מהם הארגונים הנחלצים לעזרתם של הנזקקים לסיוע רפואי?

מתרופות יקרות למחלות כמו סרטן, דרך מימון ניתוחים מצילי חיים ועד השאלת ציוד רפואי חינם או בתשלום סמלי - שורה של עמותות וארגונים נחלצים לעזרת החולים בתקופות הכי קשות שלהם

כשליש מהישראלים ויתרו לפחות על שירות רפואי אחד בשל קושי כלכלי; 43% מכלל הציבור חוששים שלא יוכלו לממן שירותים רפואיים שאינם כלולים בסל הבריאות, ו-13% מהציבור נאלצו לוותר על רכישת תרופות מרשם בשל מחירן הגבוה - כך על-פי סקר ההסתדרות הרפואית בישראל ומכון גיאוקרטוגרפיה מאפריל 2008.

"תרופות שנמצאות בהתוויה למחלה מסוימת", מספרת לירון יוחאי, מנהלת תחום הסיוע הבינלאומי ופרויקטים מיוחדים בארגון "לתת", "אינן מסובסדות על-ידי המדינה כשהצורך בהן חיוני אך עקיף - כך למשל חולה לב הנזקק כתוצאה מתופאות הלוואי של התרופות אותן הוא נוטל גם לתרופות המוגדרות כמיועדות לחולי אפילפסיה, ישלם עבורן 300 שקל במקום 13 שקל לחולה עם התוויה מתאימה".

בסל התרופות ניתנת העדפה לתרופות מצילות חיים ולכאלה המאריכות חיים - וכך נופלים בין הכסאות למשל גם ילדים בעלי בעיות התפתחות: רכישת הורמון גדילה, למשל, עולה מאות רבים של שקלים בחודש - וילדים רבים, מספרת יוחאי, לא מקבלים טיפול ולא מתפתחים כראוי רק בגלל העלות הגבוהה.

על רקע זה קיימים גופים מסוימים, לא רבים, שמנסים לסייע ברכישת תרופות במקום בו מתעוררת מצוקה. "גלובס" ממפה את הגופים הללו ואת אותם גופים שמשאילים ציוד רפואי וטיפולי ללא תשלום או בתשלום סמלי.

סיוע במימון תרופות

"על פי סקר הסתדרות הרופאים, קרוב למיליון איש לא יכולים כיום לרכוש תרופות מרשם", אומרת יוחאי מארגון לתת. "הקושי במימון תרופות נובע מבעיות במדיניות ובשיטה".

"מיליון איש לא יכולים כיום לרכוש תרופות מרשם", אומרת יוחאי מארגון לתת. "הצורך במימון תרופות נובע מהמדיניות ומהשיטה - ממכירת תרופות על-ידי קופות-החולים ב-80% רווח ועד הכנסה של הפניה של רופאים לתרופות מתוצרת מסוימת, כשתרופות דומות אחרות נמצאות בסל".

לתת: מימון תרופות עבור חולים כרוניים מיעוטי יכולת

פרויקט "לתת בריאות", אחד מני רבים שפועל כיום על-ידי ארגון הסיוע ההומניטרי "לתת", מסייע במימון רכישת תרופות הנכללות בסל הבריאות עבור מעוטי יכולת שהינם חולים כרוניים.

הפעילות כוללת הגעה של מתנדבים לבתים של הנזקקים, חלוקה של שוברים למימוש רכישת תרופות, סיוע למוגבלי ניידות ומתן מידע על זכויות במערכת הבריאות ועל אפשרויות לקבלת עזרה.

איתור הנזקקים נעשה על-פי קריטריונים שונים - השלמת הכנסה, מחלה כרונית, בודדים וקשישים, המלצת עובד סוציאלי - ובאמצעות שיתוף-פעולה עם קופות-החולים, אגפי רווחה עירוניים ועמותות סיוע מקומיות.

