ג'וזף-כהן: "ממש לא מדובר בעשור אבוד לכלכלת ארה"ב"

עם זאת ציינה האנאליסטית הבכירה בגולדמן-סאקס שהתארחה בפורום קיסריה כי "לאסון ביפן יש השלכות רבות" ■ על הגירעון: "למרות שהוא לא יורד מספיק - הוא זז לכוון הנכון

אבי ג'וזף-כהן, אנאליסטית בכירה בגולדמן-זאקס, אמרה היום (ב') בפורום קיסריה המתקיים במכללה למנהל בראשון לציון כי "לאסון ביפן יש השלכות רבות. אנו מייבאים הרבה חלקים וחלפים משם. על אף המשבר, גם במהלך השנים הקשות של המשבר - ההשקעה בציוד גדלה. אנו רואים עלייה חדה ביבוא מחשבים ותוכנה".

ג'וזף-כהן הוסיפה "כשאנו חושבים על העתיד אנו חייבים לחשוב על התפקיד של כלכלת ארה"ב ועל תרומתה לצמיחה הגלובלית. רובצת עליינו 'הקללה' בשל היותנו הכלכלה הגדולה בעולם, בעלת הביקוש הפנימי הגבוה בעולם. האתגר האולטימטיבי של כלכלת ארה''ב הוא אם היא תוכל להמשיך להיות חדשנית ותחרותית".

לגבי הגירעון של ארה''ב, שצפוי להגיע ל-10% השנה מהתמ"ג. ציינה ג'וזף-כהן כי הגירעון צפוי לרדת בהמשך. "למרות שהוא לא יורד מספיק - הוא זז לכוון הנכון".

לשאלה האם מדובר על עשור אבוד בכלכלה האמריקנית כמו ביפן? ענתה הכלכלנית הבכירה "לא, ממש לא. למרות שהחוב שלנו גבוה - זה לא בר-השוואה עם החוב היפני. המצב בשווקים שלנו שונה מזה של יפן בה הבועה התפוצצה. יתרה מזו, אחרי המשבר, המערכת הבנקאית שוקמה. ביפן, זה לקח 12 שנים. אני חושבת שזה מסביר חלק גדול מההתאוששות האיטית של יפן".

ליידרמן: "המצב ביוון הוא החשוב ביותר כעת"

באותו כנס השתתף גם ליאו ליידרמן, כלכלן הראשי של בנק הפועלים שדיבר ביו היתר על כלכלת יוון. "המצב ביוון הוא החשוב ביותר כעת. אנו רואים מאמץ של הקרן המטבע והאיחוד האירופי להזרים כסף לכלכלה היוונית כדי שיוכלו להתמודד עם פדיון האג"ח", אמר ליידרמן.

"הבעיה שהחבילה לא אמורה לספק יכולת לפרוע את החובות. לא רק שיש סיכוי של 100% לדיפולט ליוון אלא שיש קונסנסוס מלא לגביו. ללא קיצוצים ושינויים מבניים אין לשום תוכנית סיכוי. אנו שוב עומדים בפני מצב בו הולכים לשפוך מיליוני אירו סתם", הוסיף ליידרמן.

בהתייחסו לכלכלת ארה"ב אמר ליידרמן כי הבעיה העיקרית היא האבטלה שעומדת כרגע על כ-10%. "על פי התחזיות האופטימיות ביותר, ארה"ב תשוב לתעסוקה מלאה רק עוד 5 שנים, וזה רק אחרי תמריצים כלכליים אדירים, הן פיסקאליים והן מוניטאריים. לכן, הכלים הנותרים הולכים ופותחים", אמר ליידרמן. "במקביל, יש את שוק נדל"ן שרחוק מאוד מהתאוששות. אלו הם אתגרים עצומים".

"לגבי המשקים המתפתחים, למרות מצבם הטוב, ישנה עדיין פגיעות בכל הקשור לכניסה מאסיבית של השקעות זרות אשר גורמות לזינוק חד בהנפקת של אג"ח קונצרני בסין, מקסיקו וברזיל. כפי שאנו יודעים היטב, הכניסות הללו מסבכות מאוד את ניהול המדיניות ההומניטארית, כפי שאנו חווים", אמר ליידרמן וסיים דבריו כשאמר "אנו לא בכוון של תחתית כפולה אלא צמיחה נמוכה".