מקושניר ועד עדנה מזי"א: כל מה שמצפה לנו בתיאטרון בעונה הקרובה

פרסום הרפרטואר החדש של התיאטראות המובילים בשבועות האחרונים חושף בעיקר הפקות המנסות ללכת על בטוח עם העלאות מחודשות של מחזות ומחזות-זמר מוכרים ויצירות חדשות של מחזאים/במאים שמגע הזהב שלהם אמור לקרוץ לקהל המנויים

התיאטרון הרפרטוארי חווה בימים אלה תקופה לא קלה, בלשון המעטה. בתיאטרון הלאומי הבימה מתמודדים עם גירעון של 40 מיליון שקלים, ונושאים עיניים בתקווה לסיוע מיוחד (שכבר מעורר בסערה בקרב הקולגות עוד לפני שהתברר אם יש דברים בגו) והכניסה הצפויה לאולם הבית המשופץ בספטמבר באיחור של יותר משנתיים. התיאטרון הקאמרי הודיע על הורדת הפקות והקפאת הפעילות באולמות הקטנים ואופירה הניג, המנהלת האמנותית של אנסמבל הרצליה, נוטשת בטריקת דלת בעקבות לחצים שהופעלו עליה לאמץ קו אמנותי מסחרי ופחות פוליטי-חברתי.

בנוסף, פרסום הרפרטואר החדש של התיאטראות המובילים בשבועות האחרונים חשף בעיקר הפקות המנסות ללכת על בטוח, כלומר העלאות מחודשות של מחזות ומחזות זמר מוכרים או יצירות חדשות של מחזאים/במאים שמגע הזהב שלהם בעבר אמור לקרוץ לקהל המנויים גם בעתיד.

הקאמרי: מזי"א, לוין ויונסקו

תיאטרון הקאמרי הציג רשימה ארוכה של הפקות מתוכננות שעדיין לא ברור כמה מהן יועלו בסופו של דבר במהלך העונה הקרובה. הימור בטוח, שכבר נמצא בחזרות מתקדמות, הוא המחזה "סוף טוב" מאת ענת גוב ובבימויה של עדנה מזי"א שכל שיתופי הפעולה ביניהן בעבר הניבו להיטי ענק.

במחזה הנוכחי מגלמת ענת וקסמן שחקנית תיאטרון המגיעה למחלקת אשפוז יום לקבלת טיפול שיאריך את חייה. אודי בן משה מביים גרסה חדשה ל"אורזי המזוודות" של חנוך לוין ומאור זגורי, ילד הפלא התורן של התיאטרון המקומי, יביים עיבוד חדש ל"נפש יהודי" מאת יהושע סובול.

שמואל הספרי יביים עיבוד חדש למחזהו "קידוש", עם גיל פרנק וענת וקסמן בתפקידים הראשיים. משה נאור מביים עיבוד חדש ל"כולם היו בני" מאת ארתור מילר, קו-פרודוקציה עם תיאטרון חיפה בכיכובו של נתן דטנר.

איתי טיראן, אחרי ספתח מרשים כבמאי עם "וויצק", מיועד לביים שתי הפקות חדשות: "איש קטן מה עכשיו" מאת הנס פלאדה ו"קרנפים" מאת אז'ן יונסקו. בנוסף מתכנן הקאמרי לא פחות משלושה מחזות-זמר חדשים: "קברט", בכיכובם של אולה שור סלקטר ואיתי טיראן בבימויו של עמרי ניצן, "קזבלן" בקו-פרודוקציה עם התיאטרון הלאומי הבימה בבימויו של צדי צרפתי (שמו של עוז זהבי הועלה כמועמד להיכנס לנעליו הענקיות של יהורם גאון), ו"שיער" שיביים משה קפטן.

בית לסין: שייקספיר, מיטלפונקט וליברכט

משה קפטן מביים בימים אלה גם את הקומדיה "שם פרטי" מאת מתיה דלאפור ואלכסנדר דה-לה פאטאלייר, הפותחת את העונה החדשה של תיאטרון בית לסין. ליאור אשכנזי, מורדי גרשון, יעל לבנטל ומיכל לוי מככבים.

בין שלל ההפקות הנוספות המיועדות לעלות בתיאטרון זה בעונה הבאה: "מימונה", מחזה ביכורים של השחקנית חנה אזולאי הספרי שיביים כפיר אזולאי. רוני פינקוביץ' יביים את הדרמה "האמא של..." מאת המחזאי הקנדי איוון פלסי, משה קפטן את ההעלאה המחודשת ל"אחרון ימיה" מאת גדי ענבר וגילי אמיתי את "נדל"ן", מחזה הביכורים של רוני קובן שהועלה לראשונה בפסטיבל פותחים במה האחרון.

