מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה: "קיים פוטנציאל נפט גדול"

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה בכנס כלכלי: "יש מירוץ רגולטורים אגרסיבי בתחום האנרגיה"■ "יש להפנות את תשומת הלב לקביעת מדיניות לעידוד היצוא"

"בארץ יש משאבי גז טבעי שמספיקים לצריכת המשק עשרות שנים קדימה" אמר הערב (ה') גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה בכנס כלכלי שנערך בתל אביב והוסיף כי "בלוויתן התגלה מסה קריטית שמאפשרת יצוא, מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית שמכניסה את ישראל לליגה של הגדולות.

לדבריו, "יש לפעול להגדלת העוגה. ההחלטה על החלוקה כבר מאחורינו עכשיו צריך לבחון איך מגדילים את העוגה לתועלת כולם. לממשלה תפקיד מרכזי בהגדלת החזון".

תדמור מאמין כי בשוק המקומי צריך לשבור את תקרת הזכוכית: "אין סיבה שישראל לא תגביר את השימוש בגז הטבעי, הגדלת שיעור הצריכה של הגז לא יכול לבוא במנותק מתרומתה של המדינה, החלטה אסטרטגית צריכה להתקבל בעניין זה".

בנוסף אמר תדמור: "יש להפנות את תשומת הלב לקביעת מדיניות לעידוד היצוא, בבניית תשתיות ליצוא כדי לעודד את ההשקעות. יצוא יכול להיות למדינות שכנות כמו ירדן, קפריסין וגם לאירופה ואסיה. מעמדה של מצרים שהתערער הוביל לתמחור מחדש של הגז ליצוא, גם אירופה נצבת היום בפני אתגר ומחפשת מקורות אספקה של גז טבעי. מדובר בחלון הזדמנויות אידיאלי עבור ישראל, מבחינת הגז הנוזלי (LNG), מדובר בפוטנציאל אדיר בתחום זה בעולם".

תדמור ציין כי למעשה "נולדה בישראל תעשייה חדשה ודינאמית. תעשייה כזו יש צורך להסדיר, אך התחושה היא שקיים מירוץ רגולטורים בתחום. כולם רוצים להסדיר באופן אגרסיבי את התחום. להסדיר מהר, עכשיו ועמוק, שכרנו עלול לצאת בהפסדינו. רגולציה מחייבת הבנה ולימוד, חייבים ללמוד ממה שקרה בעולם. זהו תחום רגיש לשינויים. יש ללמוד מרשות ניירות ערך, צריך לאמץ כללים והנחיות וללכת לפי סטנדרט בינלאומי, אין סיבה להמציא את הגלגל. יש להתייעץ עם התעשייה ורק לאחר מכן לקבוע כללים".

פאנל אנרגיה: קיים פוטנציאל נפט גדול

בהתייחס להפסקת אספקת הגז המצרי אמר משה בכר, משנה למנכ"ל חברת החשמל כי "היכולת להבטיח אספקת חשמל הביאה בחשבון כשלים. אם לא יהיה גז נצטרך לשרוף סולר ומזוט , המחיר יהיה בהתאם".

עוד הוסיף משה בכר בעניין סימן שאלה הגדול המרחף מעל אספקת הגז המצרי לישראל, "נשקול לייבא LNG לקראת סוף 2012, בהנחה שלא תחודש אספקת הגז טבעי ממצרים. אנחנו נסיים את כמות הגז המובטחת לנו בחוזה שיש לנו עם ים תטיס באמצע 2012, במקרה זה ניערך בהתאם. אני לא יכול להגיד שיזרום גז מתמר כבר בסוף 2012, ההנחה היא שזה יקרה ברבעון הראשון או השני של 2013. לא יהיה פשוט לא לחדש את האספקה ממצרים".

יוסי אבו, מנכל דלק קידוחים שהשתתף גם הוא בפאנל אמר "שותפות תמר מנהלת מגעים שוטפים עם חברת החשמל, ביחד נגיע להבנות. חוזה גז טבעי הוא לא דבר פשוט, אך יש לנו ניסיון משותף, ואני מקווה שנוכל להבטיח את הספקת הגז הטבעי. ביחס למצרים, אני מציע לכולנו להסתכל על הצד המסחרי - במצרים קיים ביקוש גובר לגז טבעי וזה מה שמניע את מצרים בשנים האחרונות. כשמדובר בביקוש והיצע צריך לענות על הצרכים לפני הגיאו-פוליטיקה.

עוד הדגיש יוסי אבו כי עולם הגז הטבעי השתנה וכי יש פה מהפיכה, "גרמניה נשעת ביצור החשמל על אנרגיה גרעינית והחליטה שהיא מפסיקה עם זה, השוק הגרמני הולך להישען יותר על גז טבעי. מהפיכה אמיתית ישנה גם באסיה, סין היא צרכנית של פחות מ-5% בגז טבעי -השאר הוא בגז נוזלי LNG. מתקן LNG הוא בעל פוטנציאל אדיר", הדגיש אבו. עוד הוסיף כי במדינות זרות כבר הבינו את הפוטנציאל "מתנהלים מגעים עם מדינות שכנות, ורואים כי הן מבינות מייד את הפוטנציאל. המדינות מעסיקות כ-4,000 עובדים במהלך שנות ההקמה, ומאות עובדים בהפעלה. הממשלות במדינות מבינות מיד וממנות צוות מקצועי - בישראל, אם הממשלה תבין את הפוטנציאל זה יקרה".

יוסי לוי, מנכ"ל שמן שהשתתף גם הוא בפאנל חשף את אמונו הגדול בפוטנציאל הנפט המצוי ברישיון. "אחרי שהתבשמתי בריח הגז אני רוצה להתבשם בריח הנפט", הסביר. עוד אמר כי הערכות של חברות חיצוניות עומדות על 279 מיליון חביות נפט "ככה מעריכים את הפוטנציאל הנפט של שמן. ההפקה של הנפט צפויה במחצית הראשונה של 2012 - תחילת קידוח", אמר. בנוסף אצר כי גם פוטנציאל הגז ברישיון גדול.

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, הביע גם הוא אמון בפוטנציאל הנפט "קיים פוטנציאל נפט גדול, בטוח שיהיה לא מעט נפט בכמויות מסחריות באגן הים התיכון הישראלי".

צחי סולטן, השותף הכללי מודיעין, חשף בכנס את זמני הדיווחים של הרשיונות "בים חדרה, לקראת סוף הרבעון השלישי נוציא דוח, בגבריאלה יצא הדוח בתחילת 2012".

גדעון בר-עם, הגיאולוג של מודיעין אנרגיה: "תמר ולוויתן הם רק ההתחלה, אנחנו נמצאים בתחילת הדרך ויש עתיד מאוד ורוד למצוא מאגרים נוספים", בהתייחסו לממצאים ביבשה ציין ברעם כי תגליות מגד פותחות דף חדש ויש פוטנציאל גדול בנפט ביבשה".

אילן ברונר, מנכ"ל אקולוג הנדסה: "המערך של ים המלח - פוטנציאל שעדיין לא מוצה, פוטנציאל פצלי שמן, יש היום דברים בעלי פוטנציאל לא קטן בתחום היבשה".