ההסתדרות הרפואית: נשבית את מערכת הבריאות ביום שני

(עדכון) - לאחר שהסתדרות הרופאים דחתה פשרת משרד האוצר לתוספת תקנים תמורת קיצור משך התורנות למתמחים‏ - הגיעה הודעה על החרפת הצעדים לשבוע הבא ■ באוצר הביעו פליאה מהמהלך

מהודעת ההסתדרות הרפואית נמסר כי "בעקבות חזרת המדינה מההסכמות שהושגו השבוע בנושא הגבלת מספר התורנויות וחזרתנו לנקודת ההתחלה במו"מ לא נותרה בידינו ברירה ואנו נאלצים להחריף את צעדינו הארגוניים בשבוע הקרוב".

על פי הודעת ההסתדרות, ביום ראשון יחולו עיצומים בחדרי הניתוח יתקיימו ניתוחים אונקולוגים ודחופים בלבד; ביום שני תתקיים השבתה של כל מערכת הבריאות בארץ - יישבתו בתי החולים ומרפאות הקהילה של קופות החולים; ביום שלישי יחולו עיצומים בחדרי הניתוח יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד.

על פי ההודעה, ביום רביעי יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד וכן יושבתו מרפאות החוץ, המכונים ומחלקות אשפוז יום, כולל מרפאות החוץ הפסיכיאטריות והגריאטריות; ביום חמישי יתקיימו ניתוחים אונקולוגיים ודחופים בלבד וכן יושבתו מרפאות החוץ המכונים ומחלקות אשפוז יום, כולל מרפאות החוץ הפסיכיאטריות והגריאטריות.

גורם בכיר הביע פליאה על ההכרזה, שכן בית הדין הארצי לעבודה שלח את הצדדים להגיע להסכמה והם נמצאים במשא ומתן, וכבר בשבוע הבא הוא צפוי להתרחש.

האוצר הסכימו להוסיף 125 תקנים

משרד האוצר הסכים להגדיל את מספר התקנים לרופאים כדי לאפשר את יישום דרישתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לפיה תורנות של מתמחים לא תעלה על 18-20 שעות ברצף, לעומת 26 שעות כיום. ל"גלובס" נודע כי באוצר הסכימו להוסיף עוד 125 תקנים, אחרי שכבר הסכימו לאחרונה לתוספת של 320 תקנים. התקנים האלה יופנו לטובת קליטה של מתמחים, בעיקר בפריפריה.

ההסכמה של האוצר התקבלה לאחר שליצמן הבהיר כי הוא לא ייתן יד להסכם שלא יכלול את קיצור משך התורנות, וזאת אחרי שבאוצר כבר הגיעו להסכמה עקרונית עם הרופאים שלפיה משך התורנות לא תקוצר, אולם מספר התורנויות יוגבל לכדי 6-8 בחודש. לדברי ליצמן, הוא לא מאחל לאף אחד לקבל טיפול ממתמחה שעובד 26 שעות ברצף.

עם זאת, בהסתדרות הרפואית דחו את הפשרה המוצעת, בטענה כי תוספת התקנים המוצעת לא תספק מענה מבחינת החלל שייווצר במערך כוח האדם בבתי החולים על רקע קיצור התורנות. בהסתדרות טענו כי הצעת האוצר היא חזרה מהסכמות קודמות שרק תאריך את תקופת ההתמחות.

יישום המתווה של ליצמן, שגובש על ידי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, יביא לכך שהמתמחים שמבצעים תורנות ייעדרו בשני בקרים ברצף, משום שהתורנות תחל בשעות הצהריים ולמחרת הם זכאים ליום מנוחה. לטענת גורמים במערכת הבריאות, מהלך כזה יפגע בתהליך הכשרת המתמחים, המתבצעת בשעות הבוקר - אז מצויים המומחים והבכירים בבתי החולים.

כבר בראשית המו"מ הבהירו ראשי משרד הבריאות כי אין להם כוונה להיות בגדר "משקיפים", וכי הם צד מובהק במו"מ. ליצמן ופרופ' גמזו חזרו על כך שלא יקבלו הסכם שיכלול תוספת שכר אחידה לרופאים ללא תמורות מהותיות למערכת. בהקשר הזה הייתה תמימות דעים בין שני המשרדים, אולם בעניין המתמחים בולטת המחלוקת ביניהם. גם כעת, לאחר הסכמת האוצר לבוא לקראתו של ליצמן, גורמים במשרד טוענים כי יש הרבה מן הצדק בטענות של הרופאים.

הגורמים לא משוכנעים כי תורנות שתחל בצהריים תאפשר למתמחה לישון יותר בפועל, כך שבמבחן התוצאה לא בטוח שקיצור משך התורנות יביא לתוצאה הרצויה - הקלה על המתמחים ושיפור איכות הטיפול לחולים. נציגי המדינה וההסתדרות הרפואית יתייצבו ביום א' הקרוב בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, שם ידווחו על ההתקדמות לצד המחלוקות בעניין המתמחים.

‎‎האחיות ישבשו העבודה ביום א'

‎‎בתוך כך, הסתדרות האחיות הודיעה כי בכוונתה לשבש החל מיום א' הקרוב את העבודה במחלקות הפנימיות בבתי החולים. על פי ההודעה, האחיות יפחיתו 2 מיטות אשפוז מכל המחלקות הפנימיות במחאה על כך שהממשלה לא יישמה את ההסכם מתחילת השנה, לתוספת של 190 תקני אחיות לטובת שיפור הטיפול בחולים המונשמים.

"מתגלה לעינינו תמונה הזויה שבה לא נוספה ולו מיטה אחת במחלקות הפנימיות בבתי החולים, בחצי השנה האחרונה, ואף חמור מכך - בפועל נסגרו מחלקות שלמות" - כך כתבה יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, במכתב ששלחה היום לפרופ' גמזו. "המשמעות היא חבלה מודעת וחמורה בכושרם של בתי החולים הציבוריים להעניק טיפול הולם", הוסיפה כהן.