כך חברת בזק דוחקת החוצה את ספקיות האינטרנט

המבצע האגרסיבי של בזק מעלה את השאלה: האם לספקיות האינטרנט יש בכלל זכות קיום?

מה שמדהים בסיפור של הבאנדל ההפוך של בזק והשלכותיו על השוק הוא הכוח והעוצמה של החברה הזו. פשוט אי-אפשר לתאר כיצד שינוי יחסית פשוט בהיערכות של החברה יכול להביא לשינויים עמוקים ביותר בשוק, ובמילים פחות אלגנטיות, עשוי להביא לדחיקתם ואף להוצאתם מהשוק של מתחרים קטנים.

שלא תהיה אי-הבנה, כל אחד ממנהלי החברות שתוקפים היום את בזק על המבצעים שלה, היה עושה בדיוק את אותו הדבר. יעקב גלברד, מנכ"ל פרטנר, תוקף את בזק על ההתנהלות שלה, אבל כשהוא היה מנכ"ל החברה הוא ניסה לעשות דברים דומים ובאותו האופן.

לכן חשוב להגיד את זה כבר בפתח הדברים, משום שהכתובת לביקורת היא לא בזק, אלא רגולציה פרוצה שלא מצליחה לצפות נכונה את ההתרחשויות בשוק. ובמצב כזה, כל סדק הכי קטן בסכר משמעותו טביעה עבור השחקנים הקטנים.

בזק עושה את מה שהיא עושה בהיתר. העובדה שמשרד התקשורת מתעורר עכשיו ומבקש הסברים למדיניות שהוא בעצמו קבע, נובעת מכך שבמידה רבה הגולם קם על יוצרו, כלומר המשרד לא לגמרי הבין את ההשלכות של מדיניותו הוא.

מה שקרה בשוק הוא שהציפייה מבזק הייתה שהיא תמשיך ותאבד מנויים לעד, אלא שכאשר החברה מגיבה במסגרת המותר לה, מסתבר כי הציפייה נחבטת לקרקע המציאות, ובזק מאבדת הרבה פחות מנויים ממה שכולם ציפו.

ככה נוצר משבר, שמגיע בעיתוי דרמטי מבחינת שוק התקשורת. בזמן הקרוב אמורה ועדת חייק לקבל החלטות על מדיניות חדשה לשוק התקשורת הנייחת, ולכן יש מתיחות עצומה באוויר סביב ההחלטות הצפויות.

לפחות על-פי מה שפירסמה הוועדה בעמדת הביניים שלה, הרי שישנם גורמים רבים בשוק התקשורת שסבורים כי עומד להיגרם נזק רב לשוק, והצירוף של האירועים האחרונים וצעקות השבר של הספקיות מצטרפים לחגיגה ולמתח סביב ההמלצות, שלא ברור כיצד ייראו.

כוח משכר

שאול אלוביץ' הגדיר את בזק כבריח התיכון של שוק התקשורת בישראל, והוא צדק. אלא שהכוח של בזק תחת ידיו של אלוביץ' ובניהולו של אבי גבאי, הופך להיות מפלצת אמיתית.

הרווחיות של החברה נמצאת במגמת צמיחה קבועה למרות כל מה שקורה בשוק, והכוח הזה הופך להיות מפחיד. במלים אחרות, אם כל הרגולציה שמפעילים על החברה גורמת לה רק להמשיך ולהרוויח, תארו לעצמכם מה יכול לקרות כאשר מסירים מעליה פיקוח.

שוק הטלפוניה הוא שוק שנמצא בנסיגה מתמדת, והוא פחות ופחות רלוונטי. מה שרלוונטי לניתוח הוא שוק האינטרנט. לכן, המבצע של בזק אולי נראה כמכוון לעולם הטלפוניה, אבל זו אשליה, כי בזק מחזקת את כוחה דרך המבצע, בשוק האינטרנט, וזה ההישג של גבאי-את-גוראון פרויקטים.

