בוגרי משפטים: לבטל את בחינת הלשכה ממאי בשל ניסוח לקוי

18 בוגרי משפטים הגישו עתירה בנושא לביהמ"ש המחוזי בת"א ■ מבקשים לעכב גם את טקס הסמכת עורכי הדין החדשים שאמור להיערך השבוע ■ טוענים: "הבחינה בלתי חוקית"

18 בוגרי משפטים שנכשלו במבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין עתרו היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בבקשה כי יקבע כי בחינת הלשכה שנערכה במאי האחרון הייתה בלתי חוקית ונוסחה באופן לקוי, ולכן דינה להתבטל.

בנוסף, מבקשים העותרים מבית המשפט כי יעכב את טקס הסמכת עורכי הדין החדשים שאמור להיערך ביום ד' הקרוב בבנייני האומה בירושלים במעמד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עד לבירור העתירה. לדברי העותרים, "אם הבחינה תיפסל, זכאים הם לעמוד יחד עם חבריהם בטקס חלוקת תעודות ההסמכה לעריכת דין".

באמצעות עו"ד גיא ניומן, מוסיפים וטוענים העותרים כי ב-27 מהשאלות רבות הברירה (האמריקאיות) בבחינת ההסמכה, היו שתי חלופות נכונות. זאת, לטענתם, בניגוד להגדרה שאף זכתה לתוקף משפטי בפסקי דין קודמים, הקובעת כי רק על אחת מתוך 4 התשובות האפשרויות להיות נכונה. "הבחינה בלתי חוקית, ואינה עומדת בקריטריונים של בחינת רב-ברירה כקבוע בדין", נטען.

העתירה מצטטת את נתוני הלשכה, לפיהם רק 1,660 מתוך 2,595 הנבחנים עברו את הבחינה בהצלחה, כאשר הציון הממוצע של הבחינה עמד על 65.9. זאת, בניגוד לבחינת הלשכה הקודמת, אותה עברו בהצלחה 72% מהנבחנים, והציון הממוצע שבה עמד על 70.7%. "על סמך נתונים סטטיסטיים אלה, נראה בעליל כי ממוצע הציונים בבחינה האחרונה הינו הנמוך ביותר, ובעל מספר הנכשלים הגבוה ביותר, והכל באופן בולט ומשמעותי", נטען בעתירה. לדברי העותרים, על הלשכה "לתת הסבר המניח את הדעת לנתונים המובאים לעיל".

36% נכשלים

בחינת ההסמכה של הלשכה נערכה בתחילת מאי, ו-36% מהמתמחים, 934 מתמחים, שניגשו אליה נכשלו. חלק מהנבחנים יצאו מהבחינה כשהם בוכים, ורבים עזבו את המקום כשהם מתקשים להתאושש מהמבחן ובטוחים בכישלונם. הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות בחמישה פרקים, וכדי לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

בתוך כך, פירסמה היום הלשכה נתונים חדשים לגבי עורכי הדין שיצטרפו אליה ביום רביעי הקרוב, בטקס שכנראה ייערך למרות עתירת הנכשלים. לפי הנתונים, 1,094 מקרב עורכי הדין החדשים ישתייכו למחוז תל-אביב; 229 - למחוז חיפה; 181 - לירושלים; ו-134 ו-76 למחוזות דרום וצפון בהתאמה. עוד עולה מהנתונים כי 905 מקרב עורכי הדין החדשים הן נשים ורק 809 הם גברים.