התקבל ערעור המדינה: יוטל קלון על נתן וולוך מעיריית ת"א

וולוך, סגן ראש עיריית ת"א, הורשע בהפרת אמונים ומתן ידיעה כוזבת ■ המחוזי: "אופיין של העבירות שביצע וולוך אינו מאפשר את סיום ההליך נגדו באופן מלאכותי ללא הטלת קלון"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל היום (ב') את ערעור המדינה על החלטת בית משפט השלום בעיר, לפיה לא נפל קלון במעשיו של נתן וולוך, סגן ראש עיריית תל-אביב, על אף שהוא הורשע בעבירות של הפרת אמונים ומתן ידיעה כוזבת, וקבע כי במעשיו של וולוך דבק קלון. בכך יבוא הקץ על הקריירה הציבורית ארוכת-השנים של וולוך.

את ההחלטה כי דבק קלון במעשיו של וולוך נימקו נשיאת המחוזי דבורה ברלינר והשופטים ג'ורג' קרא ומרים סוקולוב בכך שאופיין של העבירות שביצע וולוך אינו מאפשר את סיום ההליך נגדו באופן מלאכותי, ללא הטלת קלון.

"החלטתה של השופטת גיליה רביד (כי לא נפל קלון במעשיו של וולוך. ח',מ') מביאה לכלל מצב אבסורדי, ולפיה בטרם הרשעתו של וולוך הוא הושעה מעבודתו ומתפקידו הציבורי, ודווקא הרשעתו שמה קץ להשעייתו ופתחה את הדלת בפני חזרתו למשרתו הציבורית", כתבו השופטים.

כמו כן, בית המשפט ציין כי התנהגותו של וולוך, שבגינה הורשע, מהווה סטייה קרדינלית מההתנהגות המצופה, שהיו לה מספר היבטים חמורים: האחד - פגיעה ברשויות המדינה ופגיעה פוטנציאלית בביטחון המדינה; השני - פגיעה באמון הציבור בשל התופעה של הסדרת עניינים רשמיים על בסיס היכרות אישית; "שלא לדבר על העובדה שמדובר בהטעיית רשות מרשויות המדינה שנעשית על-ידי אדם בכיר בשירות הציבורי", ציינו השופטים.

השופטים התייחסו גם לכך שההחלטה להטיל קלון על וולוך תביא לקיצה את הקריירה הציבורית רבת-השנים של סגן ראש העיר. "צר לנו על וולוך שכך נגזר עליו לסיים את דרכו הציבורית. עדיין, נראה לנו כי המוסר הציבורי וההיגיינה הציבורית מחייבים במקרה זה את קבלת ערעור המדינה, וכך אנחנו עושים. תקוותנו היא כי המערער ימשיך למצוא את דרכו ולהתגייס לפעילות מבורכת, גם אם זו לא תיעשה כחלק מתפקידו בעירייה".

לפני כ-3 חודשים הורשע וולוך ב-3 עבירות של הפרת אמונים של עובד ציבור וכן ב-3 עבירות לפי חוק הכניסה לישראל. וולוך הודה בעבירות במסגרת הסדר טיעון, ונגזרו עליו 200 שעות של עבודות שירות לתועלת הציבור ו-5 חודשי מאסר על-תנאי.

השופטת גיליה רביד קבעה כי ב-3 מועדים שונים - בשנים 1999, 2000 ו-2001 - "חתם וולוך על מסמכים שנוסחו על-ידי איש העסקים ראובן גרוס, בידיעה כי הנוסח שלהם כוזב, על מנת שאלה ישמשו לצורך השגת אשרת ביקור בישראל ממשרד הפנים לאזרחית מולדבית שגרוס רצה להזמינה לביקור".

במסמכים השקריים שהוצגו למשרד הפנים נכתב כי האזרחית המולדבית מוזמנת כביכול על חשבון העירייה להשתתף בהשתלמויות שונות שאורגנו על-ידיה, אלא שכלל לא התקיימו השתלמויות באותה תקופה.

השופטת הרשיעה את וולוך אך בחרה שלא להטיל עליו קלון, לאור תרומתו לחברה לאורך 40 שנות פעילות ציבורית.

הערעור על החלטתה בעניין זה הוגש על-ידי עו"ד ערן זלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בהנחייתה של מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף.‏‎‎‏

וולוך יוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס.