משפטנים בכירים לאהוד ברק: בטל את פיטורי מפקד גלי צה"ל

משפטנים בכירים שלחו מכתב לשר הביטחון, בו הם דורשים כי יבטל לאלתר את פיטוריו של יצחק טוניק: "לפיטורים ולאופיים יש משמעויות קשות ומסוכנות בזירת התקשורת ובזירה הפוליטית"

המשפטנים הבכירים בישראל נגד שר הביטחון: נשיאות המכון הישראלי לדמוקרטיה וקבוצת מרצים למשפטים, כמחציתם דיקנים בפועל או בעבר של הפקולטות למשפטים בישראל, פנו במכתב לשר הביטחון, אהוד ברק, בדרישה כי יבטל את פיטוריו של מפקד גלי צה"ל יצחק טוניק. "החלטת שר הביטחון, שפורסמה בפתאומיות, בנסיבות מביכות וללא כל הנמקה, אינה חוקית", כתבו המשפטנים.

במכתבם לשר הביטחון מסבירים החותמים כי עצמאות גלי צה"ל נקבעה בחוק רשות השידור, וכי עצמאותו של מפקד גלי צה"ל היא תנאי הכרחי לשמירה על עצמאות גלי צה"ל ועל מעמדה כתחנת רדיו עצמאית.

לדברי חותמי העצומה, "החלטת השר מקעקעת את מעמדה העצמאי של גלי צה"ל" ומקנה לברק השפעה אסורה על שידורי גלי צה"ל.

עוד כותבים המשפטנים כי לפיטורים ולאופיים "יש משמעויות קשות ומסוכנות, הן בזירת התקשורת בישראל והן בזירה הפוליטית".

יש לציין כי טוניק צבר במהלך השנים קשרים עם הצמרת המשפטית במדינה. עוד בטרם נכנס לתפקידו כמפקד גלי צה"ל הוא שימש עורכו של הביטאון של לשכת עורכי הדין, "עורך דין", המופץ לכ-41 אלף חברי הלשכה.

כמו כן, במהלך כהונתו כמפקד גלי צה"ל הקים טוניק את התוכנית המשפטית של גלי צה"ל, "חקירה נגדית", בהגשת ד"ר דודי תדמור, בה התראיינו מדי שבוע דמויות מפתח בעולם המשפטי על אירועי השבוע בעולם המשפט.

ביניים: אינטרסים ברורים

החותמים מדגישים כי שר הביטחון הוא פוליטיקאי בכיר, ולכן בעל אינטרסים ברורים בתוכן שידורי החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל. לדבריהם, אם שר הביטחון יכול לפטר את מפקד גלי צה"ל ללא הנמקה - התוצאה היא אובדן כל עצמאות של מפקד גלי צה"ל כלפי שר הביטחון, וזאת בזמן ש"יותר מכל גוף שידורי אחר, נגזרת עצמאות גלי צה"ל מעצמאות העומד בראשה, וכאשר נפגעת עצמאותו - נפגעת במישרין עצמאות גלי צה"ל כגוף המשדר חדשות, אקטואליה ועוד".

אובדן עצמאות זה, מדגישים החותמים, הוא בלתי חוקי, שכן הוא נוגד את עיקרון עצמאות גלי צה"ל בשידוריה, כפי שזו נקבעה בחוק רשות השידור.

לבסוף קובעים הכותבים כי מאחר שלא הובררו הסיבות לפיטורים ולא נמצאו עובדות המוכיחות תפקוד לקוי מצד טוניק, עולה "חשש שביסוד ההחלטה שיקולים זרים. אשר על כן אנו קוראים לשר הביטחון לבטל לאלתר את החלטתו בדבר החלפת מפקדה הנוכחי של גלי צה"ל".

בין החותמים על העצומה: פרופ' ליאורה בילסקי; ד"ר ישי בלנק; פרופ' אורנה בן-נפתלי; פרופ' איל בנבנישתי; פרופ' אריאל בנדור; ד"ר תמר גדרון; פרופ' חיים גנז; פרופ' חנוך דגן; ד"ר עומר דקל; פרופ' אלון הראל; פרופ' עלי זלצברגר; פרופ' עמרי ידלין; פרופ' משה כהן-אליה; ד"ר אריק כרמון; ד"ר שי לביא; פרופ' דפנה לוינסון; פרופ' ברק מדינה; ד"ר אילן סבן; ד"ר הלל סומר;פרופ' בועז סנג'רו; פרופ' אוריאל פרוקצ'יה; ד"ר רינת קיטאי-סנג'רו; פרופ' (אמריטוס) קלוד קליין; פרופ' (אמריטוס) מרדכי קרמניצר; פרופ' יורם רבין; ד"ר ראם שגב; פרופ' יורם שחר; פרופ' ידידיה שטרן.