"אספקת הגז לישראל לא תחודש עד שיאובטח צינור הגז"

שר הנפט המצרי, עבדאללה עראב: "מצרים לא תחדש אספקת הגז לישראל שיאובטח צינור הגז שהופצץ לאחרונה" ■ ממשלת מצרים הפסידה עד כה כ-100 מיליון ד' מהפסקת ההזרמה

"מצרים לא תחדש את אספקת הגז לישראל ולשאר מדינות ערב עד אשר לא יאובטח צינור הגז שהופצץ לאחרונה", אמר שר הנפט המצרי עבדאללה עראב, על פי דיווח ב"פיננשל טיימס". השר עבדאללה עראב אמר את הדברים השבוע במסיבת עיתונאים, לאחר סיום פגישה של פורום יצואניות הגז. לדבריו, הצינור לשינוע הגז ממצרים לישראל "מחייב עבודה בתחום האבטחה". עראב לא התייחס למועד הצפוי לסיום העבודות לאבטחת הצינור.

כזכור, אספקת הגז הטבעי לישראל ולירדן ממצרים הופסקה ב-27 באפריל לאחר שחמושים פוצצו את מסוף אל-סביל הסמוך לעיר אל-עריש. פיצוץ אחר בחודש פברואר גרם להפסקת ייצוא הגז הטבעי למשך חודש. בעקבות הפיצוץ באפריל, שיגרה חברת EGI האמריקנית, השותפה בחברה EMG , מכתב בו דרשה הליך בוררות בינלאומי כנגד הממשלת מצרים על כשלונה בהגנת ההשקעה של החברה האמריקנית. על פי דיווחים שונים, ממשלת מצרים הפסידה עד כה כ-100 מיליון דולר מהפסקת הזרמת הגז למדינות השונות.

במהלך השבועיים החולפים העריכה חברת EMG הגז הטבעי לישראל צפויה להתחדש לקראת סוף חודש מאי, אולם חילוקי דעות מהותיים בין ישראל וחברת EMG לממשלת מצרים סביב העלאת מחירי הגז, נראה שיהוו גורם נוסף לעיכוב הזרמת הגז לישראל. גם מאמפל שבשליטת יוסי מימן, המחזיקה ב-12.5% מ-EMG, נמסר לפני כשבועיים כי מבחינה טכנית ניתן לחדש את ההזרמה.

EMG היא חברה פרטית הרשומה במצרים, ומשמשת כספקית הגז הטבעי השנייה לישראל. החברה הקימה צינור גז מאל עריש לאשקלון בעלות של כ-460 מיליון דולר, והחלה בהזרמת גז לישראל בשנת 2008. ב-2010 סיפקה EMG כ-40% מצריכת הגז של ישראל, כשהיתרה מגיעה מפרויקט "ים תטיס", הנמצא בבעלות נובל אנרג'י ושותפויות החיפושים של קבוצת דלק.