שילר: "לא אופתע אם מחירי הבתים בארה"ב יפלו ב-25%"

"הנתונים האחרונים משוק הדיור ומשוק התעסוקה מצביעים על כך שכלכלת ארה"ב נימצאת על סיפו של מיתון שעלול להוביל לתחתית כפולה ומחירי הבתים עלולים ליפול עוד הרבה"

"הנתונים האחרונים משוק הדיור ומשוק התעסוקה מצביעים על כך שכלכלת ארה"ב נימצאת על סיפו של מיתון שעלול להוביל לתחתית כפולה ומחירי הבתים עלולים ליפול עוד הרבה", כך העריך היום הכלכלן הותיק רוברט שילר (אשר ייסד במשותף עם קייס את מדד מחירי הבתים בערים הגדולות בארה"ב).

לדבריו העלייה בשיעור האבטלה (שהגיעה באפריל ל-9.1%) אינה מהווה עדיין סימן מספיק חזק ביחס לכיוון ההתאוששות הכלכלית, אך אם האבטלה תמשיך לטפס בחודשים הקרובים, עלול הדבר להעיד על כניסה מחודשת למיתון. "לא משנה אם ניקרא לזה תחתית כפולה או לא, אני חושב שמדובר בסיכון" אמר בראיון לרויטרס.

כמוכן, על הנתונים שהצביעו על כך ששוק הדיור האמריקני רשמו תחתית כפולה במארס, אומר שילר כי הדבר יכול להעיד על השפעה עונתית של החורף על הירידה במחירי הבתים. עם זאת הוא אומר "תחושת הבטן שלי היא שנמשיך לראות ירידה במחירי הבתים. נפילה נוספת של 10%-25% במחירי הבתים לא תפתיע אותי כלל", עם זאת הוא הדגיש כי מספרים אלו אינם מהווים תחזית חד משמעית שלו.

שילר הצביע על מלאי הבתים שאינם מצליחים להימכר ועל המספר הגדול של בעלי בתים ש"נמצאים מתחת למים" כלומר שהמשכנתא שלהם גדולה משוויו של הנכס שרכשו באמצעותה, כעל גורמים הלוחצים את מחירי הבתים בארה"ב מטה. ולדבריו יתכן שירידת מחירי הבתים בארה"ב תימשך גם 20 שנה. "עד כה עברנו 5 שנים של ירידת מחירים בשוק הדיור, מאז השיא שנרשם בשנת 2006, ואני לא רואה עדויות לכך שאנו יוצאים מהמצב הזה".