בזק כבר ירדה לנתח שוק של 65% בטלפוניה, ובהתאם לכך היא גם מקבלת הקלות כמו הבאנדל ההפוך. אלא שבמשרד התקשורת לא טרחו למשל לבדוק עד הסוף האם מה שהם התירו לה עומד בתקנות ובחוק שהם בעצמם קבעו.

זו הסיבה לכך שחוות-הדעת של היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד נגה רובינשטיין, באה בעצם ואומרת: ההקלות שניתנות לבזק עוקפות את הפיקוח על המחירים שלה. החברה עדיין מונופול מפוקח על-פי החוק. אי-אפשר לפיכך לאפשר לחברה לתת הנחות שמגיעות לעשרות אחוזים, בלי שמתקנים את התקנות.

המשמעות היא שצריך לקבוע הסדר תעריפים חדש לבזק, שאמור היה להתבצע על-ידי ועדת חייק, אומרת חוות-הדעת. אלא שהוועדה לא עשתה את זה עד עכשיו, וכך בעצם מאשרים לבזק מבצעים והנחות שמשנים את פני השוק מבלי שמישהו יבחן לעומק את ההשלכות.

ההשלכות יבואו לידי ביטוי בטווח הארוך בשוק האינטרנט ובהחלשת הספקיות עד כדי סיכוי שתבוטל זכות קיומן. וזה הדיון האמיתי שצריך להתקיים: האם יש לספקיות זכות קיום או לא, וכיצד שוק התקשורת הנייחת ייראה אחרי ועדת חייק.

הספקיות ייעלמו מהשטח

הספקיות, יצירה מלאכותית ובלעדית של ישראל, כנראה שייעלמו בתוך זמן קצר. האירועים האחרונים מוכיחים כי בהיעדר רגולציה נכונה וחזקה, השוק לא יוכל להכיל אותן. זו שגיאה שבמו-ידינו אנו גוזרים על עצמנו, משום שמה שצריך לעשות זה לדאוג לכך שיותר שחקנים יוכלו להיכנס לשוק, ואילו הוצאת הספקיות מהשוק עושה בדיוק ההיפך. הן ייבלעו, ולאחר שיישארו 4 שחקנים בלבד, נגלה כי רמות המחירים בשוק עולות, ואנחנו נקבל שירותים יותר יקרים ופחות טובים.

עכשיו מתבררת הטעות הגדולה שבעקבותיה איפשרו משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים למזג את 012 סמייל לתוך פרטנר. אם 012 סמייל הייתה נשארת תחת הבעלות הקודמת שלה, המשרד היה עושה כל מה שיכול היה על מנת לשמור על סמייל ולא היה מאפשר לבזק והוט מבצעים שפוגעים בה. הוא היה מחויב להישאר ער לכל עוולה שעשויה להחלישה, והתוצאה הייתה שרמת הפיקוח על בזק והוט הייתה גבוהה יותר.

עכשיו אנו אוכלים את פירות הבאושים של כל מי שדחף לשוק מעוט שחקנים, שוק שבו השחקנים הגדולים מרוויחים יותר ויותר - והקטנים לא מפריעים להם.

פחות חברות סלולר?

המהדרין, אלה שמחזיקים בדעה שללא תשתית נייחת גם חברת סלולר תתקשה לשרוד, אומרים כי בטווח הארוך יהיו גם פחות חברות סלולריות.

הוואקום שנוצר בשוק מגיע גם כתוצאה מכך ששר התקשורת משה כחלון הוא כבר לא שר תקשורת. רשמית הוא השר, אבל בפועל אין פונקציה כזאת, משום ש-95% מזמנו מוקדש לנושאי רווחה. וכאשר אין אבא למשרד הזה, ככה הוא מתנהל - על הדרך.

אם כחלון היה יושב במשרד התקשורת במשרה מלאה, סביר להניח כי חוסר הוודאות היה נעלם, ומישהו היה בודק הרבה יותר מהר ולעומק את המבצעים של בזק.

הבאנדל ההפוך כך שברה בזק את השוק
 הבאנדל ההפוך כך שברה בזק את השוק