גאווה ישראלית: מפגן כוח מרשים בסלון האווירי בפריז

התעשיות הביטחוניות נערכות לפתיחת התערוכה הגדולה בפריז בשבוע הבא, בציפייה שתניב עסקאות של מיליארדים

לאורך השבועות האחרונים לא ניתן היה להתעלם מהסופרלטיבים שהרעיפו ראשי התעשיות הביטחוניות בארץ אודות הפוטנציאל העסקי של הסלון האווירי, שייפתח בשבוע הבא בפריז וימשוך אליו לפי הערכות כ-400 אלף מבקרים מכל העולם: "זו ה'מכה' של התערוכות הביטחוניות בעולם, האירוע הקדוש ביותר של כל חברה ביטחונית שמתייחסת אל השוק שבו היא פועלת ברצינות. לא משנה כמה החברה שלך גדולה, פורחת, עם פורטפוליו מוצרים עשיר וחדשני. אם אתה לא שם אתה פשוט לא קיים, וגם כשאתה שם, אתה מוקף בענקיות נשק בקנה מידה עולמי. צריך לבלוט, להיות ססגוני ואטרקטיבי, למשוך תשומת לב ולקסום", סיפר ל"גלובס" מנכ"ל של חברה ביטחונית גדולה, שנחוש לנצל את ההזדמנות לחשוף עד כמה שניתן מהתוצרת שלו.

גם שאר החברות הביטחוניות, שהפכו את ישראל לאחת מיצואניות הנשק המובילות בעולם, לא מתכוונות לפספס את ההזדמנות להראות את מה שהן מסוגלות לעשות, ובעיקר - להיראות: בדרך אל הרושם הטוב אצל לקוחות פוטנציאליים מכל כנפות תבל, הן יפרסו בביתן הענק שהקים עבורן מכון היצוא בסיוע האגף לייצוא ביטחוני של משרד הביטחון (סיב"ט), את כל מה שמותר להן לחשוף: קונספטים ייחודיים בתחום היבשה ומערכות חדישות להגנה אקטיבית על כלי רכב משוריינים ועד למערכות טילים מתקדמות; לווייני ביון ותקשורת; מכ"מים משוכללים; אמצעי שליטה ובקרה; מטוסים ללא טייס שחוץ מקפה וספונג'ה מסוגלים לעשות כמעט הכול והרשימה כמובן ארוכה, באורך שיכול לספק הסבר לשאלה כיצד מדינה כמו ישראל מוכרת לעולם מדי שנה נשק בהיקף של כ-7.2 מיליארד דולר ומתחככת ברשימת היצואניות המובילות בתחום לצד ארה"ב, רוסיה, צרפת ובריטניה.

ביתן ב-6 מיליון שקל

למעצמת נשק כמו ישראל, דרושה גם האכסניה הנאותה. מכון היצוא נרתם, התמסר ושילם ביד נדיבה: יותר מ-6 מיליון שקל הושקעו במלאכת ההקמה של הביתן הישראלי בשדה התעופה הצרפתי בלה בורז'ה, והיא נמשכה חמישה שבועות שבמהלכם עמלו 40 איש, 6 ימים בשבוע, על בניית הביתן הענק, 1000 מ"ר שטחו ועשוי מ-60 טון של מתכת ו-2 טון של זכוכית. המבנה האדיר צפוי להיות מוקד עלייה לרגל לפחות עבור כמה עשרות אלפים מבין מבקרי התערוכה היוקרתית והנחשבת בעולם בתחום התעופה והחלל, כאלה שמייחלים לבחון מקרוב את מערכות הנשק החדישות ביותר שישראל יכולה להציע לעולם ובכוחן לשנות את פניו של שדה הקרב העתידי.

למרב תשומת הלב יזכו השנה המערכות "כיפת ברזל" ליירוט רקטות ו"מעיל רוח" ליירוט טילים נגד טנקים, שתיהן פרי פיתוח של רפאל. "כיפת ברזל", שעתידה לעמוד ליצוא ביטחוני, תוצג בסלון כשברקע הילת ההצלחה שדבקה בה ימים אחדים אחרי שנפרסה באזור הדרום והצליחה ליירט מטחים של רקטות שנורו מעזה לעבר באר שבע ואשקלון. זאת, לצד מערכת יירוט טילים שעדיין בשלבי פיתוח, "שרביט קסמים". לדברי מנכ"ל משהב"ט, אודי שני, "הצגת המערכות, לאחר ההצלחה המרשימה של כיפת ברזל, מהווה פוטנציאל למנוע צמיחה נוסף של היצוא הביטחוני הישראלי".