הביצוע בפועל נעשה באמצעות מתנדבים שעברו הכשרה מקצועית.

* טלפון: 03-6833388 שלוחה 139, או 1-700-50-40-33. דוא"ל: latet@latet.org.il, אתר: www.latet.org.il

הקרן הישראלית למימון תרופות: תמיכה בחולים שתרופותיהם מחוץ לסל הבריאות

"הקרן הישראלית למימון תרופות" היא פרויקט הדגל של עמותת "יחד בתקווה". מטרתה לעזור ולתמוך ככל יכולתה בחולים אשר זקוקים לתרופות שאינם בסל הבריאות. הפניה לקרן לקבלת התרופה נעשית על-ידי הרופאים המטפלים בחולים ובהמלצת עובד סוציאלי המטפל במשפחה באמצעות טפסים של הקרן.

המימון, מספרים בקרן, מגיע מאנשים טובים, מחברות ומגופים ציבוריים ומסחריים שמתגייסים למען המטרה.

* טלפון: 03-5743230 ,03-674616, דוא"ל: duditrufot@bezeqint.net, אתר: www.yachad.co.il

קרן "לחיות": מימון תרופות לחולי סרטן

קרן למימון תרופות לחולי סרטן ושאינן בסל הבריאות, הפועלת תחת קורת-הגג של ארגון "רפאנו". הקרן מעניקה לחולים הנזקקים לתרופה יקרה הלוואה ארוכת-טווח ללא ריבית.

הקרן מלווה על-ידי ועדה ציבורית הכוללת רופאים בכירים, אנשי עסקים ואישי ציבור כדי לסייע בהכוונה ובסיוע לאנשים הנכונים.

* טלפון: 1-700-70-72-74, 1-800-80-80-90. אתר: www.refaeinu.org.

חברים לרפואה: מקשר בין חולים לבין כאלה שאינם זקוקים לתרופה

ארגון "חברים לרפואה" פועל מאז 2003: ב-5 השנים האחרונות הוא מקשר בין השאר ישירות בין חולים הזקוקים לתרופות מצילות חיים ובין המחזיקים בתרופות כאלה שלא לצורך (עקב הבראת החולה או פטירתו).

היקף התרופות שהיה נזרק ללא שימוש ואשר הציל בפועל חיי חולים רבים במצוקה עומד על מיליוני שקלים בשנה, מספרים בארגון.

רק בשנת 2010 נמסרו לחולים בסיכון חיים תרופות בשווי 45 מיליון שקל באמצעות חברים לרפואה; כ-1,000 חבילות תרופות משוגרות לחולים בחודש. הארגון נושא בעלויות משלוחי התרופות ואינו גובה כסף לא מתורמי התרופות ולא מהמקבלים.

* טלפון: 03-5792220, אתר: www.haverim.org.il

קרן ישעי (מרפא לחיים): מימון ניתוחים מורכבים

קרן ישעי - מרפא לחיים הוא ארגון וולנטרי ללא מטרות רווח המסייע לאנשים חולים ובעלי מוגבלויות בתחומים שונים, כגון תמיכה כספית ברכישת תרופות שאינם בסל הבריאות ומימון ניתוחים מורכבים ומצילים חיים.

אדם הפונה לעזרת העמותה צריך להמציא מסמכים המוכיחים את נכונות הבקשה. מסמכים אלה נבדקים על-ידי חברי ההנהלה ורופאים מתנדבים ורק לאחר קבלת חוות-דעת חיובית בדבר נחיצות הטיפול באופן המבוקש נשקלת הענקת הסיוע לפונה.

לפעמים נדרש מידע נוסף על מצבו הכלכלי של המבקש באמצעות לשכות הרווחה או גורמים אחרים המכירים את הפונה. חברי ההנהלה מתכנסים מפעם לפעם לקבלת דיווח על הבקשות השונות וקובעים קריטריונים ברורים לכל מקרה ומקרה.

