אטיאס: "מחירים במכרזים צומצמו ממאות לעשרות אחוזים"

שר השיכון והבינוי בכנס כלכלי בת"א: "לראשונה זה עשור התחלות בנייה פגשו הביקושים" ■ "הגענו להסכמה עם משרד האוצר לתת מענק לפיו כל זוג צעיר שבונה דירה ראשונה מקבל הטבה"

אריאל אטיאס, שר השיכון והבינוי אמר הערב בכנס כלכלי שנערך בת"א בהתייחס למצוקת הדיור: "הביקושים נמשכו עשרות שנים, בעשור האחרון לא היה תכנון ושיווק בצורה שעונה על הביקושים, כל זה נפגש עם ריבית נמוכה בשיעור של 0.5% משולה לכסף בחינם. הריבית הנמוכה פלוס המחסור בהיצע היו כמו דלק על המחירים".

לדבריו, "המאמצים להגדיל את היצע הקרקעות לא קלים בעולם בירוקרטי, על כל תוכנית יש התניה, לשווק זה לא ללחוץ על כפתור ולהכין חוברת מכרז, יש משמעות של תקציבים גדולים. במאמצים גדולים רואים את הגידול בהיצע הקרקעות, לראשונה בעשור האחרון התחלות הבנייה פגשו את הביקושים. אבל צריך להשלים חסרים של שנים אחורה".

אטיאס הדגיש כי "חשוב לעשות הבדלה בין דירות להשקעה לבין דירה ראשונה, הזוגות הצעירים סובלים, צריך להקשיח את התנאים למי שיש כבר ברשותו דירה".

אטיאס קרא לפצל את רפורמה ברישוי שאמורה לקצר את הליכי הוצאת היתרי הבנייה מהרשויות, "ב-2010 רוב המכרזים נסגרו במחירים של מאות אחוזים מעל הערכת השמאי אבל מאז חלה ירידה והמכרזים נסגרים כבר ברמות של כ-80%. היזמים משלמים מעל מה שהשמאי מבקש. יזמים שמרשים לעצמם לשלם זאת מעריכים שהמחירים יהיו בקו עלייה". אטיאס ציין כי ברוב המכרזים הערכת השמאי לא מתפרסמת.

"כדי לעודד הגירה חיובית לפריפריה חייבת להיות רפורמה בתחבורה, הגענו להסכמה עם משרד האוצר לתת מענק לפיו כל זוג צעיר שבונה דירה ראשונה מקבל הטבה".

"אני לא משלה את עצמי שתושבי ת"א יעברו לפריפריה, אך אנו נוקטים בפעולות משולבות כדי לחזק את הפריפריה. הדברים המרכזים הם היצע הקרקעות ולטפל בבעיית הריבית. עוד אין תמריצים מספיקים להגיע לפריפריה, צריך חינוך, רפורמה בתחבורה. אני אחראי על הדיור ולכן אני לא אומר עד שאין כבישים לא מתעסק בפריפריה, אנחנו צריכים להיות אקטיביים".

לגבי דיור בר השגה אמר שר הבינוי והשיכון "יש לנו קושי להפעיל את הכלי שברשותנו, 'מחיר למשתכן'. הממשלה לא יכולה להתנהל לפי אינטרסים של כל ראש רשות, לעיתים הרשויות מסרבות. נפעיל סמכותינו כדי שינתנו היתרי בנייה למרות התנגדות הרשויות. העיוות במחיר למשתכן - מדוע מכרחים אותי לגבות 100% מערך הקרקע. התחרות היא על הרווח היזמי המינימאלי, אני מנסה לשכנע את שר האוצר בכך".

בהתייחסו לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אמר אטיאס: "העברתי החלטה השבוע שנקראת תוקף שומות, המטפלת בבעיות של אזרחים שיש להם בעיות טופסולוגיה לא נגמרת והתיק נתקע, בעוד שהמחירים עולים עם הזמן. למשל, האזרח רצה לשלם אך לא גבו ממנו את הכסף. ישנם אנשים שקנו ורוצים לסגור עסקה אך בשל הקפאת בנייה לא גבו כסף ונוצר הפרש רציני".

לדבריו "שינוי מבני ארגוני הוא הדבר החשוב ביותר במינהל מקרקעי ישראל, צריכים לרענן אותו. בשעה טובה הצלחנו להגיע להסדר עם ההסתדרות, רוצים שיהיה ידידותי לסביבה, רענן יותר".

אטיאס גם התייחס למושג 'פרס קנס' ואמר: "עובדי מדינה באשר הם, הטובים לא מתוגמלים והפחות טובים לא מענישים אותם. לראשונה בשיתוף עם עופר עיני נוכל לתגמל בכסף את הטובים, לתמרץ את הטובים".

פאנל נדל"ן: יש להיזהר מלרסק מחירים

ניסים בובליל: "בנק ישראל דואג רק לבנק ישראל ולא לזוגות צעירים. לא רואה שמוסיפים עוד דירה אחת".

ארנון פרידמן, מנכל אשדר: "יש הרבה הטעיה לציבור, הגידול בהתחלות הבנייה לא רלבנטי. יש חוסר בדירות וההיצע לא גדל, בצד המשקיעים בלבד טיפלו והכבידו עליהם במימון, רואים הרבה פחות משקיעים בשטח, גם הם מזהים שכוח הקנייה יצטמצם וצפויה עליית מחירים נוספת. סחרור המחירים. צופה עליית מחירים במקומות שמחירי הדירות עדיין זולים".

אברהם קוזינצקי,בעל השליטה מנרב: "עלול להיות ריסוק מחירים, ענף הנדל"ן הוא ענף מוביל במדינה ויש להיזהר מלרסק מחירים. צריך רק לרסן אותם, יש למצוא את הדרכים שלא תהיה בועת נדל"ן אך להיזהר מריסוק. לא להשתעשע עם הענף המוביל היום במשק גם לבעלי הדירות עלול להיות נזק בלתי הפיך. יש לטפל בנדל"ן במסורה וביד מקצועית לא יכול להיות שיקום שר כזה או אחר עם תוכניות ללא תיאום".

רונן עקביה, מנכל חבס: "השוק רגוע מזה כשנה, ירידות מחירות דרמטיות לא צפויות. פרויקטים יוקרתיים אין הרבה בהעדר מוצרים כאלה מחירים לא יכולים להתרסק. כל פרויקט שיוצא נראה כמו פרויקט יוקרה לפי הדמיה".

ענבל אור: "יש יתרון גדול לקבוצות רכישה בעיקר ברווח היזמי. גם לנו מארגני קבוצות הרכישה קשה לעשות עסקאות, מעט מגרשים והמחירים מטורפים. צריך להפשיר מגרשים, ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה לטפל בבירוקרטיה, זה קשור לפן היזמי קשה לקנות דירות". בהתייחסות להנפקה בבורסה, אמרה אור כי הם "מתוכננים להנפיק לקראת ספטמבר" וציינה כי החברה תפעל לא רק בתחום קבוצת רכישה.

לסיכום נציין כי הקונצנזוס של כל משתתפי הפאנל היה: "למי שיכול לקנות היום דירה כדאי לקנות, כי המחירים ימשיכו לעלות".