דמי ניהול הפנסיה של אנשי הקבע - רק 0.0018%

(עדכון) - הראל זכתה במכרז הפנסיוני הגדול של הצבא ■ תגבה 18 אלף שקל על כל מיליארד ש' מנוהל

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , בניהול מישל סיבוני ושמעון אלקבץ ובראשות יאיר המבורגר, היא הזוכה במכרז הפנסיוני הגדול לאנשי הקבע של צה"ל, בעוד שקבוצת איילון ובית ההשקעות פסגות שחבר אליה, הן המפסידות. תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי לרמטכ"ל, הודיע היום כי שר הביטחון אהוד ברק אישר את החלטת הדרג המקצועי בצה"ל שבחר בהראל כברירת המחדל לחיסכון הפנסיוני של אנשי צבא הקבע.

לפי ההערכות, הצעתה של הראל נבחרה על פני הצעת איילון ופסגות, בעיקר בשל הפער בדמי הניהול ששני הגופים דרשו. הראל תגבה מאנשי צבא הקבע דמי ניהול שנתיים סמליים של 0.0018% בלבד מהצבירה (ללא דמי ניהול מהפרמיה השוטפת), הממוצע בשוק הוא כ-1.1%, יותר מפי 600. ההערכות בשוק גורסות כי איילון הציעה כ-0.015% דמי ניהול. כלומר, הראל זכתה לאחר שהציעה מחירי רצפה, המשקפים הכנסות מינוריות של 18 אלף שקל בלבד על כל מיליארד שקל מנוהל, מול עלות תפעול גבוהה פי כמה.

מדובר בתהליך ארוך מאוד שהחל ב-2004 והגיע לסיום היום. לדברי פרוזנפר, "לאחר עבודה מקצועית מאומצת, דירקטוריון חברת אופקים אישר את הקרן שהציעה חברת הראל כקרן ברירת המחדל של אנשי צבא הקבע ושר הביטחון אישר את ההמלצה. יש עוד הליך שצריך להמשיך כשהסכמת שר האוצר טרם ניתנה. בימים הקרובים תיעשה פנייה מסודרת לשר האוצר לצורך קבלת הסכמתו".

פרוזנפר הדגיש ש"בחרנו בקרן ברירת המחדל וכל משרת קבע, כמו כל עובד במגזר הפרטי, רשאי לבחור בעצמו את הקרן שלו" והוסיף כי "עשינו בדיקה מאוד מדוקדקת לפי שורת משקלות, ואני יכול לומר שבסופו של דבר ההצעה של הראל הייתה טובה יותר, מבלי להיכנס לפרטים".

מישל סיבוני, מנכ"ל משותף בקבוצת הראל, אמר כי "אנו רואים בבחירה של הצבא נדבך נוסף בהמשך ביסוסה של הראל כגוף פנסיוני מוביל בישראל. זהו כבוד גדול עבור הראל לדאוג לעתידם הפנסיוני של חיילי צה"ל. מבחינתנו מדובר בהרבה יותר מאשר התקשרות עסקית רגילה. מדובר במבנה ייחודי שאינו דומה לביטוח פנסיוני רגיל שמתאפשר לנוכח המשקל הגבוה של מימון ההסדר על ידי הצבא".

מודל הפנסיה הצוברת החדש של צה"ל הינו חיסכון בקופ"ג לצד ביטוחים קבוצתיים, ואחת לתקופה העברת הסכום הצבור לקרן פנסיה מנוף של הראל. כאמור, דמי הניהול של ההצעה הזוכה יהיו 0% מהפרמיה השוטפת ו-0.0018% מהצבירה לשנה, הן בקופת הגמל והן לאחר מכן בקרן הפנסיה. ההסכם ל-20 שנה עם אופציה לעוד 20 שנה. נציין שבמסגרת ההסכם מול הראל נקבע שמשרתי הקבע שישתחררו מהצבא שלא במסגרת פרישה מסודרת, לא יהיו זכאים לתנאים המטיבים של אנשי הקבע בהראל.

מנתונים שמסר פרוזנפר, עולה שכבר כיום כמעט 50% ממשרתי הקבע בהסדר של פנסיה צוברת וקצב השינוי מאוד מהיר. "אנו מפרישים בשנה כ-350-400 מיליון שקל בגין תשלומי מעביד ועובד, והפרשות אלה יגדלו ל-1.5 מיליארד שקל לשנה בעוד כ-10-15 שנה".

נציין כי כספי הפנסיה הצוברת של אנשי צבא הקבע הופקדו מאז 2004 בשתי קרנות פנסיה: מגן זהב של איילון ומקפת של מגדל, וכעת הם יועברו ברובם המכריע למנוף של הראל. מדובר בכמיליארד שקל.

נזכיר כי קרן ההשתלמות של אנשי צבא הקבע (קחצ"ק) נמצאת גם היא בהראל מאז 2008.