קליק השוודית: "המטרה שלנו כעת היא שווי של 10 מיליארד דולר"

מנכ"ל קליק, חברת התוכנה שקרן JVP קיבלה החזר של פי 40 על ההשקעה בה, אומר ל"גלובס": "אנו רוצים להקים מרכז פיתוח נוסף מלבד זה שיש לנו בשוודיה, והוא עשוי להיות בישראל"

הנפקות של חברות היי-טק עשויות לספק הפתעות גדולות. במקרה של חברת התוכנה קליק-טק (QlikTech) השבדית, אפשר למצוא אותן בכל פרמטר: בשווי המניה שהכפיל עצמו פי שלושה; בביקוש הגבוה להשתתפות בתהליך; בהחזרים הפנומנליים של המשקיעים ובהם גם קרן JVP הישראלית שהשיגה החזר של יותר מפי 40 על הכסף; בצמיחה המהירה; וגם במנגנונים התפעוליים.

בדוח הרווח וההפסד של החברה, ששווי השוק שלה הוא 2.4 מיליארד דולר והיא מספקת תוכנה ארגונית לניתוח ביצועים עסקיים (BI), אפשר לראות נתון מעניין - ברבעון הראשון של 2011 הסתכמו הוצאות המכירות והשיווק של החברה ב-60% מהמכירות. כהשוואה, המתחרות הבולטות והגדולות שלה - כגון SAP, מיקרוסופט ואורקל - מוציאות 25%-30% מההכנסות על הוצאות שיווק. חברות קטנות יותר כגון Tibco או Actuate מגיעות לעיתים עד 50%. אבל 60-70% מהמכירות, כפי שמציגה קליק לאורך השנים, הוא נתון חריג.

JVP חברה לקרן אקסל

מנכ"ל החברה, לארס ביורק נותן לא מעט קרדיט ליכולות המכירה של החברה וטוען בראיון בלעדי ל"גלובס" לרגל ביקורו בישראל כי "כל דבר שהשגנו הוא באמצעות דחיפה של המוצרים לשוק".

הביקור של ביורק בישראל היה במסגרת כנס המשקיעים השנתי של קרן JVP שנערך באחרונה. JVP - בצעד שלימים התגלה שמשתלם במיוחד - הצטרפה לקרן אקסל הבריטית לסיבוב השקעה של 12.5 מיליון דולר בחברה ב-2004. אראל מרגלית, מייסד ושותף בקרן, מציין כי הפסימיות לגבי החברה הייתה מבחינת המכירות שלה. "תמיד היינו סקפטיים ושאלנו אותם: 'למה אתם לא מוכרים באותו המודל של החברות הגדולות'? עד שנפל לנו האסימון והבנו את המודל של החברה. הבנו שזה שהם מעידים על עצמם שהם נותנים כוח למשתמשים, זו לא רק סיסמה".

עד כה מימשה הקרן 75% מהחזקתה תמורת 294 מיליון דולר, מה שמהווה החזר של פי 40-50 על ההשקעה המקורית. ל-JVP יש עדיין אחזקות בהיקף של 5% בקליקטק, ששוויין 119 מיליון דולר.

החברה השוודית מוכרת בישראל באמצעות המפיצה המקומית שלה, חילן טק, אולם ביורק לא פוסל התרחבות. "אנחנו רוצים להקים מרכז פיתוח נוסף מלבד זה שיש לנו בשוודיה, וזה עשוי להיות בישראל", הוא אומר.

קליק, שהנפיקה ביולי אשתקד לפי שווי של 800 מיליון דולר, כבר הספיקה לבצע הנפקה משנית בנובמבר, וביורק משוכנע שההצלחה שלה בוול סטריט היא רק נקודה על גרף ההתקדמות.

החברה, שהוקמה ב-1993, עברה דרך ארוכה ולא פשוטה. ביורק, שהצטרף אליה בשנת 2000 כסמנכ"ל הכספים ומונה ב-2004 לתפקיד המנכ"ל, מודע להישגים. "אני לא חושב שמישהו חשב שנגיע לאן שהגענו", הוא אומר, "היו לנו שאיפות גדולות, אבל לא חשבנו שנגיע רחוק. ואני אומר: אם הגענו עד כאן, אז בואו נמשיך גם לשווי של 10 מיליארד דולר. זה נשמע מפחיד, אבל בהרבה מובנים זה מסע קצר יותר מזה שעשינו עד כה".

* אתה מאמין שזה בר-ביצוע בעתיד הקרוב? נשמע יעד שאפתני למדי.

