שריג: "על חברות הביטוח להגדיל משמעותית את ההון"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר: ברור שלשמור על כרית ביטחון זה חשוב בראש וראשונה לחברות הביטוח והעלות של הון שכזה היא זניחה

"על חברות הביטוח להגדיל משמעותית את ההון שלהן, ובמיוחד את ההון הראשוני. זה האינטרס של החברות לא פחות משלנו". כך אמר היום הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שנשא דברים בכנס שוק הביטוח הבריטי לויד'ס בישראל.

"אנו ממשיכים לקבל סימנים שהקושי הכלכלי יימשך יותר משחשבנו לפני כמה חודשים. הרשו לי לומר שהמשבר הכלכלי החריף ב-2008 לא פסח על השוק הביטוח הישראלי כשחברות הביטוח רשמו הפסדים ונפגעו, הרבה פחות מאשר בעולם ואף חברה לא הפכה לחדלת פירעון. חלקית משום שהיינו ברי מזל וחלקית בגלל פעולות שעשינו, למשל חיזוק דרישות ההון בגופים פיננסיים שנעשו כמה שנים קודם או שנותרנו מחוץ למשבר בגלל דברים שלא עשינו כגון שוק משכנתאות לא מפותח. כתוצאה גופים פיננסיים ישראלים היו חשופים פחות למשבר ב-2008. למרות האמור לעיל, המשבר לימד אותנו עד כמה חשוב לשמור על הון לימים גשומים, שמגיעים בתדירות גבוהה".

מכאן, לדברי שריג, "בחברות הביטוח הישראליות עודף הון, ואולם, ביחס לחברות אירופיות עודף ההון של חברות הביטוח בישראל נמוך יותר. לכן, אני קורא לחברות הביטוח להגדיל את רמת ההון שלהם, ובמיוחד ההון הראשוני, לרמות גבוהות משמעותית מדרישות ההון. ברור שלשמור על כרית ביטחון שכזו היא חשובה בראש וראשונה לחברות הביטוח והעלות של הון שכזה היא זניחה. זה האינטרס העליון של חברות הביטוח ולא רק של הרגולציה", הדגיש שריג.

לאחר שקרא לחברות להגדיל את ההון, וכפועל יוצא (בין היתר) להפחית או לעצור חלוקת דיבידנדים, שריג אמר כי "מהמשבר הכלכלי למדנו שהכל נובע מהתמריצים. בתוכנית שהצהרנו עליה כמעט כל חלק בוקר על ידי סגמנט כלשהו בשוק. לדעתנו התוכנית מתקנת את מפת התמריצים ומיישרת את מגרש המשחקים בשוק. אנו קוראים למנהלים לקבוע תמריצים ראויים, וזה תפקידם לבדוק ולראות זאת".

שריג הביע מחויבות לאימוץ התקנות האירופיות להבטחת יכולת הפירעון של חברות הביטוח - סולבנסי 2, והבהיר כי "ישראל תאמץ את הסולבנסי 2 האירופי". "שוק הביטוח הישראלי אטרקטיבי", אמר שריג וקרא להשתתפות גדולה יותר של שחקני ביטוח זרים וגלובליים בישראל. "ישראל נוחה מאוד לעסקים ואנו לא רואים מספיק שחקנים זרים בישראל כשלויד'ס היא יוצא מן הכלל. לכן אנו בוחנים שינויים שיקלו על פעילויות של תאגידים בינלאומיים בישראל".

נגביר את השת"פ בין בריטניה לישראל

בכנס השתתף גם שגריר בריטניה בישראל, מתיו גולד, שהתייחס לקשרים העסקיים ישראל ובריטניה והבהיר כי מבחינת הממשל הבריטי מדובר בקשר חם וחשוב שיש להרחיבו. "רבים שאולים אותי בישראל על יחסי המסחר ועל החרמות, ואני אומר להם רק הסתכלו על הנתונים. בשנה שעברה הסחר בין המדינות צמח ב-25% וזה שיעור יוצא דופן. בניגוד לרעש של החרם הסחר בין שתי המדינות עומד על 3 מיליארד ליש"ט ומטרתי לפני שאעזוב את ישראל היא 4 מיליארד ליש"ט וזה היקף נכבד. ממשלת בריטניה שמה לה למטרה להגביר את השת"פ בינינו בהיי-טק וזו מטרתי העיקרית ואפעל בנושא. אעשה ככל יכולתי להביא חברות ישראליות לפעול בבריטניה ולהשתמש בה כשער לאירופה", אמר השגריר.

לורד פיטר לוין, בביקורו האחרון בישראל כיו"ר שוק הביטוח לויד'ס, אמר כי "בסה"כ לשוק הביטוח 2011, רק במחצית הדרך, היא קשה. הטרגדיה ביפן, שתי רעידות אדמה בניו-זילנד, הצפות באוסטרליה, ונזקי רוחות בארה"ב, השפיעו על לויד'ס. לדעתנו בשלושת החודשים הראשונים של 2011 שילמנו יותר תביעות מאשר בכל 2010".

הוא התייחס בדבריו גם לתגליות הגז הטבעי לחופי ישראל, ואמר כי "הגילוי, ובמיוחד לוויתן, יגדיל את האטרקטיביות של השוק הישראלי למשקיעים זרים". לוין הוסיף וציין שלויד'ס משיקה מלגה לשני אנשי ביטוח ישראליים לבקר לשבועיים את לויד'ס ולהכירה, על שם יונתן גרוס ז"ל, לשעבר נציג לויד'ס בישראל, והבטיח שתימשך לפחות חמש שנים.

הלורד לוין הכתיר בכינוס את עו"ד סיגל שלינוף-רכטמן כנציגת תאגיד לוידס בישראל. שלימוף-רכטמן, ממשרד עו"ד גרוס, אורעד, שלימוף המתמחה בדיני ביטוח, זכתה מוקדם יותר לאישרור האוצר על המינוי.