"האירו הוא הקנייה של המאה; הדולר חלש באשמת ברננקי"

מומחה המטבעות, אקסל מרק: "ישנו הרבה כאב באירופה, במיוחד מאחר שאנחנו לא מדפיסים ומבזבזים כספים" ■ "אני אוהב את האירו - בגלל שכולם שונאים אותו"

"הדולר ייחלש וזהי אשמתו של ברננקי - הפד הוא שרוצה לשמור את הדולר נמוך" אומר אקסל מרק, מומחה למטבעות ונשיא חברת Merk Investments, אשר לדבריו הוא מבטא בכך את הדעה הרווחת בשוק - חוץ מאשר על ידי הפדרל ריזרב.

מטרתו של הפד היא לנסות ולהגביל את ההשפעה המזיקה של אבטלה בשיעור הגבוה מ-9% ולמתן את כאבי ההנגאובר בארה"ב שלאחר המיתון הגדול. לעומת זאת, האיחוד האירופי מנסה לחנוק את חולשת המערכת באמצעות מדיניות הצנע. הגישה הגרמנית האופיינית הזו היא אחת הסיבות לכך שאקסל מרק שורי על האירו ואינו מרגיש צורך להתנצל על כך.

"ישנו הרבה כאב באירופה, במיוחד מאחר שאנחנו לא מדפיסים ומבזבזים כספים" אמר מרק וציין גם כי הייצוא מגרמניה חזק מאד למרות החולשה ביצוא ממקומות אחרים ביבשת. "זו נקודה שמובילה לשאלה שאנו שואלים כבר שבועות ארוכים: למה לעזאזל צריכה גרמניה ומדינות משגשגות אחרות להמשיך ולתמוך ב"שקרניות?" (כך מתייחס מרק ליוון ולמדינות אחרות המדשדשות מאחור).

מנקודת המבט של גרמניה - היא רוצה לשמור על יוון, לפחות באופן חלקי, מאחר שהחובות היווניים שוכבים בתוככי מערכת הבנקאות הגרמנית. לדברי מרק "אם יוון תינטש מתישהו, בעוד שביוון עלולה להתרחש אנרכיה, המדינות האחרות בגוש האירופי יתחזקו".

"אם לדעתכם כאבי הצנע הם טובים לאיחוד האירופי, אז המחשבה שמדינה שלמה תידרדר לאנרכיה צריכה להפוך את האירו לקנייה של המאה. מצד שני, אם אתם דוביים על האירו מאחר שאתם מניחים שכאב גדול מדי הוא דבר רע - זה גם בסדר מבחינתי. הסיבה שאני אוהב את האירו היא - בגלל שכולם שונאים אותו". נציין כי שינאה היא אולי מילה חזקה מדי לתאר את מה שמרגיש השוק כלפי האירו, אשר קרוב יותר כיום לרמת שיא כל הזמנים כנגד הדולר.