מהנדס עיריית יוקנעם: "אשכנע תושבים לא לדבר בסלולר"

בסוף השבוע נחנכה ביוקנעם השכונה האקולוגית החדשה שמיועדת להוסיף לעיר 1,500 יחידות דיור

בשנים האחרונות הבינו ראשי הערים, הקבלנים ומשווקי הדירות ש"ירוק" מוכר, גם בנדל"ן. שכונות שלמות קיבלו את החותמת שכונה ירוקה, מה שחייב את הקבלנים לדרישות חדשות אבל גם אפשר להם להציב רף חדש של מחירים בשם החיסכון ואיכות הסביבה. אבל יש עדיין גם מי שסבור ששכונה ירוקה, או במקרה הזה, אקולוגית, היא הרבה יותר מסתם קוריוז שיווקי ושניתן באמצעותה אפילו לחנך תושבים לחיים ירוקים.

בסוף השבוע נחנכה ביוקנעם השכונה האקולוגית החדשה שמיועדת להוסיף לעיר 1,500 יחידות דיור. הרעיון עלה כבר לפני כ-15 שנה ע"י ראש העיר סימון אלפסי ומי שעמל קשה על תכנונה ומאמין שמדובר בשכונה שונה מכל מה שתוכנן עד היום בארץ הוא מייק סקה, מהנדס העיר. סקה מאמין בקשר הישיר עם התושבים. בכל יום שני הראשון לחודש הוא פותח את דלת משרדו ויושב עם התושבים והמתעניינים. "חשוב לי לדבר עם האנשים ואני חושב שבצורה הזו אני גם אוכל להסביר להם את החשיבות האמתית של שכונה אקולוגית ואפילו לשכנע אותם שלא לדבר במכשירים סלולריים בתוך השכונה. זו אחת מהמטרות שאנו שואפים אליהן".

- מה כולל התכנון?

"השכונה תכלול בנייה רוויה נמוכה וגם צמודת קרקע. מכרזים ראשונים יצאו בשבועות הקרובים. אנו מתכננים להוציא את הבנייה למספר קבלנים גדול, לפחות 25, כדי שתהיה תחרות והבנייה תתקדם מהר. ההפרש בין הבנייה הרגילה לבנייה אקולוגית הרבה יותר קטן ממה שחושבים. מדובר בהפרש של כ-300 אלף שקל בבנייה. אנחנו מדברים על השכונה הזו יותר מ-10 שנים. וכל פעם משהו אחר עוצר את התכנון. אם היינו למשל בהולנד, תוך חצי שנה היינו מסיימים תכנון וכבר יוצאים לביצוע".

- מה עוד נכלל בתכנון הירוק?

"אחד התנאים לקבלת היתר הבנייה קובע כי בבנייה הרוויה יצטרכו הקבלנים לבנות גינה על הגג. גינה משותפת לכל הדיירים או מחולקת לגינות פרטיות, במקרה של בניין עם עד 4 יח"ד. במקרה והדבר לא יתאפשר יוקדש הגג לייצור אנרגיה סולארית. אנחנו מתכננים לבנות חניונים בשולי השכונה כדי שהאנשים לא יצטרכו לנסוע בתוכה. אפשר להגיע עד הבית עם האוטו כמובן, להוריד את מה שצריך ולחזור ולחנות בחניונים החיצוניים. אותו דבר לגבי האורחים שיגיעו. דבר נוסף שמתוכנן וייחד את השכונה הזו מאחרות הוא מרכז טכנולוגי שנבנה במרכז השכונה. מדובר במבנה של כ-1,800 מ"ר שיחולק למשרדים וכל מי שיגור בשכונה יוכל לשכור שם משרד במרחק הליכה. יהיו שם שירותי מזכירות, חדרי ישיבות וכו'".

- יהיו ביקושים גם מהמרכז?

"נכון להיום, בין 25% ל-30% מהאנשים שמגיעים אליי הם תושבי המרכז. כאלה שמתעניינים או כבר כאלה שקנו בעיר. אחרי השלמת כביש 6 אנחנו כבר לא כל כך רחוקים מהמרכז. בלי פקקים אגיע לתל אביב בתוך 38 דקות. עם הפקקים מדובר בשעה. גם לירושלים התקצרה הדרך והיא נמשכת רק שעה ועשרים. כל יום מגיעים לעבוד ביקנעם 16 אלף איש, שמתוכם 12 אלף אינם תושבי העיר. אין לי ספק שהשכונה תמשוך אנשים".

- מה לוחות הזמנים?

"נכון להיום יקנעם נותנת היתרי בנייה תוך שמונה שבועות. באקולוגית יש יותר דרישות מהיזמים אז פרק הזמן יהיה שלושה חודשים. זה עדיין הרבה יותר מהר ממקום אחר. את מוסדות החינוך נתחיל לבנות בחודש הבא, וברגע שהבתים יהיו כבר מוכנים גם תשתית החינוך כבר תפעל".