הערכות: המו"מ בין חברת חשמל לבין תמר צפוי להתחדש

המשא ומתן הופסק בעקבות החלטת רשות החשמל, שלפיה לא תכיר לחברת החשמל במסגרת תעריף החשמל בכל התייקרות במחיר הגז הטבעי

המו"מ התקוע בין חברת החשמל לשותפות "תמר" - נובל אנרג'י, קבוצת דלק וישראמקו - צפוי להתחדש בימים הקרובים בכפוף למגבלות החלטת רשות החשמל, שבעקבותיה הופסק המשא ומתן. כך על פי הערכות היום (ד').

עסקת מכירת הגז מ"תמר" לחברת החשמל צפויה להיות עסקת האנרגיה הגדולה ביותר שנעשתה בישראל מעולם והיקפה הכספי עולה על 20 מיליארד דולר.

נזכיר כי ערב חג השבועות פירסמה הרשות החלטה שלפיה לא תכיר לחברת החשמל במסגרת תעריף החשמל בכל התייקרות במחיר הגז הטבעי שינסו תשובה ושותפיו לכפות עליה תוך ניצול היותם ספק הגז העיקרי. בעקבות החלטת רשות החשמל הודיעה חברת החשמל ל"תמר" כי היא מקפיאה את המשא-ומתן לחתימת העסקה לצורך "לימוד החלטת הרשות".

נזכיר כי בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי ברקע המו"מ, הסכימו השותפות לקידוח להורדה ניכרת במחיר הגז בעסקת הענק המתגבשת עם חברת החשמל. ערב ההקפאה, דנו הצדדים במחיר של כ-6 דולרים ליחידת חום, לעומת כ-7.5 דולר שדרשו תשובה ושותפיו עד לפני כחודש. מדובר במחיר גבוה מהמחיר המקורי שעליו סוכם לפני כשנה וחצי, נמוך מהמחיר הנוכחי שמשלמת חברת החשמל לתשובה ונובל לפי הסכם מ-2009 ודומה למחיר החדש שהסכימו הירדנים לשלם עבור הגז שהם רוכשים ממצרים.

בחודשים האחרונים הפעילו גורמי ממשל בכירים לחצים כבדים על יזמי "תמר" להפחית את מחיר הגז בעסקה עם חברת החשמל. הנימוק הרשמי ללחצים הוא חשש שתשובה ושותפיו למאגר "תמר" ינצלו לרעה את העובדה שנותרו ספק הגז המרכזי של המשק, לאור חוסר-הוודאות לגבי המשך הזרמתו של הגז ממצרים.