"אם עשינו את הבלתי אפשרי והגענו ממכירות של אפס למכירות של 300 מיליון דולר, שזה היעד שלנו ל-2011, מדוע שלא נוכל לבצע את אותה הדרך פעם נוספת? בשנים הקרובות נגיע למכירות של מיליארד דולר, זה ריאלי מבחינתנו, ואז השווי שלנו צריך לעלות לאזור ה-10 מיליארד דולר".

את שנת 2010 סיימה החברה עם רווח נקי של 13.5 מיליון דולר, אולם ברבעון הראשון של 2011 היא עברה להפסד של 4.5 מיליון דולר. הרווח בשנה שעברה משקף מכפיל של יותר מ-170 על שוויה הנוכחי, מה שמראה שלחברה יש דרך ארוכה לעבור כדי להתאים לשוויים שהיא שואפת אליהם.

עשרת החברות הגדולות בשוק תוכנות הארגוניות לניתוח ביצועים עסקיים מחזיקות ב-75% ממנו, ולפי גרטנר קליק נכנסה לראשונה לעשירייה הפותחת והיא במקום השמיני עם 2% מהשוק.

המכונה הביצועית של קליק בולטת בעולם התוכנה, ואף זיכתה את ביורק בפרס יזם השנה בתחום הטכנולוגי של ארנסט אנד יאנג בשנה שעברה. הבסיס הטכנולוגי של מוצרי החברה בנוי על אחסון הנתונים על גבי הזיכרון הראשי של המחשב (RAM), מה שמספק גישה מהירה ויעילה לנתונים ומאפשר לאפליקציה לספק למשתמש חיפוש אינטואיטיבי בנתוני הארגון - דוגמת החיפוש שמספקת גוגל.

האסטרטגיה של קליק היא פניה למשתמש הסופי האמיתי - זה שנמצא בחברות קטנות ובינוניות, או המשתמש הפשוט בחברות הענק - ולא למנהל הבכיר שמקבל עוד כלי שליטה. היא פונה ישירות אל העובד, שיכול לגשת לבסיסי הנתונים של העסק מזווית ראייה חדשה ונוחה. הגישה הזו צורכת מאמצים רבים בצד המכירות ומשום כך החברה הגדילה את כוח האדם שלה בתחום המכירות ב-53% במהלך השנה האחרונה.

ביורק נהנה להדגיש את נושא פשטות השימוש בתוכנה תוך שהוא שולח עקיצות לחברות הוותיקות, אלה שהשווי שלהן גבוה פי כמה מאותם 10 מיליארד דולר שהוא שואף אליהם. "מלפני כמה שנים הימרנו על פשטות. הבנו שאי אפשר למכור לעד דברים מסובכים", הוא אומר. "כאשר המשתמש הסופי נכנס לפייסבוק ללא בעיה, למה הוא צריך לחוות משהו אחר כאשר הוא נכנס לתוכנה ארגונית? הדור הבא של המשתמשים בתוכנה של SAP לא יהיה מוכן לקבל את רמת הסיבוכיות הנוכחית. למה התוכנה הארגונית של SAP לא יכולה להיות פשוטה כמו זו של פייסבוק? זה לא אמור להיות כך".

"גירדנו רק את הקצה של השוק"

האנליסטים של גרטנר ציינו בתחילת השנה שלקליק אין אסטרטגיית התרחבות מעבר למה שהיא מציעה כיום. "זה לא נכון, אנחנו לא צריכים עוד מוצרים. זה לא אומר שלא נסתכל על רכישות, אבל השוק ענק וגירדנו רק את הקצה שלו. יש לנו שוק בתולי לגמרי לפנינו".

השוק שאליו מתייחס ביורק הוא "לעזור לחברה להפוך נתונים למידע". לדבריו: "זה הנפט של התקופה שלנו. כמות המידע בעולם מכפילה עצמה בכל 14 חודשים, ולכן השוק שלנו גדל". אל תחומים אחרים, משיקים אמנם, החברה לא מתכוונת להיכנס - כמו תוכנות ארגוניות לניהול משאבים ארגוניים או ניהול לקוחות.

"למה פייסבוק מצליחה?", שואב ביורק שוב השראה מהרשת החברתית הגדולה בעולם, "כי היא עושה את מה שהיא טובה בו - רשתות חברתיות. כל חברה גדולה בתחום הטכנולוגי עשתה לאורך ההיסטוריה דבר אחד. לא צריך להיות קונגלומרט אלא מפוקס במה שאתה עושה".