הפסימיות שלנו תעלה את השוק

אנליסטים טועים בתחזיותיהם כלפי מעלה ולאחר מכן כלפי מטה. איך אפשר להרוויח מזה?

הפסימיות הגלובלית מכה מכל עבר לאחר שבעה שבועות של ירידות בשוק המניות בארה"ב. כעת יש מקום לכותרות שחורות על מצב הכלכלה האמריקנית והפסימיים מדברים שוב על חזרה למיתון. בהמשך לכך, יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי צפוי השבוע (ד') להוריד את תחזית הצמיחה לאחר הורדת התחזית של קרן המטבע הבינלאומית (ואני אפילו חושב שיהיה עדכון נוסף כלפי מטה).

אך בדיוק כפי שגל נתוני המאקרו השליליים לא הפתיע, כך גם רצף ההודעות החיוביות שצפויות להגיע לא צריך להפתיע - החזאי פשוט תמיד טועה.

ניקח לדוגמה התנהגות טיפוסית של אנליסט מיקרו. נניח שאותו אנליסט חוזה שברבעון מסוים, חברה כלשהי תרוויח דולר למניה. ונאמר והחברה הרוויחה 2 דולרים למניה. מה ירגיש האנליסט?

נניח כי ברבעון הבא הוא חוזה רווח של 1.25 דולרים למניה, ושוב החברה הפתיעה לטובה והרוויחה 1.95 דולרים למניה. ברבעון הבא אותו אנליסט יתקן את המודל שלו לאחר שהחברה מצליחה להפתיע אותו שוב ושוב. נאמר וברבעון לאחר מכן, האנליסט חזה רווח של 1.5 דולרים למניה אבל החברה הפתיעה שוב והציגה רווח של 1.9 דולרים למניה.

מתקבלת תחושה כי החברה מכה את התחזיות בכל רבעון, אך בפועל רווחי החברה קטנים. החזאים שמחטיאים בעקביות ומוזנים מהתקשורת, יתחילו להעלות תחזיות כי "כבר נמאס להם לפספס" ובעצם ישנה להתנהגות הנגררת אחר השוק.

בשלב מסוים התהליך יתהפך, האנליסט יהיה אופטימי ואילו החברה תפתיע לרעה, בהתאם למגמת ירידת הרווחים האמיתית.

התרחיש הזה לא דימיוני והוא מתקיים בכל תחום בו יש חיזוי שלא על בסיס מודל. במצב כזה הרגשות, והפירוש הסובייקטיבי שלנו מטים את התחזית שלנו. יש להטיות האלו שמות רבים כגון הטיית האישוש, הטיית הקונצנזוס או הסטטוס קוו. את ההתנהגות הזו ניתן לראות בבירור בציפיות האינפלציה של השוק ובעדכונים של חזאי המאקרו.

אם היינו יודעים שחזאי המאקרו וכמוהו עוד רבים (העדר) נמצאים בדיכאון, הרי שנצפה שהקריאות בפועל יכו את הציפיות, והשוק יעלה עקב ההפתעה. אם נדע כי החזאים באופוריה, הרי שנצפה שהתוצאות בפועל יהיה נמוכות מהציפיות, כיוון שהשוק יתאכזב ולכן שוק המניות יירד.

אילו רק היה לנו מדד קסם

סיטיגרופ מחשבת מדד המכונה "מדד ההפתעה של סיטי". מדד זה נע במחזוריות לאור ההתנהגות אותה תיארתי. וכצפוי, אנו אחרי גל ירידות במדד שהחל באפריל והביא לירידות בשוק במשך שבעה שבועות ברציפות. כיום, המדד נמצא ברמתו הנמוכה ביותר מאז קריסת ליהמן והוא מראה על פסימיות מוגזמת של החזאים.

כעת, בדיוק כמו ב-2008, השוק מדוכא כל-כך עד שההיסטוריה מלמדת כי הוא דווקא צפוי לעלות.

נסכם את התרחיש: עד אפריל החזאים היו אופטימיים בצורה מוגזמת, שוקי המניות עלו והסחורות התנפחו. האופוריה שלהם החלה להיסדק והם הופתעו באופן רציף מנתוני המאקרו החלשים. ההפתעה השלילית הביאה לגל ירידות, ואת האנליסטים לפסימיות ייתר כפי שמתבטאת במדד.

כעת, נתוני המאקרו יתחילו להפתיע לטובה ביחס לדכאון ששורר בשוק, גם אם הנתונים יהיו חלשים מנקודת מבט אובייקטיבית, ולכן השוק צפוי לעלות לפחות בטווח הקצר.

חיים נתן מדד ההפתעה
 חיים נתן מדד ההפתעה

אז למרות נתוני המאקרו השליליים, ולמרות הכותרות השליליות, נראה שאם ננטרל את התחושות, הרי שזו בדיוק התקופה לנצל את הדכאון ולרכוש מניות לפחות עד שהאוירה תתיצב שוב.

חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך.

שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.