מידרוג: "דירוג האשראי של ישראל לא נמצא בסכנה"

אביטל בר-דיין, סמנכ"לית בכירה במידרוג: "הפרמטרים הכלכלים תומכים בדירוג AA לישראל" ■ מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "למשקיעים הזרים קשה להתעלם מהסביבה הגיאו-פוליטית"

"מדינת ישראל ניצבת בפני איומים גיאו-פוליטיים משמעותיים, אך דירוג האשראי שלה לא נמצא בסכנה", כך אמרה אביטל בר-דיין, סמנכ"לית בכירה בחברת הדירוג מידרוג, בכנס משותף לאיגוד החברות הציבוריות, חברת מידרוג ו"גלובס". הכנס נערך בשבוע שעבר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, במסגרת פורום שוק החוב בנושא "רעידת אדמה במזרח התיכון - השלכות כלכליות אפשריות על המשק ושוק ההון".

בר-דיין סקרה את התפתחות דירוג האשראי של ישראל במשך השנים, וטענה כי משברים כגון המלחמות בלבנון ועזה, חומת מגן, המשבר העולמי הכלכלי וגם חוסר היציבות הנוכחי במזרח התיכון, לא השפיעו על דירוג ישראל, שנשאר יציב ואף זכה בשנת 2008 להעלאה מכל סוכנויות הדירוג.

למעשה, על פי דירות חברת מודי'ס, החברה-האם של מידרוג, ישראל נהנית מהדירוג הגבוה ביותר באזור, 1A, למעט מדינות הנפט המובילות סעודיה (Aa3), כווית (Aa2) ובחריין (A3). לשם השוואה, הדירוג של מצרים עומד על Ba3, של ירדן על Ba2, של לבנון על B1, ואילו טורקיה זוכה לדירוג של Ba2. במזרח התיכון יש גם מדינות שלא מנפיקות איגרות חוב ממשלתיות, כגון איראן סוריה ועיראק, והן לא זוכות לדירוג כלשהו.

בהשוואה לקבוצת המדינות שזוכות לדירוג A - צ'כיה, אסטוניה, סלובקיה, פולין (כלכלות מתפתחות במזרח אירופה), עומאן ובחריין (יצרניות נפט), דרום אפריקה ודרום קוריאה - ישראל דומה יותר לאחרונה. לטענת אביטל, בדומה לדרום קוריאה, הדירוג של ישראל נובע מההבנה כי היא ניצבת בפני אתגרים גיאו-פוליטיים. למעשה, אם מנטרלים את הסיכון הגיאו-פוליטי של ישראל ובוחנים רק את הנתונים הכלכליים שלה - ישראל הייתה זוכה לדירוג גבוה יותר.

לדברי בר-דיין, השיקולים המובילים בדירוג האשראי של מדינות הם התוצר לנפש, גודל המדינה, גיוון מגזרי הפעילות שלה, מידת ההשקעה בהון אנושי והחדשנות. מדדים נוספים הם שלטון החוק, ממשל תקין ושקיפות. סוכנויות הדירוג גם בוחנות את האיתנות הפיננסית של מדינות - יכולת התמרון בהחזר החוב הממשלתי, והסיכונים הפיננסיים, הכלכליים והגיאו-פוליטיים.

בר-דיין ציינה, כי אין קורלציה מובהקת בין דירוג המדינה לבין חברות שפועלות בשטחה. כך לדוגמה, בזק זוכה לדירוג זהה לזה של מדינת ישראל, אך טבע, שבסיסה אמנם בישראל אך היא חברה בינלאומית לכל דבר, זוכה לדירוג טוב יותר.

לדברי בר-דיין, "הפרמטרים הכלכליים של ישראל תומכים אף ברמת דירוג של AA. גורם סיכון גיאו-פוליטי מעיב על הדירוג הכולל, ויש צורך, בצד המשך הצעדים הכלכליים, למתן את גורם הסיכון הפוליטי בדרכים יצירתיות, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה כלכלי עם מדינות ערב". בר-דיין הוסיפה, כי "מודי'ס מעריכה שישראל ניצבת בפני איומים גיאו-פוליטיים משמעותיים, אך למדינה יכולת התאוששות וחזרה למתווה צמיחה".

מנחה הכנס, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, גד סואן, אמר כי "המצב הכלכלי של ישראל הנו טוב לכאורה, אך למשקיעים הזרים קשה להתעלם מהסביבה הגיאו-פוליטית עם המתיחות בסוריה ובמצרים, ועצרת האו"ם בספטמבר וההכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית".

סואן הוסיף, כי "שוק ההון והמשק הישראלי נמצאים כיום בתקופה של חוסר ודאות. אנחנו יכולים לצלוח את המשברים הללו בשלום, אך קיים גם סיכון שהמשק הישראלי ייאלץ לשלם מחיר כבד בעקבות האירועים בחודשים הקרובים".