"שוק ההון לא מתמחר נכון את הסיכון באג"ח הקונצרניות"

עודד שריג התייחס בכנס של "גלובס" וארנסט אנד יאנג לתקנות ההשקעה החדשות לגופים המוסדיים: "השוק חושב היום שיש צורך בפרמיות סיכון נמוכות מאשר היה ערב המשבר הכלכלי"

שוק ההון הישראלי לא מתמחר נכון את הסיכון באג"ח הקונצרניות. כך עולה מדברים שאמר היום (ב') פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שנשא דברים בכנס השנתי ה-8 לביטוח וחיסכון ארוך טווח של "גלובס", ארנסט אנד יאנג והמסלול האקדמי המכללה למנהל.

שריג התייחס לתקנות ההשקעה החדשות לגופים המוסדיים: "התפיסה שלי לא מסתדרת עם תפיסת השוק - השוק חושב היום שיש צורך בפרמיות סיכון נמוכות מאשר היה ערב המשבר הכלכלי", אמר שריג.

הממונה פירט כי הגופים המוסדיים מנהלים כטריליון שקל, שהם כ-40% מסך נכסי הציבור, וציין ש"תיקי ההשקעות של הגופים המוסדיים מאופיינים בירידה דרסטית לאורך השנים בשיעור האג"ח הממשלתיות - ירידה מכוונת כתוצאה ממדיניות המדינה, כשבהתאם מגזרי ההשקעות האחרים של אג"ח קונצרניות ומניות - גדלו. בהשוואה ל-OECD אנו רואים שההשקעה במניות שם גבוה יותר מאשר בישראל, שיעור ההשקעה באג"ח קונצרניות נמוכה יותר וכן ההשקעה שם באג"ח ממשלתיות גבוהה יותר. עדיין שיעור המניות בתיק הפנסיוני בישראל יחסית נמוך", אמר שריג שצופה גידול ברכיב המניות בתיק המוסדי בישראל.

שריג התמקד בשינויי הרגולציה שהוא מוביל בתקנות ההשקעה של המוסדיים - מהעוגנים המרכזיים ביותר בשוק ההון המקומי. "בתקנות החדשות אנו רוצים לאחד את כללי ההשקעה בחיסכון הפנסיוני לחברות הביטוח ולקופות הגמל וקרנות הפנסיה ורוצים לעבור להסדרה של עקרונות כך שהגופים עצמם יעשו הרבה מעבודת הפיקוח והאכיפה - אנו הרי לא יכולים להיות בכל מקום ובכל זמן - כך שנגביר את מעורבות האורגנים בפיקוח ובבקרה על השקעות. בנוסף, נתאים את רגולציית ההשקעות להתפתחויות בשוקי ההון בארץ ובעולם כדי לוודא שאנו חלק מהעולם הגלובלי כך שנהיה באותם כללי משחק שכולם משחקים בהם".

לדבריו, העקרונות המרכזיים לכללי ההשקעה הינם "ביזור השקעות, כולל מגבלות על השקעות במנפיק בודד ובקבוצת לווים. מדינת ישראל היא מדינה קטנה וכתוצאה מכך הריכוזיות בה גדולה יותר ממדינות גדולות, אם כי היא אינה שונה בהרבה ממדינות שוות בגודלן. כמו כן, אנו רוצים שהמוסדיים יעשו השקעות פיננסיות ולא ריאליות ובמסגרת זו אנו מטילים מגבלות על שיעורי ההחזקה באמצעי שליטה שיבטיחו שההשקעה היא פיננסית ולא ריאלית. עיקרון נוסף הוא מזעור ניגודי העניינים בהשקעות, כך שנאפשר השקעה בחברה אחות אחת בלבד וכל עוד היא ציבורית".

שריג המשיך והתייחס לאחד המאפיינים כאמור של שוק ההון המקומי - הריכוזיות, ואמר כי "החלטנו לרדת לחלוטין מהקשר בין פיזור השקעה בלווה בודד לפי רמת סיכון לפיזור גרידא, כאשר החמרנו את המגבלה להשקעה במנפיק בודד או קבוצת לווים לרף התחתון הקיים כיום".

הממונה התייחס גם ל'מדינת חו"ל מאושרת להשקעה' וציין שהאוצר יאפשר השקעה גם במדינות כגון אירלנד, דרום אפריקה, רוסיה, הודו והונגריה. "אימצנו את המקובל בעולם ולמדינות בדירוג BBB- מרמה כיום של דירוג A- לפחות". הוא ציין בנוסף שכדי למזער את הסיכון והחשש בקרנות הפנסיה הוותיקות בדבר כך שלא יעמדו בהתחייבויות שלהן לעמיתים, "נאפשר לקרנות הוותיקות לנהל את השקעותיהן בצורה דומה יותר לגופים המוסדיים האחרים ופחות באפיקים הסולידיים".