שנה עשרות כתבי אישום נגד מפעלים שלא עומדים בחוק.

"זה מהלך שדווקא ייטיב עם התעשייה הישראלית ויאפשר לה לשמור טוב יותר על יכולתה לקיים תחרות בשוק הבינלאומי", אמר ל"גלובס" השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "בזכות מהלך של שקיפות סביבתית כלפי משקיעים, מפעלים רבים יעלו את הסטנדרטים הסביבתיים שלהם ויוכלו להתמודד עם שוקי העולם. העולם לא מחכה לנו ולכן צריך להקפיד ולהיות מעודכנים כל הזמן. בצרפת למשל, יש כוונה לאסור מצב שבו יועלו למדפים מוצרים שאין עליהם חותמת לגבי טביעת הרגל שלהם על הסביבה. מוטב לתעשייה בארץ ולגופים עסקיים אחרים להסתכל בתחום הזה לטווח הארוך".

למנוע מצב בו המשקיעים נפגעים בגלל מפעל מזהם

ההנחיות המלאות למשקיעים המוסדיים ייחשפו במהלך כנס מיוחד שכותרתו "ממפרץ מקסיקו לאחד העם", שיערך מחר (ה') בבורסה לניירות ערך בתל אביב ובו עתידים להשתתף בכירים מהמערכת הבנקאית ומהמערכת הפיננסית. בין ההנחיות למשקיעים: לברר היטב עוד טרם ביצוע ההשקעה והזרמת ההון לחברה אם היא פוגעת בסביבה או מפרה חוקים סביבתיים ומה מידת המודעות של בכיריה לנושא.

גורם מקצועי במשרד להגנת הסביבה אמר ל"גלובס" כי בכוחם של בירורים יסודיים בנושאים אלה למנוע היחשפות של משקיעים למצב שבו "קטסטרופה סביבתית שאליה ייקלעו מפעל או חברה, תגרום להם להפסדים, לירידה במניות ולאובדן כספים רבים של קרנות פנסיה שמושקעת בהם, בדומה למצב שאירע במפרץ מקסיקו עם פרשת דליפת הנפט בשל פעילותה של הענקית הבריטית BP".

גורמים במשרד אומרים כי ההנחיות החדשות מהוות חלק מתוכנית מקיפה המתואמת עם הרשות לני"ע ועם המפקח על הבנקים ונועדה להעלות מודעות של משקיעים לסיכונים סביבתיים. הגורמים הסבירו כי מעבר להגנה על כספי המשקיעים, יש בתוכנית זו כדי להוות נדבך משלים לאוסף החוקים הסביבתיים מהשנים האחרונות לצמצום הפליטות בתעשייה או להצרת צעדיהם של מנהלי מפעלים מזהמים: "זו חזית נוספת בקרב עם המפעלים המזהמים והמטרה פשוטה: לגרום להם לא לזהם. אם הם לא יזהמו, הם לא ייחשפו לתביעות, לקנסות ולכתבי אישום וגם יוכלו להיות רגועים ובטוחים שמשקיעים ישימו אצלם את ההון", אמר גורם במשרד.

טיפים למשקיע

הימנע מהשקעה בחברות תעשייה או במדינות שמזהמות את הסביבה

■ העדף השקעה בחברות שמציגות מנהיגות ועשייה בתחום הסביבתי והחברתי

■ הרחב את השקעותיך בתחום הקלינטק; אנרגיה ירוקה; טיפול בפסולת ומים

■ שלב את השיח בנושאים ירוקים כבר בשלב המו"מ עם ראשי החברה, טרם ההשקעה

■ הפעל לחץ על חברות להרחיב פעילות סביבתית או להאיץ מהלכים לצמצום הפליטות