"כלכלת ארה"ב היא סרט קיץ גרוע שלא רוצים לצפות בו"

ברקע נתוני המאקרו החלשים בחודש שעבר, מקווים אנליסטים בארה"ב לאיתותים ראשונים השבוע על התאוששות הכלכלה ■ אנליסט: "אין חדשות טובות; החששות בארה"ב רק מתגברות"

האינדיקטורים הפיננסיים שיתפרסמו השבוע בארה"ב צפויים להיות כמו "סרט קיץ גרוע, שאפילו הכלכלנים לא רוצים לצפות בו", כך על פי האתר מרקטווץ'.

הדברים במרקטווץ' נכתבים ברקע נתוני המאקרו החלשים בארה"ב בתקופה האחרונה: נתוני תעסוקה מאכזבים (54 אלף מקומות עבודה חדשים בלבד בחודש מאי), האטה ניכרת בהוצאות הסקטור הפרטי, כמו גם ירידה במדד אמון הצרכנים האמריקני. מדד הייצור התעשייתי - אינדיקטור משמעותי להתאוששות הכלכלה המקומית - נחלש בארה"ב כמו גם בשווקים בשאר העולם במהלך חודש מאי (בין היתר, בעקבות המשבר ביפן).

מדד הקייס-שילר הצביע על צניחה של מחירי הבתים בארה"ב בחודש מארס, לשפל שלא נראה מאז 2003. גם מלאי הנפט שעלו באופן מפתיע לא תרמו לעליית מחירי הנפט מעל רף ה-100 דולר לחבית לקראת סוף החודש - ואלה משפיעים כידוע על מחירי הדלק.

"במובן מסוים, הנתונים שיתפרסמו בחודש הקרוב על מאי פשוט יאשרו את תחושותיהם של אנשים לגבי נתוני התעסוקה החלשים - ולכן גם אם תהיה שוב צניחה במדדים, זה לא יפתיע אף אחד", אמר ניגל גאולט, אנליסט ב-IHS גלובאל אינסייט.

"החדשות הטובות לא ממהרות להגיע, בעוד החששות בשווקים מתגברים", אצר ג'ונתן באסיל, אנליסט בקרדיט סוויס, והוא לא לבד: "זה נראה כאילו הכלכלה לוקחת שני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה בכל פעם", אמר אומייר שריף, אנליסט ב-RBS.

"ההתמקדות של הכלכלנים בארה"ב תהיה באיתור שיפורים אפשריים במדדים הפיננסיים העדכניים - כמו למשל מדד המכירות הקמעוניות, המלאים העסקיים והנתונים על שוק הדיור", אומר באסיל.

ההתבטאויות הקודרות מגיעות על רקע סיומו של שבוע שישי ברציפות של ירידות שערים בוול סטריט - כאשר מדד ה-S&P500 והדאו ג'ונס סוגרים ירידות של 2.2% ו-1.4% בהתאמה, שפל שלא ראו מאז יולי 2008 וה-18 במארס 2011. הדאו איבד ב-6 השבועות המדוברים כ-6.7% מערכו - הרצף הארוך מאז אוקטובר 2002. (לקראת המסחר בוול סטריט השבוע)

הסיבות לירידות הממושכות רבות מגוונות. נתוני המאקרו החלשים של כלכלת ארה"ב בשבועות האחרונים והחששות מפני הצפוי בשווקים בסוף החודש - עם סיומה של תוכנית ההקלה הכמותית השנייה (QE2) - תורמים לסנטימנט השלילי. בנוסף, הגירעון התקציבי ביוון וההאטה בצמיחת הכלכלה הסינית מוסיפים גם הם לחשש, ברקע ירידות באסיה ובאירופה ביום ו' האחרון.