בחסות NBC

איך הצליח הוועד האולימפי הבינלאומי להשיג סכום חסר תקדים של 4.38 מיליארד דולר מהרשת האמריקנית בעבור שידורי המשחקים האולימפיים בין 2014-2020? ואיך הפכו הספורטאים האמריקנים להיות המרוויחים הגדולים מההסכם שנסגר בלוזאן?

נציגי הוועד האולימפי הבינלאומי ואיתם כל ראשי הספורט בעולם, נשמו בשבוע שעבר לרווחה. NBC הציעה 4.38 מיליארד דולר לשידור ארבעת המשחקים האולימפיים בין 2014 ל-2020, והבטיחה הכנסות עתק לוועדות המארגנות של המשחקים, להתאחדויות הספורט הבינלאומיות ולוועדים האולימפיים הלאומיים.

נתחיל בסכום העתק ששילמה NBC. איך למעשה הצליח הוועד האולימפי לשדל את הרשת האמריקנית להוציא סכום כה גבוה, אחרי שהפסידה מעל 200 מיליון דולר על שני המשחקים האחרונים ששידרה - בייג'ין 2008 ו-ואנקובר 2010? ויותר מכך, בהתחשב בכך שההצעה הזוכה היתה גבוהה במיליארד דולר מההצעה של FOX, שטענה כי התחשיבים שערכה הראו כי אין כדאיות כלכלית לשלם יותר בעבור הזכויות? "בכל מכרז יש ממד מסוים של הימור", מסביר ל"גלובס" אלכס גלעדי, המשמש בתפקיד סגן נשיא ב-NBC Sports. גלעדי, ששהה בריו דה ז'ניירו כחלק מתפקידו בוועדה המפקחת על התקדמות הכנות המשחקים האולימפיים ולא נכח במכרז בלוזאן, מסביר כי התחושה ב-NBC הוא כי הסכום בהחלט ריאלי. את "ההפסדים האולימפיים" הקודמים (2008 ו-2010) תולה גלעדי במצב הרוח הכלכלי העכור שמנע כיסוי ההשקעה ברכישת הזכויות. אבל לא רק השורה התחתונה מעניינת את הרשת: הפיצוי הגיע בדמות זכייה ב-11 פרסי אמי לספורט (Sports Emmy Awards) עבור משחקי 2008 ו-2010 ש-NBC מתגאה בהם על ההפקה האולימפית.

כדי להבין את משמעות ההסכם והסכום, צריך לזכור גם כי אם משחקי 2020 לא יגיעו לארה"ב, הרי שההתחייבות העצומה של NBC היא בעבור ארבעה משחקים שמלבד אחד (ריו דה ז'ניירו 2016), מרבית זמן השידור יהיה מחוץ לשעות הפריים-טיים בארה"ב בגלל הבדלי השעות.

***

הוועד האולימפי ידע לאורך השנים לנצל את התחרות בשוק הטלוויזיה האמריקני כדי להגדיל את הנתח שהוא משיג עבור משחקי הקיץ והחורף. מ-394 אלף דולר ששילמה רשת CBS עבור משחקי 1960 ברומא, נהנה הוועד האולימפי מ-225 מיליון דולר ששילמה רשת ABC עבור משחקי לוס אנג'לס 1984, וחציית רף המיליארד עבור משחקי לונדון 2012. הפעם ניצל הוועד האולימפי גם את הרצון של NBC להמשיך את ההתקשרות עם השידורים שהיא כל כך מזוהה עמם, אבל גם את השינויים במפת הבעלות של NBC: בינואר השנה השתלטה חברת קומקאסט על NBC יוניברסל, וכעת היא מחזיקה ב-51% מהבעלות כאשר היתרה נשלטת בידי ג'נרל אלקטריק. קומקאסט היא ספקית שידורי הכבלים הגדולה בארה"ב (טלוויזיה ואינטרנט) וספקית שירותי הטלפוניה הביתית השלישית בגודלה בארה"ב. לדברי גלעדי, שינוי הבעלות העניק במכרז יתרון גדול ל-NBC, מאחר שהם שיפרו משמעותית את האמצעים הכספיים של הרשת אל מול המתחרות שלה במכרז - FOX ו-ESPN.

