"חוק דגן": שנתיים צינון בתקשורת לבכירים ממערכת הביטחון

בעקבות הזעם שעוררו התבטאויותיו של ראש המוסד לשעבר, הצעת חוק חדשה מציע לאסור על בכירים במערכת הביטחון מלהתבטא בתקשורת במשך שנתיים אחרי סיום תפקידם

ההתבטאויות של מאיר דגן עושות את שלהן: בכירים במערכת הביטחון לשעבר לא יוכלו להתבטא בנושאים ביטחוניים באמצעי התקשורת עד שנתיים לאחר סיום תפקידם - כך לפי הצעת חוק חדשה לתיקון חוק תקופת צינון למשרתי כוחות הביטחון.

ההצעה קובעת תקופת צינון אשר תימשך שנתיים ותמנע מבכירים לשעבר במערכת הביטחון "התבטאויות פומביות ותקשורתיות".

אם תתקבל ההצעה ביוזמת ח"כ רוברט טיבייב (קדימה), ייאסר על בכירים במערכת הביטחון - ראש השב"כ, ראש המוסד, קצינים בדרגת אלוף ומעלה, קצין משטרה בדרגת ניצב ומעלה ונציב בתי הסוהר - לשאת דברים בתקשורת, בכנסים, בהרצאות ובמוסדות להשכלה גבוהה.

הצעת החוק מגיעה לאחר התבטאויותיו הפומביות של ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן. דגן יצא עם סיום תפקידו בשלל אמירות פומביות שערוריתיות - בין היתר על הממשלה המכהנת ("אין מי שיעצור את ביבי וברק"), על סוגיות ביטחוניות ("תקיפה ישראלית באיראן היא רעיון מטופש") ועל סוגיות מדיניות ("אסור לישראל לבלום את המהלך הפלסטיני באו"ם").

דגן אף התייחס לקשרים העסקיים של משפחת עופר עם גורמים באיראן, בציינו כי "הסיפור יצא מפרופורציה".

התבטאויותיו של דגן עוררו את זעמם של חברי כנסת וגורמים בכירים בצבא, במערכת הביטחון ובתקשורת, שטענו כי אמירותיו של ראש המוסד לשעבר פוגעות בביטחון המדינה ובחוסנה.

"לטובת חוסנה של הדמוקרטיה האזרחית של ישראל ולשם צמצום הפגיעה האפשרית בביטחון המדינה", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "מוצע להתקין רצועת זמן מינימלית של שנתיים ימים, שתחצוץ בין סיום השירות הצבאי או הביטחוני לבין מתן האפשרות לבעלי תפקידים הבכירים בצבא ובשירות הביטחון להתבטא בנושאים ביטחוניים בכלי התקשורת...".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "במקרים מיוחדים יהיו רשאים ראש הצנזורה הצבאית וראש המועצה לביטחון לאומי יחדיו לאשר התבטאויות תקשורתיות, ללא כל רשות והסכמה לכך".