ניצחון ששווה לטבע חצי מיליארד דולר בבימ"ש העליון בארה"ב

ההחלטה: לא ניתן לתבוע חברות גנריות בטענה כי לא סיפקו בהתוויות השימוש המצורפות לתרופות מידע מספיק המזהיר מתופעות הלוואי הפוטנציאליות של התרופה

ניצחון לטבע בבית המשפט העליון בארה"ב: ברוב של 5-4 החליט בית המשפט העליון בוושינגטון כי לא ניתן לתבוע חברות גנריות בטענה כי לא סיפקו בהתוויות השימוש המצורפות לתרופות מידע מספיק, המזהיר מתופעות הלוואי הפוטנציאליות של התרופה.

התביעה הוגשה נגד חברת פליבה וכנגד חברת אקטביס, ובמסגרתה בית המשפט פסק כי יצרניות של תרופות גנריות פטורות מהצורך להזהיר על תווית התרופה מפני תופעות לוואי, כל עוד יצרן התרופה המקורי לא עשה כן.

בכך הפך ביהמ"ש את החלטת בית המשפט לערעורים שאיפשר תביעה שכזו. הפסיקה האחרונה מהווה ניצחון לחברות הגנריקה טבע, מיילן וחברת אקטביס האיסלנדית.

החברות הגנריות טענו בפני בית המשפט העליון כי החוק הפדרלי אוסר תביעות שכאלה, מאחר והתרופות אושרו לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA. לטענתן החוק הפדרלי דורש כי על גבי התרופות הגנריות תהיה התוויה דומה לזו הנדרשת על גבי התרופות האתיות המקבילות.

נזכיר כי לפני כשנה (מאי 2010) הפסידה טבע במשפט בעניין זה בבית המשפט בנבאדה, כאשר נפסק כי עליה לשלם פיצוי בסך 356 מיליון דולר. כמו כן, נפסק כי חברת בקסטר שהפיצה את הזריקה פרופופול שיוצרה על ידי טבע נדרשה לשלם פיצוי של 144 מיליון דולר - לחולה שהורדם באמצעות הזריקה. כעת ההחלטה של בית המשפט העליון בארה"ב משנה את הפסיקה ובכך נמנע מטבע הפסד אדיר.

נציין כי התרופות הגנריות מהוות כ-70% מסך תרופות המרשם הנמכרות בארה"ב.

בתגובה מסרה טבע: "טבע מרוצה מהחלטת בית המשפט העליון היום, אשר מספקת בהירות רבה הן לתעשיית התרופות והן למטופלים. ההחלטה הזו מאשררת כי מרגע שה-FDA אישר את רישומה של תרופה גנרית כתרופה חליפית לתרופת המקור, גם ההתוויות שלהן צריכות להיות זהות מכל הבחינות.בהתאם לכך, לחברות הגנריות אין את האפשרות להשפיע על ההתוויה ועל המידע הנגזר ממנה והן לא צריכות לשאת באחריות להתוויות כושלות. זהו גם ניצחון של הצרכנים האמריקנים אשר נושאים את הנטל הסופי של תביעות אלה. ההחלטה של בית המשפט העליון תעזור להפחית את התביעות שאינן הכרחיות. העדיפות העליונה של טבע הינה איכות המוצרים שלנו והבטיחות של המטובלים בהם".