ציפי פינס, המנכ"לית והמנהלת האמנותית של תיאטרון בית לסין, תביים בעצמה את "אהבה, שנאה ומה לבשתי" מאת נורה ודיליה אפרון, ובהמשך העונה את המחזה החדש של סביון ליברכט "סוסים על כביש גהה".

הלל מיטלפונקט כותב ומביים את "מקסי ואני", סטירה חברתית על דרכו לצמרת של עוזרו הנאמן של אוליגרך. כמו כן יועלה עיבוד בימתי מאת אנטוני ג'יי וג'ונתן לין לסדרת הטלוויזיה הבריטית "כן אדוני השר", בה יככבו ששון גבאי וליאור אשכנזי.

אודי בן משה יביים את "מלאכת החיים" מאת חנוך לוין, ומיה דגן תככב בגרסה עברית חדשה למחזמר סוחט הדמעות "אחים בדם". גם קבוצת הצעירים של בית לסין תעבוד קשה עם הפקות מתוכננות של "רומיאו ויוליה" מאת שייקספיר, "אופרה בגרוש" מאת ברטולד ברכט וקורט וייל ו"פגישה מקרית" מאת נואל קווארד.

הבימה: מולייר, קושניר ואריסטופנס

בתיאטרון הלאומי הבימה ינסו לאושש את הקופות עם עיבוד חדש ל"ליזיסטרטה" מאת אריסטופנס, שיביים אודי בן משה בכיכובה של ליליאן ברטו.

אבי קושניר יככב בקלאסיקה "החייל האמיץ שווייק" מאת ירוסלב האשק, יעקב כהן בעיבוד חדש לקומדיה "גם הוא באצילים" מאת מולייר, קו-פרודוקציה עם תיאטרון חיפה שיביים משה נאור, וכן צפויה העלאה מחודשת למחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", שגם בה יחזור אבי קושניר לתפקיד הראשי.

מסקרן במיוחד ההימור על המחזמר "Next to normal" שיביים חנן שניר - דרמה מוזיקלית-אינטימית על משפחה מתפוררת, שזכתה לשבחים נלהבים כשהועלתה בברודווי בשנה שעברה. הליהוק מתנהל בימים אלה.

גשר: שלו, טופול ויבגני אריה

תיאטרון גשר יתהדר בעיבוד בימתי ראשון לרומן מאת מאיר שלו "יונה ונער", שעיבד רועי חן ויביים יבגני אריה. בנוסף חוזר לבמת התיאטרון המקומית חיים טופול, בעיבוד חדש לקלאסיקה "זורבה היווני" על-פי ספרו של ניקוס קאזאנצאקיס בבימויו של אלכסנדר מורפוב הבולגרי, ויבגני אריה מיועד לביים גם עיבוד חדש לקומדיה "השקרן" בהשראת המחזה מאת קרלו גולדוני.

תיאטרון באר-שבע: ניל סיימון, איבסן וביזה

תיאטרון באר-שבע ינסה להמשיך את תנופת הפעילות המוצלחת מהעונה שעברה ברפרטואר רחב יריעה בו מתבלטות בין השאר ההפקות "הכול אודות חווה" בבימויה של איה קפלן, בכיכובן של רמה מסינגר ויונית טובי. עידו ריקלין יביים את "גליליאו" מאת ברטולד ברכט, בכיכובו של אמיר קריאף, ואת "הגיבן מנוטרדם" על-פי ספרו של ויקטור הוגו עם אלון אופיר בתפקיד הכפול של קווזימודו הגיבן והפייטן גרנגואר.

כמו כן עיבד ריקלין למחזה את הספר "מומו" מאת מיכאל אנדה, שיביים רפי ניב. אלון אופיר יביים את הקומדיה "אסיר בלב העיר" מאת ניל סיימון, אביטל פסטרנק תגלם את נורה בקלאסיקה "בית הבובות" מאת הנריק איבסן, ניר ארז יביים את המחזמר "פרח השכונות" שכתב קוזי אוז על פי מיטב להיטי להקתו לשעבר טיפקס, אלי ביז'אווי יעבד ויביים גרסה חדשה ל"כרמן" על-פי האופרה של ביזה ומאור זגורי מיועד לכתוב ולביים מחזה מקורי חדש על החיים בפריפריה הדרומית בתהליך יצירה משותף עם השחקנים.

החאן: אפלטון, קניוק ובעז גאון

בתיאטרון החאן החלו בימים אלה חזרות למחזה "המשתה של אפלטון" מאת מיכאל גורביץ' ובבימויו, ובתיאטרון חיפה הועלו בימים אלה "תש"ח" על-פי ספרו של יורם קניוק, בביצוע קבוצת הצעירים "החיפאית", ו"ארגנטינה" מאת בעז גאון שביים סיני פתר בכיכובו של עודד קוטלר.