קובי מימון: רק בישראל עובדי ציבור ביקשו ממני שוחד

מימון, שנסחט לכאורה ע"י דוד ואנונו, חשש להעיד במשפטו עקב הסיקור התקשורתי ■ התובעת בתיק, עו"ד אסתי שלאין, טענה כי יש לה "שיטות משלה" למנוע סיקור תקשורתי של עדות

הפרקליטה הבכירה עו"ד אסתי שלאין, המשמשת כתובעת בתיק השוחד והאיומים של בכיר רשות המסים, דוד ואנונו, טענה בפני חוקרי המשטרה בפרשה כי יש לה "שיטות משלה" למנוע מהתקשורת לסקר את עדותו של עד שאינו מעוניין בסיקור תקשורתי.

דבריה של שלאין נאמרו בקשר לאיש העסקים קובי מימון, שנסחט לכאורה על-ידי ואנונו וחשש להעיד במשפט עקב הסיקור התקשורתי האינטנסיבי של הפרשה - כך עולה מדוח החקירה (מזכר) של מימון ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה בפרשת ואנונו, שהגיע לידי "גלובס".

לדברי שלאין, כעולה מהדוח ה"שיטות" שלה למנוע סיקור תקשורתי הן: האחת - על-ידי הגשת בקשה לבית המשפט לניהול העדות בדלתיים סגורות; והשנייה - על-ידי זימון העד במקביל לעד נוסף, ובמקרה שהתקשורת מגיעה - ביטול אחד מהם.

וכך כתבה רפ"ק רוית וקסברגר בדוח מה-22 בפברואר 2001 שערכה לאחר חקירתו של מימון בפרשה: "אחרי שניסיתי לדובב את קובי מימון לשתף פעולה מהטעם שהדבר יעזור במיגור השחיתות במדינה, השיב לי מימון כי חווה על בשרו אכזבות גדולות מהמדינה, ולכן לצערו לפני כשנה עזב את הארץ והתפטר מכל תפקידיו כיו"ר חברות ציבוריות.

"ניסיתי לשכנעו כי דווקא בשל אכזבתו כדאי לו לשתף פעולה, שכן במקרה זה הוא קורבן לסחיטה. קובי אמר לי שבעבר כבר היה עד נגד משפחת אבוטבול, ועדותו נסובה על כך שהם ניסו לסחוט אותו, אך הוא סירב, ולמרות שהיה עד תמים התקשורת קשרה את שמו בשמם באופן ששמו הוכתם.

"לדבריו, מאז שהתעשר מנסים 'להוריד' אותו במדינה, ומאחר שהוא מסרב לשתף פעולה עם התקשורת ואינו מתראיין לעולם, יש חגיגה תקשורתית סביב כל הופעה שלו, שמסבה לו ולמשפחתו נזק".

לאור דבריו של מימון ורצון המשטרה לשכנעו לשתף פעולה עמה ולהעיד נגד ואנונו, התקשרה החוקרת, רפ"ק וקסברגר, לפרקליטה שליוותה את החקירה, עו"ד אסתי שלאין, וביקשה ממנה לבדוק האם יש דרך להבטיח כי מימון לא ייחשף לתקשורת אם יבוא להעיד במשפט בתיק ואנונו.

"שלאין התקשרה לפרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד אלה רובינק, ורובינק אמרה לה כי אין כל דרך להבטיח זאת בשלב זה", כתבה וקסברגר בדוח.

בהמשך כתבה וקסברגר: "שלאין שבה אליי בטלפון ודיווחה לי על שיחתה עם רובינק והוסיפה כי יש לה שיטות משלה למנוע מתקשורת לסקר עד שאינו מעוניין בכך. האחת - בקשה לבית המשפט לניהול העדות בדלתיים סגורות; והאחרת - זימון העד במקביל לעד נוסף, ובמקרה שהתקשורת מגיעה - ביטול אחד מהם. השיחות שניהלתי עם שלאין בוצעו בחדר החקירה אל מול קובי מימון".

בהמשך, ציינה חוקרת המשטרה בדוח, היא מסרה למימון את דבריה של עו"ד שלאין, וכדי להמשיך ולשכנעו להעיד בתיק הוסיפה ואמרה לו כי לה עצמה יש 3 ילדים קטנים שלא ראתה כבר תקופה ארוכה, והכול עקב רצונה להילחם בשחיתות הציבורית.

בהמשך הדוח כתבה וקסברגר: "מימון סיפר לי שמאז שעזב את המדינה הוא רואה את ילדיו כשהוא מגיע לביקור בארץ. בהמשך, סיפר לי כיצד אביו היה סבל במפעל 'קרגל' ועל ילדותו המאושרת בדירה בת 30 מ"ר בפתח-תקווה, וחזר והדגיש כיצד הכסף שהרוויח הביא לו רק צרות וצרות-עין. לדבריו, רק בישראל נתקל בבקשות לשוחד מצד עובדי ציבור, וזה מעולם לא קרה לו באירופה ובארה"ב, למרות שפעילותו שם ענפה בתחום הנדל"ן".

עוד עולה מדוח התשאול כי לאחר מאמצים ארוכים הצליחה החוקרת וקסברגר לשכנע את מימון להודות כי חברו, יואל מוגמי (היועץ הפוליטי של מנכ"ל קדימה משה שחורי. ח'.מ'), פנה אליו בעקבות בקשה של ואנונו ואמר לו שהוא מסובך עם מס הכנסה ושאם הוא רוצה אפשר לסייע לו בתמורה לתשלום של 125 אלף דולר לואנונו.

פרשת סחיטתו של מימון נכנסה לבסוף לכתב האישום נגד ואנונו שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לפני כ-3 חודשים.

נזכיר כי ואנונו, ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, עומד לדין באשמה של לקיחת שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט.

מדוברות משרד המשפטים בשם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) נמסר בתגובה כי קובי מימון הינו קורבן סחיטה של דוד ואנונו, ומשכך עדותו חשובה לתיק בפרט ולמאבק בשחיתות הציבורית בכלל, אך כפי שמופיע במזכר המשטרה, מימון התנה את עדותו בכך שלא ייאלץ להיחשף לתקשורת, שכן בעבר העיד במשפטים, ושמו נקשר לעבריינים משום כך.

"צר לנו כי עתה, בקרוב למועד עדותו של מימון, עולים פרסומים שמטרתם השפעה והפעלת לחץ עליו. הפרקליטות סברה וסבורה כי בהחלט יש להתחשב בעדים, על מנת לוודא כי כלל הראיות תובאנה במלואן בפני בית המשפט".

עוד נמסר מהפרקליטות כי "חוקרת המשטרה שוחחה בעל-פה עם התובעת, עו"ד שלאין, ומסרה למימון את רוח הדברים, כפי שמופיע במזכר, כי לא ניתן להבטיח כי לא ייחשף, ובין היתר הפנתה אותו להוראת חוק בתי המשפט, לפיה ניתן לבקש מבית המשפט כי חלק מהדיון יתקיים בדלתיים סגורות על מנת שלא להרתיע עד מלהעיד עדות חופשית או מלהעיד כלל, וכן הבהירה לו כי הוא יוזמן לעדות ביום בו מעידים גם עדים אחרים, וסדר העדתם ומועד מסירת העדות מסורים בידי התובעת".