פילגשים יקרות של פיקאסו: 3 דיוקנאות נמכרו ב-68.5 מיליון דולר

אחת היצירות, "אישה יושבת, שמלה כחולה", שמכר בית כריסטי'ס, נרכשה על-ידי אספן אמנות יווני תמורת 29 מיליון דולר

דיוקנאות של 3 מהמאהבות של פבלו פיקאסו, שצייר האמן עצמו, נמכרו אתמול (ג') בלילה בלונדון תמורת 42.2 מיליון ליש"ט (68.5 מיליון דולר). אספנים של יצירות האמן הספרדי נאבקו על הציורים, והובילו את הביקוש ליצירות אמנות מהמאה ה-20.

המכירה הפומבית של יצירות אמנות מודרניות ואימפרסיוניסטיות שערכה כריסטי'ס אינטרנשיונל ארכה שלוש שעות, והניבה 140 מיליון ליש"ט, כולל 40 פריטים מעיזבון סוחר האמנות השוויצרי ארנסט ביילר, שנפטר אשתקד.

"השוק חזק", אמר טוני שפרזי, סוחר שפועל מניו-יורק. "אמצעי התקשורת בפאניקה לגבי הכלכלה, אבל בכל זאת יש המון כסף נסתר".

פיקאסו הוא האמן המודרני הנסחר ביותר במכירות פומביות. אספנים בעלי מודעות לערכן של יצירות אמנות כהשקעה כספית מחפשים פריטים שישמשו כאמצעי גידור נגד המיתון, והם מגלים להיטות לרכוש את היצירות המנציחות את הצלחותיו האישיות של פיקאסו, בייחוד כשמדובר בדיוקנאות של המאהבות שלו.

תמונתה של דורה מאר מ-1939, "אישה יושבת, שמלה כחולה", שבה נראית המאהבת של פיקאסו ישובה על כיסא וחובשת כובע סגול, נמכרה אתמול תמורת 18 מיליון ליש"ט (29.1 מיליון דולר), לעומת אומדן טרום-מכירה של 4-8 מיליון ליש"ט.

הקונה הוא האספן היווני דמיטרי מברומטיס, המתגורר בשוויץ, שהעביר את הצעות המחיר שלו באמצעות הטלפון לתומס סיידו, המנהל הבינלאומי של יצירות האמנות האימפרסיוניסטיות והמודרניות של כריסטי'ס.

"הדיוקן הטוב ביותר"

האספן אלן הוברט, סוחר אמנות שפועל מלונדון בפימ'ס גלרי, שילם 13.5 מיליון ליש"ט (19 מיליון דולר) תמורת התמונה שצייר פיקאסו ב-1935, "נערה צעירה רדומה", שבה נראית פילגשו של האמן, מרי-תרז וולטר, מנמנמת כשראשה נשען על זרועותיה השלובות. אומדן הטרום-מכירה היה 9-12 מיליון ליש"ט.

"הדיוקן של מאר היה הטוב ביותר מבין הפיקאסואים שהוצעו למכירה הלילה", אמר גאי ג'נינגס, שותף בחברת סוחרי האמנות הלונדונית תיאובלד ג'נינגס. "השוק שפוי וסולידי, וקצת יותר חזק משהיה במאי בניו-יורק".

הפריט היקר ביותר מבין פריטי אוסף ביילר היה התמונה "ראש-חזה של פרנסואז" מ-1946, שבה נראית המאהבת של פיקאסו, פרנסואז ז'ילו, ישובה בכיסא לבן. התמונה, שצוירה בצבעי שמן על לוח, נרכשה מבתו של האמן, מאיה וידרמאייר-פיקאסו, ב-1997, ונמכרה לאקאוולה גלריז, חברה ניו-יורקית שסוחרת ביצירות אמנות, תמורת 10.7 מיליון ליש"ט (17.3 מיליון דולר), לעומת אומדן טרום-מכירה של 10 מיליון ליש"ט.