עליית מדרגה: הרופאים ישביתו מחר את כל מערכת הבריאות

בהסתדרות הרפואית החליטו על החרפת המאבק בעקבות מה שהם מכנים "מעשה רמייה" מצד משרד הבריאות, לאחר שכבר גובשו הסכמות‏ ■ הרופאים מתנגדים לקיצור התורנות למתמחים‏

‎‎מאבק הרופאים עולה מדרגה: ההסתדרות הרפואית תשבית מחר (ב') את עבודת הרופאים במערכת הבריאות כולה, הן בבתי החולים, הן במרפאות החוץ והן במרפאות של קופות החולים בכל רחבי הארץ. בארגון מוחים על ההתעקשות של ראשי משרד הבריאות לקצר את משך התורנות של מתמחים לכדי כ-20 שעות, לעומת כ-26 שעות ברצף כיום.

לכאורה שביתת הרופאים מבטאת את אחד הפרדוקסים במאבק הזה: משרד הבריאות מבקש להקל על ציבור המתמחים, ואילו ארגון הרופאים מתנגד למהלך הזה. בפועל התמונה מורכבת יותר, וההסתדרות הרפואית זוכה באורח פלא לתמיכה מצד משרד האוצר. גורמים במערכת הבריאות טוענים כי קיצור משך התורנות כך שמתמחים יגיעו למשמרת בצהריים ולא בבוקר, תפגע בהליך ההכשרה שלהם שנעשית בעיקר בשעות הבוקר. עוד הם טוענים כי ללא תוספת משמעותית של תקנים למתמחים ותוספת כוח אדם רפואי בכלל, לא ניתן ליישם מודל שכזה. מנגד, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו פרופ' רוני גמזו משוכנעים כי ניתן ליישם את המודל, שצפוי לא רק להקל על המתמחים אלא בעיקר לשפר את איכות הטיפול הרפואי.

בהסתדרות הרפואית החליטו על החרפת המאבק בעקבות מה שהם מכנים "מעשה רמייה" מצד משרד הבריאות. הטענה הזו נובעת מכך שמשרד הבריאות החליט להתעקש על קיצור משך התורנות לאחר שכבר גובשו הסכמות בין הרופאים למשרד האוצר, שכללו בעיקר הגבלה של מספר התורנויות שיכול לבצע מתמחה בחודש נתון.

‏על-פי הערכות, משרד האוצר תומך בעמדה שלפיה לא ניתן לקצר את משך התורנות של מתמחים מסיבות כלכליות. המודל של משרד הבריאות כולל בשלב הראשון תוספת של 475 תקנים חדשים למתמחים, אולם באוצר מודעים ודאי לכך שקיצור התורנות יחייב בסופו של דבר הקצאה של תקנים נוספים. במשרד האוצר לא מסתירים כי לאנשי האוצר יש סיבה לדאגה: הם מודים כי יישומו של המודל אכן תלוי במספר התקנים שיינתנו, ובמקביל גם בנכונות של הרופאים המומחים להסכים לראשונה לבצע גם הם תורנויות. ההסתדרות הרפואית התנגדה במשך שנים לאפשר חיוב של מומחים בתורנות, אולם במסגרת המאבק הנוכחי היא מסכימה לתורנות שכזו בתנאי שהתגמול למומחיה יהיה כפול מזה של מתמחה - כאשר פירוש הדבר הוא שהתשלום עבור תורנות של מומחה יהיה שווה ערך ל-8 ימי עבודה.‏‎‎