סינית על הגז: "המזרח" תייבא טנדרים מונעים בגז טבעי

"המזרח", יבואנית GREAT-WALL, תשווק טנדרים עם מנועי גז, שעולה בתחנות כ-4 ש' לליטר ■ רשות המסים: "אם יהיה גידול משמעותי בהסבת כלי רכב לגז, נבחן ההשלכות הכלכליות"

חברת "המזרח", יבואנית מותג הרכב הסיני "GREAT-WALL" תתחיל לייבא הקיץ טנדרים מונעים בגז טבעי. הטנדרים מצוידים במנוע בנזין, שהוסב על ידי היצרן באמצעות "קיטים" אירופאים לפעולה על בנזין או גפ"מ, על פי בחירת המשתמש.

הכלים יגיעו עם אחריות מלאה של היבואן, להבדיל מ"קיטים" של הסבה לפעולה על גז, שלעיתים גורמים לביטול האחריות. הבחירה בהנעת גז נובעת מהפער המשמעותי - כמעט 50% - בין מחיר ליטר גז בתחנות התדלוק, שנע כיום סביב 4 שקלים, למחיר ליטר 95 אוקטן. יצוין כי עוד יבואנים בוחנים כיום לחדש את פעילות ההסבה לגז בשל העלייה בביקוש, שנוצרה במחצית הראשונה של 2011 עקב נסיקת מחירי הדלק.

עם זאת, בענף אומרים כי ספק אם השוק בשל למעבר המוני לפעולה בגז בשל מגבלות שונות, שמוטלות עדיין על רכבי גז כמו הגבלת חניה. בענף מעריכים כי אם יבואנים נוספים יעמיקו את הייבוא של רכב גז ואת ההסבות עשויה רשות המיסים להעלות את האגרות על רכבי גז או למסות את הגפ"מ, כדי לכסות על אובדן ההכנסות ממס דלק.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי המס על גפ"מ (לרכב ולבישול) עומד על כ- 100 ₪ לטון וכי נכון להיום אין חקיקה המתייחסת למיסוי עתידי על גפ"מ. ברשות מציינים נזכיר כי ההתייחסות למיסוי גפ"מ הועלתה בוועדה ל"מיסוי ירוק" ובה הוחלט לבסוף שלא להעלות את המס על הגפ"ם בשל הפגיעה הצפויה למשקי הבית, המשתמשים באותו גז. בשל כך המלצת הוועדה הייתה כי יש לקבוע אגרה לרכבי גפ"מ, כך שתשקף את העלות החיצונית האמיתית של כלי רכב כאמור. עם זאת, מוסיפים ברשות "אם יהיה גידול משמעותי בהסבת כלי הרכב לגפ"מ, הנושא ייבחן בהתייחס לכל המשמעויות הכלכליות".