* טלפון: 02-6521986, דוא"ל: office@marpe.prg.il, אתר: http://lapidim.org.il

רפואה ושמחה: מימון תרופות וחלוקת מזון

עמותת רפואה ושמחה פועלת באמצעות מתנדבים מאז 2004 במטרה להיטיב עם חולים, מוגבלים ונזקקים - בין השאר על-ידי סיוע במימון תרופות לחולים ובחלוקת מזון למשפחות חולים ונזקקים.

העמותה מתקיימת בעיקר מתרומות, ובשנת 2009 קיבלו ראשיה את "מגן שר הבריאות".

* טלפון: 02-800-2000, דוא"ל: refuasimha@012.net.il, אתר: www.refuavesimcha.co.il

השאלת ציוד רפואי

יד שרה: שם נרדף להשאלת ציוד

מי שהפך מזמן שם נרדף להשאלת ציוד רפואי הוא ארגון יד שרה. אחרי 35 שנות פעילות נרחבת הוא מונה יותר מ-100 סניפים, מהם 10 בבתי-חולים, בהם מושאלים כ-260 אלף פריטים בשנה - מכיסאות גלגלים וקביים ועד ציוד מורכב כמו מכשירי CPM לשיקום פיזיותרפי. על-פי ההערכות, 80% מהציוד הרפואי עובר דרך סניפי הארגון שהוקם על-ידי אורי לופוליאנסקי לזכר אמו.

"הרופאים בבתי-חולים מגדירים את זה 'העידן לפני יד שרה והעידן שאחרי'", אומר דוד רוטנר, דובר הארגון. "יש מדינות שבהן מעניקים לאדם ציוד רפואי אוטומטית, במדינות אחרות יזרקו אותך להסתדר לבד - רק כאן מפנים אותך אוטומטית ליד שרה. להשאלת הציוד נוספים כיום שירותים רבים, כמו שירותי הסעות למוגבלי תנועה, לחצני מצוקה, שירותים לזקנים ועוד.

השאלת הציוד מתקבלת תמורת צ'ק פיקדון סמלי, שמוחזר עם השבת הציוד. תרומות מתקבלות בברכה.

* טלפון: 6444*, .02-6444444, דוא"ל: info@yadsarah.org.il, אתר: www.yadsarah.org.il

עזר מציון: השאלת ציוד התפתחותי לילדים

ארגון "עזר מציון" הוקם ב-1979 במטרה להעניק סיוע פרא-רפואי לחולים ולמוגבלים. הארגון מוכר לא מעט בזכות מבצעי אתור תורמי מוח עצם שהוא מקיים אחת לכמה זמן, אך גם השאלת ציוד רפואי ושיקומי ללא תמורה היא חלק מהפעילות.

בנוסף מציעים בארגון מחירים מוזלים לרכישת מוצרי ספיגה והיגיינה לקשישים וכן הדרכה טיפולית צמודה. בארגון פועלת גם יחידה מיוחדת להשאלת ציוד התפתחותי לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ראוי לציון גם פרויקט השאלת מכשירי תקשורת לילדים עם צרכים מיוחדים ולמבוגרים הסובלים ממוגבלויות תקשורתיות שונות.

* טלפון: 03-6144500, אתר: www.ami.org.il

עזרה למרפא (הרב פירר): הטסת חולים לטיפול בעולם

משך זמן דומה פועלת בשטח גם אגודת "עזרה למרפא" של הרב אלימלך פירר, זוכה פרס ישראל, המסייעת אף היא לחולים ולבני משפחותיהם בין היתר בהשאלת ציוד רפואי.

הציוד המושאל כולל את מרבית הפריטים להם חולה יכול להזדקק בביתו, כולל מכשירי ניטור מתקדמים, כשההשאלה מתבצעת כנגד הפקדת המחאת בטוחה.