האחיזה של אלביט

גם לחברה הציבורית אלביט מערכות יש מה לחדש בסלון הקרוב, ובכוונתה לחשוף קונספט חדשני של "אחיזת שטח", המאפשר לכוח צבאי לשלוט מרחוק על תא שטח שבו הוא מגלה עניין מרחוק, בעזרת סל המוצרים של החברה. מיצג מולטימדיה שהפיקה אלביט לקראת הסלון ימחיש את היכולות הייחודיות באמצעות תרחיש דמיוני, שבו כוחות מיוחדים נשלחים למשימת חילוץ מסוכנת בלב מתחם עירוני, תוך נחיתה בשטח באמצעות מסוק סער.

מלבד המיצג המרשים, אלביט מתכוונת לחשוף לראשונה ובגודל מלא גם את הפוד המתקדם שלה, המכונה C-Music, שנישא בגחון מטוסי נוסעים ובכוחו להגן עליהם מטילי כתף. המערכת, יחידה מסוגה בעולם, מבוססת על לייזר שמשבש את מסלול הטילים בעת מעופם ומטוסי נוסעים של חברות תעופה ישראליות עתידים להצטייד בה. אלביט תציג גם את קסדת הטייס Targo, המשמשת לרוב למטרות אימון ומלווה את הטייס משלב תכנון המשימה ועד לשלב תחקור הטיסה וטיב ביצועיו בה.

המיצג של תע"א

התעשייה האווירית לא מתכוונת לשבת בחיבוק ידיים מול המפגן שמבטיחה המתחרה המושבעת אלביט מערכות, וגם לה יש תוכניות למיצג. בשונה משאר החברות הישראליות, תע"א תציג את מוצריה בביתן משלה, שם תעמיד "חוות טילים" מיוחדת שבמסגרתה תוצג סוללת השיגור של מערכת ההגנה האווירית מסוג "ברק-8" ביחד עם הטיל עצמו, כמו גם הטילים ליירוט טילי קרקע, "חץ-2", ו"חץ-3" שעוד בפיתוח. לצדם יוצגו טילים ארטילריים חדישים כמו "לורה" ו"מנתר".

תע"א תחשוף לראשונה גם את הפצצה החדישה שלה, MLGB, המותאמת לדגמים שונים של מטוסי קרב ומתבייתת על מטרות באמצעות הנחיית לייזר או הנחיית GPS. בתע"א אומרים כי יכולת הדיוק הגבוהה של הפצצה וראש הקרב שלה, שיחסית נחשב קל, מתאימים אותה למשימות תקיפה באזורים מאוכלסים, תוך הפחתת הסכנה שמבנים סמוכים או אזרחים חפים מפשע ייפגעו.

הרקטה של תעש

התעשייה הצבאית (תעש) שנתפסת כחברה יבשתית, לא מתכוונת להקים בסלון הצרפתי דוכן משלה, אך תפתח חדר עסקאות שינוהל בידי המנכ"ל, אבי פלדר, ובין לבין היא תפרסם בביתן הישראלי חלק ממערכות הנשק שאותן היא מייעדת ליצוא, בהן את "רפאים", המערכת המתקדמת שלה ללחימה בשטח בנוי, את טיל האוויר-קרקע מסוג "דלילה" ואת הרמ"מ - רקטה מתוקנת מסלול המאפשרת תקיפה מדויקת של מטרות בעומק שטח האויב והשמדת משגרי רקטות, תותחים, איומי ארטילריה ותחנות מכ"ם. שתי המערכות כבר משמשות את צה"ל זה מספר שנים והוכיחו את יעילותן במלחמת לבנון השנייה, כשאיפשרו פגיעה מדויקת בשורת מטרות של חיזבאללה ובמשאיות שהניעו עבורו נשק בדרום לבנון.

לדברי מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, כ-15 חברות ביטחוניות מישראל יציגו במהלך ששת ימי הסלון בצרפת: "מכון היצוא ישים את הדגש על החברות הפחות מוכרות, כדי שיקיימו מפגשים עסקיים, איכותיים וממוקדים - כי הגדולות כבר מוכרות בשוק. עם זאת, עסקאות הן לא דבר שמבשיל בתערוכה אחת, גדולה ככל שתהיה: עד שמשלימים עסקה עובר זמן רב, אבל בתערוכה כזאת יש הזדמנות מצוינת לזרוע או להנביט את העסקאות הבאות".

מועסקים בתעשיות הביטחוניות בישראל
 מועסקים בתעשיות הביטחוניות בישראל