סטרבצ'ינסקי: "השוק לא יודע לפרש האירועים בצורה טובה"

(עדכון) - פורום שוק החוב מתכנס לדון בהשלכות האפשריות של רעידת האדמה במזרח התיכון על המשק הישראלי ■ ניל קורני: "הסיכון למדינת ישראל ממה שקרה בחצי השנה האחרונה עלה"

"אנחנו רואים שכתוצאה מהאירועים הגיאו-פוליטיים היה פיחות בערכו של השקל, הגם שהוא נמחק די מהר. אנחנו לומדים מזה שהשוק לא יודע לפרש את האירועים בצורה טובה, והם גורמים לאי ודאות", כך ציין היום (א') מישל סטרבצ'ינסקי, משנה למנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, בפורום שוק החוב בבורסה בתל אביב תחת הכותרת "השפעת האירועים על המדיניות המאקרו כלכלית בישראל".

"אין ספק שתהיה השפעה על הוצאות הביטחון אם האירועים הגיאו-פוליטיים יימשכו אבל יש לזכור כי על ציר הזמן - הוצאות הביטחון יורדות", הזכיר סטרבצ'ינסקי.

ניל קורני מסיטי ישראל: "אני אופטימי 'בצורה זהירה'"

"בשוק ה-CDS רואים בצורה המיטבית את השפעת האירועים הגיאו-פוליטיים על פרמיית הסיכון. ב-20 שנה האחרונות 2 המדינות שהיו הכי ידידותיות לישראל היו טורקיה ומצרים ותוך כשנה הסנטימנט השתנה בחדות, וזו נקודה שלילית לפרמיית הסיכון של ישראל", ציין ניל קורני, סמנכ"ל סיטי ישראל בנאומו על "השלכות ההתלקחות במזרח התיכון על פרמיית הסיכון של ישראל".

"המשקיעים כרגע מתמקדים בנעשה בסוריה ובשאלה מה יקרה בספטמבר. זו אי ודאות, ובדרך כלל שווקים לא אוהבים אי ודאות, בעיקר המשקיעים הזרים. בסך הכל, אין ספק שהסיכון למדינת ישראל ממה שקרה בחצי השנה האחרונה עלה, אך מצד שני ישראל נמצאת במצב מאוד טוב מבחינה כלכלית. אני עדיין חושב שהדברים החיוביים עולים במשקלם על הדברים השליליים במשק הישראלי, ואני אופטימי 'בצורה זהירה'", הוסיף קורני.

אביטל בר דיין ממידרוג: "הסיכון הגיאו-פוליטי מעיב על הדירוג של ישראל"

"הדירוג של מדינת ישראל טוב בהרבה מהשכנות הקרובות כגון מצרים ולבנון, וזה מצביע על הדיסוננס בין המצב הכלכלי למצב הגיאו-פוליטי. בהסתכלות רחוקה יותר למדינות המפרץ, דוגמת ערב הסעודית, רואים תמונה אופטימית יותר בשל הקרבה למשאב הנפט", ציינה אביטל בר דיין, סמנכ"ל בכירה בחברת מידרוג. "יש לזכור כי הדירוג של מדינת ישראל מתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת רק עולה עם השנים אצל 3 המדרגות: מודי'ס, S&P ופיץ'", הוסיפה בר דיין.

לדבריה, "הפרמטרים הכלכליים של ישראל תומכים בדירוג של Aa. גורם סיכון גיאו-פוליטי מעיב על הדירוג הכולל ויש צורך לצעד המשך לצעדים הכלכליים, למתן את גורם הסיכון הפוליטי בדרכים יצירתיות, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה כלכלי אזורי".

יורם גבאי: "החודשים האחרונים נראים מטרידים"

"לרוב, האירועים הפוליטיים השפיעו על שוק המניות המקומי לטווח הקצר ולאחר מכן היו עליות מהירות. דווקא החודשים האחרונים נראים מטרידים אבל קשה לגזור את השפעת האירועים על הירידות האחרונות בשוק הישראלי כי אנחנו מפגרים השנה אחרי הבורסות המובילות בארה"ב ובאירופה", אמר יורם גבאי, יו"ר פעילים ניהול תיקי השקעות בדברו על "השפעת האירועים במזרח התיכון על שוק ההון".

עוזי רבי: "שעה דרמטית במזרח התיכון"

"זוהי שעה מאוד דרמטית במזרח התיכון וידינו מלאות עבודה. זה מזרח תיכון אחר לחלוטין מכל מה שהכרנו במאה ה-20. אנחנו בעיצומו של תהליך והשאלה היא איפה עומדת ישראל. מהדיסציפלינה שאני בא ממנה, מסקנת הסיכום היא שצרור המפתחות שפתח את דלתות המאה 20, אינו מסוגל לעשות זאת כעת", כך ציין בכנס פרופ' עוזי רבי, מנהל מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, בפתיחת פורום שוק החוב בבורסה בתל אביב תחת הכותרת "רעידת אדמה במזרח התיכון - השלכות כלכליות אפשריות על המשק ושוק ההון".

רבי המשיך וציין כי "כולם חושבים שהדבר החדש כאן הוא בהדחת השליטים, ואכן אי אפשר להישאר אדיש לנוכח העובדה שרודנים ששלטו ביד רמה מפנים את הדרך, אבל זה לא הדבר החדש. גם במאה ה-20 הודחו שליטים אבל בעוד אז מי שהדיח שליטים היו קציני הצבא וחונטות צבאיות, מי שמוביל את המהפכות בחודשים האחרונים זה הציבור, העם. זה החדש, וזה ישנה את המזרח התיכון לחלוטין. הנשק הקטלני ביותר של המהפכות האחרונות הוא המדיה החברתית. לא תותח, לא רובה, לא טיל ולא בקבוק תבערה הורידו את מובארק או את בן-עלי מהשלטון. המדינה החדשה במזרח התיכון היא 'בלוגסטן', והיא מרחפת מעל כל השליטים באזור ובה מחליפים הצעירים דעות ורשמים".