"החקיקה בענייני נפט מפגרת; לקידוחים השפעה מרחיקת לכת"

עימות בין משרד התשתיות להגנת הסביבה בועדת הסביבה והבריאות - מי אחראי למניעת דליפות מקידוחי נפט בים ■ ח"כ חנין: "לא ייתכן שנושא כל כך מורכב יהיה באחריותו הבלעדית של משרד התשתיות"

ריב סמכויות בין משרד התשתיות למשרד להגנת הסביבה בשאלה מי מהם האחראי על הפיקוח על זיהום מקידוחי הגז הטבעי שמבוצעים בים. נציגי המשרדים התעמתו בשאלה זו בדיון שנערך היום בוועדת הבריאות והסביבה של הכנסת כשכל אחד מהם טוען שהאחריות בידי משרדו.

את משרד התשתיות ייצג בדיון ראש יחידת הנפט החדש ד"ר מיקי גרדוש ואת המשרד להגנת הסביבה ראש אגף החופים רני עמיר. חבר הכנסת דב חנין שניהל את הדיון אמר כי המצב הנוכחי המבוסס על חוק הנפט "מזעזע" ויש הכרח לשנות את החוק.

על-רקע העימות בין נציגי המשרדים ציין חנין את חשיבות הצורך בעבודה משותפת של משרדי הממשלה בנושא החשוב של מניעת דליפות ותקלות אחרות העלולות לגרום אסון אקולוגי כבד בחופי ישראל.

חנין היה חבר הכנסת היחידי שטרח להגיע לדיון בוועדה. מלבד נציגי משרדי הממשלה נכחו בדיון נציגי חברת נובל אנרג'י האמריקנית המבצעת את כל הקידוחים הנערכים כיום במימי ישראל ובהם קידוח הפיתוח של מאגר "תמר" וקידוחי ההערכה והחיפוש במאגר לוויתן". כמו כן נכחו נציגי הארגונים הסביבתיים ובהם אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע וארגון צלול.

נציג המשרד להגנת הסביבה, עמיר הביע הערכה לשיתוף הפעולה של נובל אנרג'י עם משרדי הממשלה והגדיר אותו "בונוס גדול". עמיר הוסיף כי נובל העבירה עד כה את כל המידע שהתבקשה לספק.

עם זאת ציין עמיר כי הפיקוח על מניעת הדליפות צריך להיות בידי משרדו ולהתבצע תוך שיתוף פעולה בינלאומי עם גורמים מקבילים במדינות שכנות דוגמת קפריסין. עמיר סקר בפרוטרוט את הצעדים שהמשרד נוקט כגון תרגולי אירועי זיהום מי ים או דליפה. עמיר הודה כי הידע הישראלי בתחום זה מצומצם ומשום כך נעזרת ישראל במידה רבה בניסיון הבינלאומי של נובל. עמיר הגדיר את שיתוף הפעולה עם החברה האמריקנית "בונוס גדול".

ראש יחידת הנפט במשרד התשתיות הלאומיות ד"ר מיכאל גרדוש,אמר כי "אנחנו מבצעים בדיקות מקיפות על ציוד הקידוח" וכי משום כך לא רצוי שגם משרד הגנת הסביבה יפקח במקביל אלא שהפיקוח כולו יישאר בידי יחידת הנפט".

חנין אמר בסיכום הדיון כי "מאחר והנושא כל כך חשוב מן הראוי שהפיקוח לא יהיה נחלתו הבלעדית של משרד זה או אחר. חייבים לשנס מותניים ולגייס כוח רחב עם תחומי ידע נרחבים. מה שקיים היום בחוק הנפט הוא מזעזע. חשוב שיתבצע שינוי בחוק הזה. ועדת השרים לעניני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בשינוי החוק.