לזאת נוספים הטסת חולים למרכזים רפואיים ברחבי העולם, ייבוא תרופות נדירות מחו"ל על-פי מרשם רפואי, ייעוץ והכוונה לרופאים מקצועיים בעולם (בין השאר באמצעות וידיאו קונפרנס) ועוד.

* טלפון: 03-5777028, אתר: Ezra-lemarpe.org

נר דויד אבי: סיוע לקשישים ולמעוטי יכולת

אגודה העוסקת בהשאלת ציוד רפואי, שירותי אמבולנסים ושירותים נלווים לחולים, קשישים ומעוטי יכולת בדרום הארץ (אשקלון, אשדוד, נתיבות, שדרות - וגם ביתר עילית), זאת לצד סיוע בנושאי רווחה אחרים.

ציוד רפואי כמו מיטות רפואיות, כיסאות גלגלים, משאבות חלב להנקה, אינהלציות, מכשירי אדים ועוד - מושאלים ללא תשלום. ציוד רפואי גדול כמו מכשירי C.P.M. ומנופי הרמה מושכרים ב-250 שקל לחודש. ציוד שיקומי נלווה כמו מוצרי ספיגה לקשישים ואביזרי אמבטיה למוגבלים נמכר במחירי עלות.

* טלפון: 08-6780477, דוא"ל: nerdavid@zahav.net.il, אתר: www.nerdavid.co.il

רפאנו: שירותי הסעות לחולים

אגודת רפאנו עוסקת מאז בהשאלת ציוד רפואי ושיקומי, שירותי אמבולנס והסעות לחולים ונכים ותמיכה בדרכים אחרות בחולים ובבני משפחותיהם.

ההיצע כולל כסאות גלגלים, קביים, משאבות חלב, מודדי לחץ דם, מודדי כמות הסוכר בדם וכן ציוד שיקומי, כשבאגודה מציעים אף עזרה ברכישת האביזרים הרצויים במחירים מוזלים במיוחד, למי שתקופת השאלה קצרה אינה מספיקה לו.

המרכז פועל בנתניה, לצד מספר סניפים שהוקמו בערים נוספות.

* טלפון: 1-700-70-72-74, 1-800-80-80-90, דוא"ל: refaeinu@refaeinu.org, אתר: www.refaeinu.org

האגודה לסוכרת נעורים: השאלת סנסורים לילדים

האגודה לסוכרת נעורים, גוף שנוסד ב-1981 על-ידי הורים לילדים החולים סוכרת נעורים, חרתה על דגלה שתי מטרות עיקריות - מימון הטיפול והמחקר הרפואיים הטובים ביותר למציאת מרפא למחלה ולסיבוכיה, ושיפור איכות חיי הילדים ומשפחותיהם.

לאחרונה השיקה האגודה קרן להשאלת סנסורים לילדים, לסוכרתיות בהריון ולבוגרים סוכרתיים הסובלים מחוסר איזון בלתי מודע.

"סל הבריאות אינו מספק מענה לחולים במצב קיצון ולחולים המרוחקים מבית-החולים", אומרת מדי יעקבזון, מנכ"לית האגודה, "גם במקרים של חוסר איזון שעלול להוביל לאובדן הכרה, לקומה ואף למוות".

עלות כל מכשיר נעה בין 4,000 ל-7,000 שקל, כשעלות הציוד המתכלה עומדת על כ-2,500 שקל לחודש.

כעת מתחילה האגודה להפעיל קרן להשאלת הציוד דרך 15 מרפאות הילדים ברחבי הארץ, וכמו כן במרפאות הריון בסיכון ובוגרים, בהן מוצע ציוד לשימוש של עד חודש, עד להשגת אישור סל הבריאות המיוחל, עם אופציה להארכה ל-3 חודשים בהתאם לחוות-דעתו של הצוות רפואי.

* טלפון: 03-5160171 שלוחה 0. אתר: jdrf.org.il