טירקל מתכוון לעצור מינוי פלוג למשנה לנגיד?

השופט פנה לבנק ישראל לעיין בדו''ח חמור על עסקתו הבלתי תקינה בבנק ישראל של בעלה, ד''ר שאול לאך, שנחשף ב"גלובס" ■ ד''ר לאך קיבל בתקופה הנ''ל כ-108 אלף ש'

השופט יעקב טירקל, יו''ר הועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, פנה היום (ג') בדרישה לקבל את דו''ח הביקורת, אשר נחשף ב"גלובס", שעוסק בעסקתו הבלתי תקינה של בעלה של ד''ר קרנית פלוג, אשר מונתה למשנה לנגיד בנק ישראל על ידי סטנלי פישר לפני כחודשיים.

התפקידים שהמועמדים להם נבדקים על ידי הוועדה, הם תפקיד הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ, נציב שירות בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד בנק ישראל. נזכיר כי הממשלה צפויה לאשר את מינויה של פלוג לתפקיד ממש בקרוב, כאשר היא גם צפויה לקבל עדכון שכר נדיב הנאמד בכ-12% לרמה של כ-54 אלף שקלים, לפי חוק בנק ישראל החדש.

יו''ר ועד עובדים בנק ישראל (ירושלים) דוד וזנה, אישר את הפרטים ואמר כי בשעות האחרונות התבקש להעביר בדחיפות למזכירות הממשלה, המייצגת את הועדה, ו"לעיון השופט טירקל" כלשונו, את דו''ח הביקורת ואת פנייתו למבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. "הם טענו כי הדבר דחוף מאוד" הוא מסר ל"גלובס".

לפני חודש, נחשף ב"גלובס", כי ד''ר שאול לאך, בעלה של קרנית פלוג, שמונתה לאחרונה למשנה לנגיד בנק ישראל, הועסק בבנק ישראל באופן חריג, בלתי תקין ובניגוד לכל נוהל תקין, כך קובע דו''ח חמור של מבקר הפנים של בנק ישראל משנת 1998 אשר הגיע ל"גלובס".

יצויין כי באופן משונה, דוחות ביקורת של בנק ישראל הם חסויים לחלוטין ורק לבכירים בודדים מאוד גישה אליהם. בעקבות חשיפת הדו''ח ומיוניה של פלוג, פנה יו''ר ועד העובדים (ירושלים), דוד וזנה, למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על מנת שיבדוק את תקפות המינוי לנוכח הממצאים.

בדו''ח הביקורת לשנת 1998 נכתב פרק על ליקויים בהעסקת יועצים (עמוד 102). בדו''ח נכתב כי בדצמבר 1996, הוקם צוות לחקר התפתחות הפריון במשק, ובו היו אמורים להשתתף, ד''ר לאך, בעלה של פלוג, יחד עם פרופ' מנואל טרכטנברג (יו''ר המל''ג הנוכחי). צוין כי תקצוב צוות זה עמד על 73 אלף שקלים. מבדיקת המבקר הפנים עולה כי ד''ר לאך הועסק לבד, והוא קיבל בסוף 75 אלף שקלים. יתרה מזו, כותב המבקר כי דווח ליחידת ניהול כ''א כי ד''ר לאך יועסק לתקופה של 3 חודשים, כאשר בפועל, הוא הועסק בתקופה של שנה (ינואר-דצמבר 1997). לפי הדו''ח, כבר בשנת 1997, כינה פלוג כסגנית מחלקת המחקר, ד''ר קרנית פלוג".

בהקשר הזה כותב המבקר הפנימי:"הפרויקט נמשך למעלה משנה והועסק בו מומחה אחד, בניגוד לדיווח שנמסר". יתרה מזו, "תחילת העסקתו של ד''ר לאך בבנק החלה ללא תהליך קליטה מסודר כמקובל לגבי עובדים אחרים" כותב המבקר.

עוד מציין המבקר כי העסקתו של ד''ר לאך אושרה אחרי אישור מיוחד של המשנה למזכ''ל שכן נחשב ד''ר לאך למומחה בסוגיית הפריון במשק. האישור המיוחד נדרש לאור העובדה כי העסקת עובד שהוא קרוב משפחה לעובד אחר בבנק מנועה ע''פ נוהלי עבודה בבנק.

לפי הדו''ח, בינואר 1998, פנו מהנהלת מחקלחת המחקר, בראשות של פרופ' ליאו ליידרמן, בבקשה לשלם סך של 4,700 שקלים ללאך, בגין עבודתו בחודש ינואר 1998. " בקשה זו בוצעה ללא פתיחת הזמנה חדשה ואף ללא רישום בהזמנה המקורית שנסגרה, אף על פי שבפרטי התשלום צויין כי התשלום הוא עפ''י ההזמנה המקורית" כותב המבקר ומוסיף "ביצוע התשלום באופן שנעשה הוא חריגה מנוהל ובקרה תקינים מאחד, אינו מציג נכונה את העובדות ואינו מאפשר בקרה אחר התשלומים ליועץ".

אלא שאחרי תום הפרויקט הראשון, נחתם במאי 1998, חוזה חדש עבור פרויקט נוסף ("מימון פרטי ומימון ממשלתי למו''פ- תחליפים או מלשימים"), בעלות של 29 אלף שקלים נוספים. "לא ברור אם גם בתחום זה ד''ר לאך הוא ממומחה שאין בלתו המחייב חריגה מנוהל העסקת קרובי משפחה" כותב מבקר הפנים.

"מאמור לעיל נראה כי העסקתו של ד''ר לאך הינה חריגה, בלתי תקינה ומנוגדת לכל נוהל תקין" מסכם מבקר הפנים את הפרשה שלא נחשפה עד כה. בדו''ח הביקורת עולה כי ד''ר לאך קיבל בתקופה הנ''ל סך של כ-108 אלף שקלים.

לפני כחודש, עת נחשפה הפרשה, מסר ד''ר לאך בתגובה כי "זו הפעם הראשונה שאני שומע על הדו''ח הזה. ההתנהלות של היתה מול מנהל המחלקה, ליאו ליידרמן, כל הקשר שלי היה איתו. יצאתי מנקודת הנחה שהכל היה והתנהל כפי שהיה צריך".