***

הזכייה של NBC מהווה בעבור הוועד האולימפי הבינלאומי תעודת ביטוח. מאז 1988 משדרת הרשת את משחקי הקיץ ומ-2002 את משחקי החורף. הרציפות הזו היתה יתרון במכרז: הקהל האמריקני כבר מכיר את הרשת המשדרת, והוועד האולימפי הבינלאומי אינו מסתכן בכך שהפסד של NBC היה מאלץ את אחת המתמודדות האחרות למאמצים כבירים כדי להיערך כראוי לשידור משחקי החורף בסוצ'י ב-2014.

בעוד שנתיים ייבחר הנשיא הבא של התנועה האולימפית במקום ז'אק רוג, וחלק משמעותי מההכנסות של התנועה עד 2020 - שנה לפני תום מועד הכהונה הראשונה (נשיא נבחר לשמונה שנים עם אפשרות לארבע נוספות) - כבר קבוע. הדבר מהווה יציבות ניהולית. "הוועד המנהל של התנועה האולימפית אישר פה אחד את ההסכם עם NBC בשיחת ועידה טלפונית. ברור שהנשיא הבא יהיה אחד מחברי הוועד המנהל. אם למישהו היתה התנגדות, הוא היה צריך לומר אותה", הסביר גלעדי שהוא גם חבר הוועד האולימפי הבינלאומי. "כך שההסכם הזה הוא טוב לכל הצדדים", הוסיף.

NBC: זכויות שידור אולימפיות
 NBC: זכויות שידור אולימפיות

***

עד כמה נתמך הוועד האולימפי על-ידי שוק הטלוויזיה האמריקני, אפשר לראות מההסכמים ההיסטוריים בין הצדדים. במשך עשרות שנים היוו הסכמי הטלוויזיה עם NBC, CBS ו-ABC בסיס עיקרי להכנסות התנועה האולימפית, וההכנסות מהרשתות האמריקניות בלבד מאז 1960 ועד ההסכם הנוכחי הסתכמו ב-8.4 מיליארד דולר. אלא שמתחילת המילניום מצליח השוק האמריקני לסחוב אחריו גם את שווקי הטלוויזיה האחרים, וההכנסות המגיעות משאר העולם בעבור הזכויות סוגרות את הפער ומגדילות את ההכנסות. כך למשל, הטלוויזיה הסינית שרכשה כבר ב-1996 את זכויות השידור למשחקי 2008 עבור 5 מיליון דולר, תשלם לתקופת המשחקים 2014-2016 סכום של 100 מיליון דולר.

גם ההחלטה שלקח הוועד האולימפי לפני 3 שנים לסיים התקשרות בת 56 שנים עם איגוד השידור האירופי (EBU), ולאפשר לחברת השיווק ספורטפייב למכור את הזכויות ל-40 מדינות נוספות, ובנפרד לששת השווקים הגדולים (גרמניה, בריטניה, צרפת, איטליה, ספרד וטורקיה), תניב מאירופה בלבד מעל 1.5 מיליארד דולר. או ברזיל, שתשלם 210 מיליון דולר עבור הזכויות בהשוואה ל-60 מיליון דולר לתקופה הנוכחית.

כך שהסכומים שתשלם NBC ל-2018 ו-2020 יהיו סמן להכנסות העתידיות של הטלוויזיה: אם NBC משלמת יותר בעבור הזכויות, העולם יתיישר איתה.

***

כשמדברים על הוועד האולימפי הבינלאומי כמרוויח הגדול מהעסקה, צריך לזכור שהוועד עצמו ישתמש בנתח של כ-8%-9% לפעילות העצמאית שלו, ולמעשה הוא מהווה "צינור" להעברת הכספים הלאה. הוועדות המארגנות של משחקי 2014-2020, יקבלו כ-34% מסכומי מכירת זכויות השידור והחסויות הגלובליות; גם התאחדויות הספורט הבינלאומיות והוועדים האולימפיים הלאומיים זוכים לנתח של 58% מהסכומים לקידום הפעילות שלהם בין המשחקים האולימפיים, הכנות הספורטאים ושיפור תשתיות האימון.

ואם מישהו רוצה להבין מדוע ההשקעה של האמריקנים בספורט האולימפי גדולה כל כך, הרי שגם היא תולדה של ההסכם עם NBC: מאז 1995 מקבל הוועד האולימפי האמריקני נתח של 12.75% מכל הסכם טלוויזיה. במלים אחרות, הספורטאים האולימפיים שיתחרו תחת דגל ארה"ב ייהנו מ-558 מיליון דולר רק בזכות ההסכם האחרון שנסגר בשבוע שעבר בלוזאן.