כץ: "אסגור הרכבת ב-17 באוגוסט אם לא תשופר הבטיחות"

(עדכון) - מנכ"ל משרד התחבורה: "תרגלנו כבר מצב חירום עם חברות אוטובוסים פרטיות במקרה שהרכבת תיסגר; חתמנו על חוזים פתוחים" ■ כץ במסר תקיף לעובדים: "הקרב הזה יוכרע בצורה מאוד ברורה ואם הציבור יצטרך לסבול הוא יסבול כי הוא יבין על מה אנחנו נאבקים"

שר התחבורה ישראל כץ הציג הבוקר (א') את עיקר תוכנית הרפורמה שלו לשיפור הבטיחות ברכבת ישראל, וזאת לאחר שורה של תאונות ותקלות שהביאו את כץ לשגר איום ברור לפני כחודשיים: אם הליקויים הבטיחותיים לא ישופרו - אסגור את הרכבת.

כבר בשבוע שעבר דלפו עיקרי התוכנית של כץ, ובכללם הגברת הפיקוח והאכיפה על פעילות הרכבת, הקשחת התנאים לגיוס עובדים חדשים (למשל על ידי חיוב נהגי הרכבת לעבור הכשרה מקיפה ומבחן מקצועי), בדיקה שוטפת של קרונות הרכבת ועוד. משרד התחבורה יקים למעשה גוף מפקח ויבצע שורת שינויים ארגוניים וניהוליים ברכבת שנועדו להגביר את בטיחות הנסיעה, כמו הכשרה מקצועית של עובדים והליכים מסודרים של קבלת עובדים.

"לא הולכים לפטר עובדים", הבהיר כץ, אך הוסיף כי "אי אפשר להתנהל כמו מכולת".

משרד התחבורה יקים גם רשות חדשה שתפקח על הרכבת ויחקור בעצמו תקלות. דן הראל, מנכ"ל משרד התחבורה, אמר כי "הנהלת הרכבת תשדרג את מערכת האיתות ותצטייד במערכת שליטה הכי טובה בעולם. נתקין אמצעים טכנולוגיים מקדמי בטיחות, כמו מצלמות ו-GPS".

כץ איים גם היום שאם תוכנית הבטיחות החדשה לא תיושם - "הרכבת תיסגר ב-17 באוגוסט עד לארגונה מחדש. במידה ונגיע למצב של רכבת מושבתת - נידרש להחלטות נוספות. אני מאמץ את עקרונות התוכנית והנהלת הרכבת ממחר תשב עם נציגות העובדים ותשמע הערות. בסופו של דבר יש בטיחות אחת וכל הערה שהעובדים יעירו כדי לשפר את הבטיחות - תישקל".

עקרונות התוכנית יוצגו לוועד העובדים כבר מחר ולדירקטוריון הרכבת בהמשך השבוע. הראל הוסיף כי "יישום התוכנית ייקח זמן, אך היא תצא לפועל הרבה לפני ה-17 באוגוסט".

כץ קרא להיפטר מ"הרגלים ישנים", וציין בהקשר זה כי "באיזה ארגון אין פיקוח על התחזוקה? יש המון עובדים טובים ברכבת אבל יש תופעה של ניסיון לקבל זכות וטו על מאמצים ולכן פנינו מראש ליו"ר ההסתדרות; הוא יידרש להפגין מנהיגות. אני מצפה ממנו לאמץ את התוכנית".

תוכנית החירום

הראל פנה לעיתונאים באולם ואמר: "עד כמה ציניים אפשר להיות? העובדים עוד לא ראו את התכנית וכבר הם מודיעים בביפרים שהם דוחים את התכנית. תגידו לי אתם מה בתוכנית הזו לא קשור לבטיחות? מה כאן לא סביר? שאי אפשר היום להעמיד לדין בבית דין לתעבורה נהג שהתנגש ברכבת אחרת? לא דיברנו על שום דבר שאינו בטיחות".

גם כץ תקף את ועד העובדים: "לא נתקלתי בוועד רציני שיוצא נגד בטיחות. אתם העיתונות דיווחתם בהרחבה ובצדק על כל תאונה. כשאנחנו רואים כ-60 מקרים ומכנה משותף רחב שהוא רמה בלתי מספקת של תחזוקה וטיפול - זה בלתי אחראי לא לבדוק ולא לעצור. הקרב הזה יוכרע בצורה מאוד ברורה ואם הציבור יצטרך לסבול באופן יחסי הוא יעשה את זה כי הוא יבין על מה אנחנו נאבקים. דבר כזה אין בשום מקום אחר בעולם".

הראל דיבר גם על תוכנית החירום אם הרכבת תיסגר ב-17 באוגוסט: "ניקח את כל נתוני הנסיעות לפי יום ושעה מתחנה לתחנה ונעמיד מענה, פחות טוב מרכבת, כלומר אוטובוס. המחיר יהיה אותו מחיר. ההפעלה של חברות האוטובוסים הקיימות תהיה בגיבוי האוצר. ניתן פיתרון סביר עד היום שבו ייצא עשן לבן. לכל מקרה של השבתת הרכבת יהיה פיתרון סביר. חתמנו חוזים פתוחים עם חברות האוטובוסים הפרטיות. תרגלנו את זה".